S
Där ser man ja, hade ju varit intressant att få testa och se om det gjort nån skillnad. Men, det får bli om jag någon dag snubblar över både bits och skruv, för jag tänker inte investera i sk-ten en gång till ;)

Skulle det vara så att det gör så stor skillnad med bitsen, så är det fortfarande lika illa av Grabber av leverera med en så dålig bits, ingen kedja är starkare än den svagaste länken....

Får väl fara stannat till på XL nån dag när jag har vägarna förbi och fråga om de låter mig låna ett bits så jag kan testa på nån av skruvarna jag redan dragit i :)

Bad XL om offert på material till mitt garage innan bygget startade, men de var dyrast på allt i stort sett. Däremot hade de bra pris på fermacell våtrumsgips när jag byggde badrummet, klart billigare än alla andra, så det kan jag rekommendera dem till :)
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
S
MB77 , du kör en del med torx också kanske?
Du känner inte att du behöver lägga mer kraft bakom dragaren när du skruvar PTS, jämför med andra torx-skruvar?
 
Snickerick skrev:
MB77 , du kör en del med torx också kanske?
Du känner inte att du behöver lägga mer kraft bakom dragaren när du skruvar PTS, jämför med andra torx-skruvar?

Så är det absolut, ligger det inget tryck på den funkar det inte.
Torx är bland det bästa man kan ha dock inte till panel, skallen blir förstor.
 
S
Har till sist hittat en skruv som funkar perfekt. Essve har en listskruv med torxskalle som är nästan exakt likadan som golvskruven. Funkar super att sätta både golv och panel dolt med den, enkel att skruva och ett av mina begagnade bits har nu hållt för 1000 skruv utan att knappt ens bli mer slitet.
 
Gammal tråd men nu har iaf Grabber panelskruv med Torx :) Ska testa dessa själv.
 
Jag skruvar en hel del panel , foder osv. Nackdelen med det kan jag tycka är att det är lite meckigare med målningen. Jag vill att hela skruvhuvudet täcks av färg och det får man liksom jobba med (i alla fall med falu rödfärg). Man vill inte ha blänk från skruvhuvuden. Om man skickat uppstår inte det problemet.
 
Y
Vilka panelskruv tror ni på i år?

Essve Fasadskruv försänkt huvud, Rostfri A4, Korrosivitetsklass C5, finns i olika kulörer.


1066527.png

Essve Fasadskruv, cylindrisk, Rostfri A4, Korrosivitetsklass C5,
1044044.png



Grabber Panel- och trallskruv PTX UTV, zonk/nickel C4

DV_8_5652194_01_4c_SE_20170616134812.jpg
Gubbebo Panelskruv Impreg+ C4 TX20
Panelskruv-impreg-e1527154154730-1024x230.png
 
Y Yrrol skrev:
Vilka panelskruv tror ni på i år?

Essve Fasadskruv försänkt huvud, Rostfri A4, Korrosivitetsklass C5, finns i olika kulörer.


[bild]

Essve Fasadskruv, cylindrisk, Rostfri A4, Korrosivitetsklass C5,
[bild]



Grabber Panel- och trallskruv PTX UTV, zonk/nickel C4

[bild]
Gubbebo Panelskruv Impreg+ C4 TX20
[bild]
Jag har använt grabber panelskruv, blev utmärkt med minimal skruvskalle.
 
  • Träpanel fastsatt med små skruvhuvuden synliga ovanför rund fönsterspegling och laserpassets röda linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad med grabber panelskruv vid ett runt fönster och takbleck, synlig borr i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag sitter själv i funderingar på val av fastsättning. Handlar om liggande 22 mm panel (Z-panel eller dubelfasspånt) som ska fästas i 28x70 spikläkt (jag vet, lite klent men det var rekommendationen jag fick innan bygget drog igång och nu är allt dimensionerat för en viss tjocklek på hela fasaden). Spik hade jag nog föredragit men med tanke på lite klena spikläkten har jag börjat titta på fasadskruv, främst grabber PTX. Finns ju en del fördelar också.

I mitt fall handlar det om totalt 165 kvm fasad, 10-20 skruv/m2 = 1600-3200 skruv. :sweat::sweat::sweat: Vad har ni betalat för era panelskruv? Bästa jag hittat är K-rauta, 250 st (48 mm) för 299 kr...
 
A Alphaminor skrev:
...jag vet, lite klent men...
Klent?
All Z-panel vi har på våra tre hus är monterad med spik.
Liggande panel på 28x70 glespanel.
Ännu efter snart 10 år har ingen panelbräda lossnat. De sitter som berget!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Låter ju bra i så fall! Enligt AMA (tror jag?) eller i varje fall träguiden mm så rekommenderar man ju ca 2 gånger paneltjockleken som fäste för spik bakom panelen. I varje fall 34 mm som spikläkt, i alla manualer osv jag sett. Men det verkar ju inte vara så i verkligheten, och uppenbarligen funkar det fint ändå! (y)

Men då bör man ju inte ha vindduk ytterst antar jag, för att inte spika igenom den (om man som jag kör med ett lager fasadskivor mellan stomme och spikläkt)?
 
A Alphaminor skrev:
Men då bör man ju inte ha vindduk ytterst antar jag, för att inte spika igenom den
Vi har 9 mm utegips. Stabiliserar upp hela byggnaden också.
 
A Alphaminor skrev:
Låter ju bra i så fall! Enligt AMA (tror jag?) eller i varje fall träguiden mm så rekommenderar man ju ca 2 gånger paneltjockleken som fäste för spik bakom panelen. I varje fall 34 mm som spikläkt, i alla manualer osv jag sett. Men det verkar ju inte vara så i verkligheten, och uppenbarligen funkar det fint ändå! (y)

Men då bör man ju inte ha vindduk ytterst antar jag, för att inte spika igenom den (om man som jag kör med ett lager fasadskivor mellan stomme och spikläkt)?
Det finns panelspik anpassad för just 28mm läkt och 22mm tjock panel.
Här är ett exempel: https://www.hornbach.se/shop/GUNNEBO-Panelspik-2-8x48mm-1000st/6821979/artikel-detaljer.html
 
V vectrex skrev:
Det finns panelspik anpassad för just 28mm läkt och 22mm tjock panel.
Här är ett exempel: [länk]
Det var som attan. Bar' å köp! Sen kan man ju förvisso ha en låda självborrande panelskruv för alla ändnära fästen...
 
Ganska skönt ändå att utveckigen tycks gå framåt när det gäller skruvskallar för panelskruv...

Är det någon testat och jämfört skruven som @Yrrol postade tidigare i denna tråd?

Designen skiljer ju sig åt en hel del får man lov att säga så det borde ju finnas en del för och nackdelar eller vad säger ni som har erfarenhet...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.