Wester skrev:
Bra fråga. Men jag ville testa denna då den fick toppbetyg i det stora färgtestet. Enda annledningen faktiskt.
Men du bryr ju dig inte om det kommer svartmögel.
 
W
dengroth skrev:
Men du bryr ju dig inte om det kommer svartmögel.
Helt korrekt. Men det kan ju skilja i hur länge glansen sitter i tex (ottossons tappade rätt fort), om det skinnar sig vid för tjock målning, bubblar vid lite fuktig yta tex. Finns massor med annledningar och eftersom denna fick toppbetyg vill jag ju testa. Ska även köra med gysinges på en vedbod så får jag veta hur den e.
 
Ang. Enetorpets färg - Vi har målat mycket med den och den ger ett fint och bra resultat. Vi har nu bytt till Ottosson dock, därför att Enetorpets hade en tendens att inte ha riktigt samma nyanser alltid, inte så att det egenttligen spelar mkt roll, men det skilde ofta lite mellan olika blandningar. Sen vet jag inte om det är möjligt, men det känns som att Enetorpets är drygare än Ottossons. Har provat Alläcks ocså, den var ungefär likvärdig med Ottossons.
 
Jag har målat med både Gysinges och Ottosson. Hallen uppe och nere är målade av min fru med Gysinges och misslyckades totalt. Rinningar överallt. Bannade min fru för att hon trots påmaningar att måla TUNT målade för tjockt. Jag tog därför tag i nästa projekt, trappen -själv för att minsann visa hur man ska måla och målade extremt tunt för att rädda mitt ansikte....och....det rann. Fick springa och efterdra flera gånger för att få bort dem (utan att hon såg det). Efter detta provade jag att måla med Ottossons och det är en helt annan färg. Har aldrig haft en rinning med denna färgen ch jag har målat ganska mycket. Dock så kan den vara lite tjock=mycket pigment så man kan få för grova penseldrag om man inte målar riktigt tunt. Kan i.o.f lösas med att man blandar i ytterligare linolja.

Efter en kurs i linoljemålning så nämde målarmästaren att linoljefärg är färskvara och försämras efter tid (om man får in syre i burken antar jag). Läste detsamma på Wibos sida. Frågan är om Gysinges färger kan lida av dålig förslutning av burkarna och lång lagringstid? Bara teorier men Gysinges är väldigt tunn om man jämför med ottossons.
 
Intressant! Jag har målat åtskilliga kvadratmeter med Gysinges och får inga rinningar om jag har en bra pensel. Visst är den tunn, men jag har aldrig sett det som en nackdel. Är Ottossons tjockare? Hur tycker du att de täcker i förhållande till varandra?
Jag har en sju år gammal vit 10-litershink från Gysinge och jag upplever att den har tjocknat lite, men så länge den inte är spädd så har jag inte märkt nån skilnad på mina äldsta och yngsta burkar. (målade fönster i somras med en sju år gammal järnoxidröd och bytte mitt i till en helt nyköpt). Däremot upplever jag STOR skilnad mellan pigmenten. Vissa är tröga, andra lätta.
 
Håller faktiskt med Ozean om skillanden mellan Ottossons och Gysinges. Har också målat massor av kvadratmeter med Gysinges och varit nöjd men tyckte det var ruskigt jobbigt när vi målade hall och trappa som var panelade med pärlspont från golv till tak med outspädd linoljefärg från Gysinge. Jag fick en hel del rinningar som jag fick gå och efterdra men det beror troligen på att jag målade med färgen outspädd. Däremot nu när jag målat vår tvättstuga med Ottossons så har jag inte fått några rinningar överhuvudtaget. Ottossons färg är tjockare om jag jämför vit och vit och täcker lite bättre tycker jag men det krävs ändå lika många strykningar för att det ska täcka. Det är verkligen stor skillnad på hur tröga de olika pigmenten är på Gysinges, jag har bara använt Ottossons vita så där kan jag inte jämföra med deras andra kulörer.

