Köpte ett par paket av PTS efter som;
1. Grabber är bra
2. Grabber rekommenderar PTS för panel

Läste av en slump omdömena i morse innan arbetet med att sätta panel skulle påbörjas.. Helvetes jävlar vilken förbannat kass skruvskalle. Hur kan någon komma på konstruktionen och hur kan någon annan välja att producera skiten? Sedan marknadsföra och slutligen köpa in till en seriös bygghandel. Samtliga involverade i kedjan borde återgå till att kontrollräkna spik/skruv i paketen.

Efter att hittat rostrfri trallskruv med torx lugnades nerverna tillräckligt för att kunna fortsätta.

Summa summarum. Grabber PTS = skit.
4-kantspår = ondska.
Torx = lycka.
 
S
Tjena Jonstorp

Du kan väl vara så vänlig, bara för att undvika att eventuellt vilseleda någon, i din första mening i inlägget ovan lägga till orden "jag trodde att". ;)

Det vore intressant att få höra hur MB77 burit sig åt som inte upplevt samma problem som oss andra, vad vet MB77 som vi andra går bet på, vad är hemligheten?
 
Redigerat:
Ja det var värst vad ni har haft problem med panelskruven.

Känner inte igen de problem som ni har. Vet inte vad ni har haft för maskiner när ni skruvat, själv har jag använt Bosch GDR och det har fungerar alldeles utmärkt.
 
Fyrkantskalle, var fick de den idén ifrån? Det slutade man väl med på 1800-talet?
 
MB77 skrev:
Ja det var värst vad ni har haft problem med panelskruven.

Känner inte igen de problem som ni har. Vet inte vad ni har haft för maskiner när ni skruvat, själv har jag använt Bosch GDR och det har fungerar alldeles utmärkt.
Jag tror inte valet av skruvdragare har så stor betydelse i detta fallet. Jag skruvar i alla fall med Festoolmaskiner.
 
Jag kan ha helt fel men är det inte så att i Kanada är det fyrkantsspår som dominerar. Och att med torx var något patent/rättigheter som gjorde att man valde bort dessa. Tror detta behandlats i någon tråd här för några veckor sedan.
 
fn76 skrev:
Jag tror inte valet av skruvdragare har så stor betydelse i detta fallet. Jag skruvar i alla fall med Festoolmaskiner.
Fast GDR är en impact driver så jag tror nog att valet spelar roll.
 
andersmc skrev:
Fyrkantskalle, var fick de den idén ifrån? Det slutade man väl med på 1800-talet?
Med en så pass liten skalle är det svårt med något annat.
 
MB77 skrev:
Fast GDR är en impact driver så jag tror nog att valet spelar roll.
Japp det tror jag med!
Min bestämda uppfattning, utan något vidare statistiskt underlag, är att alla former av skruv som riskerar att bli runddragna har en överlägsen chans att klara sig om man kör med slagskruvdragare eller mutterknackare.

Men jag skulle trots det helst undvikit fyrkant om möjligt.
Torx är nice men även en välsvarvad PH2 funkar hyfsat med bra bits och slagfunktion.
 
Grabbers PTS-skruv använder jag till foder, knutbrädor och till vindskivor. Då kan jag ta lös brädorna vid ommålning utan att behöva bryta sönder allt fullständigt. Grabbers skruv är alldeles för dyr för att använda till en hel byggnad. Det blir ingen större skillnad hur bra bräderna sitter om man jämför Grabber mot vanlig varmgalvad 5-tumsspik. Det viktigaste är faktiskt att panelbräderna är spårade på baksidan, något som man i stort sett helt har slutat med. Mitt hus som jag byggde år 2000 levererades med spårade panelbräder (dim 22x120). Jag testade att skruva min friggebod med Grabbers PTS-skruv på skoj för att se om panelen skulle sitta tajtare men som sagt, det är spårningen på panelen som gör det. Panelen på friggeboden böjde sig mer än på huset. Vad gäller bitsen så är de hopplösa, men för att få ett nätt huvud på skruven så behövs det en liten bits. Torx ser för fult ut för foder tycker jag. Apropå bitsen så försökte jag få tag på Weras Impaktor Bits, som ska finnas för Robertsonbits, för de är ju härdade och borde hålla ett tag. Tyvärr gick det inget bra,fick inget svar svenska genagenten och har inte rivit vidare i frågan. Jag tror att Weras bits heter
-868/1 IMP DC Impaktor Square-Plus bits
alt.
-868/1 BTZ Square-Plus bits
 
dsub skrev:
Jag kan ha helt fel men är det inte så att i Kanada är det fyrkantsspår som dominerar. Och att med torx var något patent/rättigheter som gjorde att man valde bort dessa. Tror detta behandlats i någon tråd här för några veckor sedan.
Det stämmer. Jag tänkte sluta mitt inlägg med "utom i Kanada". Men fyrkantspår är helt kass, ur hållfasthetsmässig synvinkel.
 
S
Jag kör med en Makita slagskruvdragare BTD141 tror jag den heter, och det hjälper f-n inte

Att det skulle vara fyrkantspår för att det är liten skalle håller inte heller, det finns gott om torxskruv med så liten skalle i min skruvsortimentlåda.

Men, MB77, vad kör du med för bits, de som följer med i förpackningen, eller nåt annat special?
 
Använder denna bits, mellan prisklass från Wera.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
MB77 skrev:
Använder denna bits, mellan prisklass från Wera.
Hej, var köpte du din bits?
 
ClasseClas skrev:
Hej, var köpte du din bits?
Lokala XL-bygg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.