Jag har målat linoljefärg på fönster och möbler på sistone. Till att börja med måste jag säga att linoljefärgen är överlägsen alkydoljefärgen (vilken i sin tur är överlägen vattenbaserad lackfärg). Den torkar inte för fort, man kan ta lunch och lätt fortsätta utan att det blir problem, vilket inte går med alkydoljefärgen. Alkydoljefärgen stinker, man blir trött i huvudet av att måla länge och andas in ångorna. Och det är farliga dunster i flera veckor efteråt faktiskt, och jag bryr mig för jag har småbarn som är extra känsliga. Nu var det inte linoljefärgens egenskaper jämfört med andra färgtyper som skulle dryftas. Men detta gör att alla typer av linolja är att föredra före andra färger.

Jag har målat med Kulturhanterverkarnas och Ottossons linoljefärger och jag föredrar Ottossons. Kulturhantverkarnas luktar för mycket, den är väl förtunnad redan i burken. Ottossons luktar i princip ingenting och har man bra balsamterpentin kan man förtunna något utan att det luktar för mycket. Och då kan jag stryra hur fet färg jag vill ha själv. Det gillar jag för jag försöker enligt gamla rekommendationer öka fetheten för varje lager.

Som ni förstår bryr jag mig mycket om lukten men det är viktigt med tre småbarn hemma att det inte luktar när jag har lägenheten som målarverkstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.