Jag har aldrig haft problem med att färgen skulle ha blivit sämre för att den är gammal. Har också en gammal 10-liters och enda problemet är väl att det blir skinn på den eftesom det kommer in syre i burken, målningsmässigt är det ingen skillnad.
 
Zynx skrev:
En del tillverkare kör med rå linolja och en del med kokt linolja, vilken är att föredra och när?
Ingen som hade koll på det här?
 
Målar med Allbäcks linoljefärg outspädd. Med denna färgen är måla tunt en myt. Inga rinningar även när jag lägger ganska tjocka lager.
 
Linoljefärgers egenskaper kan skilja sig åt mycket beroende på vllket pigment som används, då dessa oftast använder naturpigment. I plastfärger används oftast pigment kopplade till latexkulor och färgerna för mer likartade egenskaper.
 
Jag har väldigt goda erfarenheter av Ottossons. Mycket bra att stryka och rinner inte. Jag har målat både inne och ute. Utmärkt resultat överallt. Vi är mycket nöjda. Den är dryg, så den är inte alls dyr om man jämför med vanlig färg, det är iaf min åsikt.

Allbäcks färg har vi på dörrarna. Vi hittade en snygg grön kulör men jag är lite besviken, den rann lätt och täcker dåligt. Jag tror jag kommer måla om dörrarna med Ottossons nästa år. Ska se om jag kan bland en egen kulör som matchar.

Gysinge har jag aldrig själv använt men har hört både ris och ros. Precis som man kan läsa här i tråden. Man kan ju alltid köpa en liten burk och testa.

Jag har köpt min färg från Ottossons på Nääs byggnadsvård, de har varit grymt bra på att snabbt ta hem färg och fixa det mesta. Vi beställde 10liters hinkar nu när vi skulle måla huset och det var beställningvara. Kom på tre dagar. Utmärkt.Kostade c:a: 1700:- vilket då blir 170:-/litern, helt ok med tanke på hur snygg den blir och hur länge den räcker.

Lycka till!!
/Hlife
 
Snurre skrev:
Målar med Allbäcks linoljefärg outspädd. Med denna färgen är måla tunt en myt. Inga rinningar även när jag lägger ganska tjocka lager.
Varför måla tjocka lager med linoljefärg? Då tappar den i styrka och livslängd samt att den blir rynkig.
 
Redigerat av moderator:
sveaman skrev:
Varför måla tjocka lager med linoljefärg?
apropå Snurres inlägg om Allbäcks färg.


Ja jag undrar faktiskt detsamma. Det som gör linoljefrägen så otroligt vakcer är ju just att man målar så tunnt så känslan av trä är tydligt kvar även om färegen täcker. Ingen annan färg som jag testat ger ett sånt resultat.

Även om det är positivt att den inte rinner och då troligen inte rynkar sig heller för då skulle Snurre nog inte vara nöjd så skulle jag vilja veta vad du målar med tjockare färglager. Jag ser alltid till att dra ut färgen så tunnt som möjligt just för att få den ytan som bara linoljefärgen (och möjligen äggoljetemperan) ger.
 
Jag har provat en massa olika fabrikat men tycker dom är ganska lika det viktigaste är att burken är riktigt tung, det ska kännas på tyngden att det är linoljefärg. Mycket pigment.
 
Jo vad jag menade Sophie är ju självklart inga blasklager! Däremot så har jag upptäckt att jag inte behöver måla lika tunt som med andra linoljefärger som annars rinner.

Att lägga lite tjockare lager gör inte att man ser trästrukturen sämre för det tycker jag. Tycker det är en fördel att kunna lägga lite tjockare lager och kanske slippa en omgång då torktiden är längre än moderna färger. Finns många olika fördelar med linoljefärg men framförallt så är den mycket vacker och åldras minst lika fint!
 
Redigerat av moderator:
Förr i tiden hade man många lager med slipningar emellan för att få hållbarhet och för oss moderna människor som får se de gamla snickerierna, det vackra åldrandet med fin nötning istället för flagning och krackelering.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.