S
Hejsan

Jag överväger att skruva istället för att spika panelen på mitt garagebygge. Vilken skruv är lämplig att använda då?
 
D09
Jag skulle ( rent amatörtyckande ) valt samma skruv som man har till trall. Den sjunker in och blir dold och fixar utomhusklimatet utan att gnälla :)
 
  • Gilla
Manonano
  • Laddar…
S
Mmmm, det var precis min tanke också. Men, trallskruv sitter i tryckt virke och målas dessutom inte, så det är en väldigt aggressiv miljö för skruven. Panelen är inte tryckt och målas, så det borde vara duktigt overkill med trallskruv, det var mest det jag tänkte på, man borde kunna komma undan med betydligt "enklare" och billigare skruv. Jag inbillar mig att det borde vara lite prisskillnad och ska man sätta några tusen skruv så kan det bli en del pengar sparade att köra på rätt grejer. :)
 
D09
Läste precis att skruven inte får tränga in mer än att den ligger i kant med brädan pga fuktinträngning.

Samt att det ska finnas speciell panelskruv. Tänk på att förborra ändarna.
 
Har använt Grabbers PTS när jag nu har satt upp nya foder på kåken, helt suverän skruv! Går att skruva väldigt nära kanterna utan att det spricker. Enda nackdelen är att den är dyr som kvicksilver...

Om du ska skruva all panel så sattsa på en bra skruv, annars kan du lika väl spika.
Det som talar mot trallskruv är att skallen är stor, och att det är lätt att man drar i den för långt.

Varför inte spik?
 
S
Tack för tipsen. Jag hittade också Grabber PTS när jag surfade. Lite lustigt dock den heter Panelskruv och det står att den är lämplig till lockbrädor och ytterpanel, åsså har de dimensionerat den för trall.... Se nedan :eek: Min panel är 22mm Får väl bli den för 28mm då, om plånboken tillåter ;)

Funderade också på Heco rostfri trallskruv, har använt dem innan och gillat dem, greppar direkt och med spets som skär fibrerna så man kan skruva hyfsat nära änden, risken är att skallen spräcker dock, men jula har dem till hyfsat pris.

Verkar som att de flesta skruv som rekommenderas till ytterpanel har samma korrosionsskydd som till trall. Man tycker ju inte att det borde behövas.

Varför inte spik, tja, hade tänkt köra med spikpistol, men det går inge bra med dold montering nära sponten som lätt spricker, svårt att pricka exakt rätt så spiken hamnar dolt och dessutom inte spräcker sponten. Spika för hand? Nej tack, då skruvar jag hellre :)

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S
Köpte ett paket Grabber PTS, svindyra och helt j-vla värdelösa. Tänk er att skruva vanliga gamla hederliga spårskruv med skruvdragare, så dåligt sitter bitsen i skruven, släpper greppet hela tiden och man måste ha bra med kraft på dragaren för att överhuvudtaget få i skruven. Det är bara av ren snålhet jag förmår mig själv att göra slut på kartongen. Efter kort stund hade jag ont i både handled och axel. Och då har jag skruvat 10-tusentals skruv i denna gamla kåk och garage, huvudsakligen torx, utan några som helst problem innan.

Har testat vanligt PH2 trallskruv och torx-trallskruv också och klart enklast att skruva är torxen, jag kan hålla dragaren med två fingrar och skruven går i fint. Enda nackdelen med dessa två är att det är aningen lättare att spräcka träet. Men med lite försiktighet är det inget som helst problem.

Så jag är ledsen av mig blir betyget på en femgradig skala för Grabber PTS inget annat än ett vågrätt streck.
Bitsen jag körde med var den som följde med i förpackningen, åsså testade jag med ett bits som jag fått av ett proffs också, bägge var lika illa.
 
ullberg
Märkligt, grabber brukar sitta som berget när man använder Grabbers egna PH2:a (lite smalare än den vanliga), dock inte fullt lika bra i ett standard-PH2. Nu var det iof länge sen jag provade, kör mest Essve nuförtiden.

/U
 
S
ullberg skrev:
Märkligt, grabber brukar sitta som berget när man använder Grabbers egna PH2:a (lite smalare än den vanliga), dock inte fullt lika bra i ett standard-PH2. Nu var det iof länge sen jag provade, kör mest Essve nuförtiden.

/U
Hade det varit PH2 hade det varit 1000 gånger bättre, hade det varit torx hade det varit 100 000 gånger bättre. Nej här är det nåt skit kallat 950-1 som nån ekonom, sommarjobbare eller liknande hittat på. Helt fyrkantig bits, med lågt djup lite kullrig på toppen och svagt konisk, allt för att den ska tappa greppet så lätt som möjligt får man anta.
 
S
ullberg skrev:
Märkligt, grabber brukar sitta som berget när man använder Grabbers egna PH2:a (lite smalare än den vanliga), dock inte fullt lika bra i ett standard-PH2. Nu var det iof länge sen jag provade, kör mest Essve nuförtiden.

/U
Vilken Essve-skruv skulle du rekommendera för att skruva enkelfasspont dolt?
 
ullberg
Jag hade missat att du sökte dold montering (skruva i spont), då tror jag de flesta alternativ använder just robertsonskruv (det fyrkantiga fästet), jag undrar tom. om Essve har någon lämplig produkt (jag vet att de har exv. golvskruven som skulle göra jobbet, dock med robertsonskalle, men jag tror inte den har ytbehandling för utomhusbruk).

För mig har robertson funkat bra, just Essves golvskruv har jag dragit mitt väldigt bångstyriga furugolv, och visst drog jag sönder ett par skallar, men överlag var jag snarare förvånad att jag inte drog sönder mer så hårt som jag försökte driva vissa skruvar.

Nästan så jag blir sugen på att plocka upp ett paket PTS och se om även jag finner Grabbers implementation av roberson så kass som du beskriver.

/U
 
  • Gilla
marqiis
  • Laddar…
S
Även om jag inte är nåt proffs så har jag ju skruvat nåra 10000 skruv eller så och PTS var verkligen det värsta jag varit med om. Man kan verkligen undra vad det beror på, för så dåligt som det var borde grabber inte sälja många skruv alls, å det brukar ju resultera i snabba ändringar. Bitsen kanske, men då får de ju låta bli att skicka med skiten, skruven är ju inte bättre än bitsen de skickar med, liksom. Därtill hade jag en annan bits som var lika dålig, men den såg å andra sidan precis likadan ut.

Skulle vara intressant att veta varför grabber kategoriskt undviker torx, som är det som funkar klart bäst imo. Man behöver möjligen hålla skruven i till den greppat, men klart minst belastning för hand, handled och axel. jämfört med övriga som jag testat.
 
Även jag ratar den värdelösa skruven med fyrkant. Pallade med en yttervägg innan jag bytte till torx. Jag får leva med att ha olika skruvskallar för jag tror inte bits och skruv klarar av att skruva ut de värdelösa skruvarna. Medföljande bits klarade inte av paketets innehåll innan den var runddragen. Inte heller en kvalitetsbits levde särskilt länge. Torx har jag aldrig haft problem med.
 
Fyrkantig bits måste vara tidernas sämsta uppfinning.
Även insex är rätt usel, åtminstone fastrostade på bilar.. Tenderar att bli den o-optimala "round".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.