Hur fasen får man ner räntan till 0.8%.

Tyckte jag hade lågt när får 1.4% from 1/8 men herregud det är ju dubbelt mot vissa här!
 
Peter2400 skrev:
Jag får det till att dom ger er en rabatt på 0,35%, vi har 2,9 milj i lån 3-mån
hos Seb och en rabatt på 0,45% så ni borde kunna pressa dom mer.
Ja rabatten stämmer om vi räknar mot 3-mån, tack för infon.
Är din rabatt kopplad till 3-mån eller som en marginal mot deras uplåningsränta?
Lite nyfiken på om SEB alltid numera benämner sin rabatt som en "marginal" mot deras upplåningsränta.

Tycker det är märkligt att Nordea inte kan matcha SEB trots att man är en bra kund med befintligt 2.6milj lån som dom kommer att gå miste om.
 
Vår rabatt är kopplad till 3-månaders räntan.
 
Gärna en uppdatering, ska till banken på onsdag o lägga om två av bottenlånen. Nordea har officiell siffra 1,69%.
Men vad har ni på 3 månaders rörlig?
 
1,31% på swedbank.

Lycka till med förhandlingen!
 
1.39 Nordea
 
Thomas59
1,25% OEB rörligt. Ringde och klagade så, dom lovade att se över och sänka lite till så det hamnar väl på 1,10-1,15 nånting.

Under 1%? - Ja då jobbar man nog på banken eller har någon korrupt polare som sätter räntan.
 
1,11% har vi. (Swedbank)
 
Fråga till försmlingen:
Vi har Swedbank och skulle nu lägga om våra lån ev höja lånet något. Till vår förvåning ställer banken krav att för att höja lånet så måste vi ändra vårat rörliga lån till 3 månaders rörlig. Är det någon annan som har denna erfarenhet och hur stor är egentligen nackdeken med 3 månaders rörlig.
Samt att man fick lyssna på en massa jidder om finanskris och hur tacksam man skulle vara för att man fick låna av swedbank.

Vilken fördelning mellan botten och topplån har ni fått som har tagit lån på sistone.

/heja swedbank
 
Att bankerna vill bli av med rörliga lån är ingen nyhet, i princip alla gör så, bara angreppsättet skiljer sig åt. Den största skillnaden jag kan se mellan rörligt och 3-månaders bundet (som de numera kallar rörligt) är att bankerna har större möjligheter att ta en större marginal på bundna än det rörliga. Har med lagstiftningen att göra om jag inte minns fel.

Om ni ska skriva om lånet så pass att Swedbank inte vill ge er fortsatt rörligt lån skulle jag helt klart förhandla med andra banker om deras 3mån. Ska man ändå byta ner sig kan vill man ju ha så mycket "rabatt" som möjligt.
 
Om man har kvartalsavisering så är det väl möjligt att kalla 3-månaders för rörlig. Men de allra flesta tror jag har månadsavisering på sina bolån. I så fall är det snudd på lurendrejeri eller i vart fall vilseledande att kalla 3 mån för rörlig.
 
Vi har Nordea och 3-månaders lån.En ny period börjar om en vecka. Vi har tidigare haft rabatt, men nu vill de inte ge oss någon, så vi får alltså den officiella räntan som just nu är 1.59%.
Det kanske beror på att vi har lån på mindre än en miljon, men jag får nog ta och kolla med andra banker.

/Hasse
 
Har idag blivit erbjuden 1,2% av SEB och igår 1,3% av SHB. Swedbank ville inte ge rabatt alls (1,75%) = vi byter bank förstås. Man kanske ska jaga 0,1% säkning till enligt inlägg i tråden... Någon som har en bra strategi för att behålla en ränterabatt när åren går???
 
J
1,34% på 3 månaders.
 
Vår 3 månaders hos Seb sänktes den 16 sep till 1,02%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.