Jag har bestämt mig för att måla med linoljefärg men hört att det tar längre tid och torkar långsammare.
Har lyssnat lite på marknaden och hört att Ottossons och Gysinges färger är bäst. Stämmer det?
Kulturhantverkarna har ju lagt ner sin egen tillverkning fick jag höra och att Engwall o Claesson tillverkar den nu.
Tacksam för svar
 
Jo, linoljefärgen torkar långsammare, men det behöver inte vara ett problem. Den har andra fördelar som lätt väger upp den lilla nackdelen.

Vi har jobbat med Gysingens och Ovolins och tycker att de är ungefär jämbördiga.
 
Tack för den informationen
 
Jag har arbetat mycket med Gysinges (både den de själva tillverkar nu och Uulas som tillverkade den tidigare) och nu med Ottossons. Tycker Ottossons är mycket trevligare att jobba med, framförallt eftersom jag målar utan lösningsmedel och Gysinges färg blir mycket mer svårstruken då. Gysinges färg torkar något snabbare när man målar utan lösningsmedel men båda ger ett lika bra resultat när de torkat.
 
Har kört Gysinge, Wibo och kulturhantverkarna. Wibo känns tunn men har vacker pärlgrå... Kulturhatverkarna känns som de kräver längst omblandning men har vacker engelsk röd. Gysinge känns drygast av dessa så att man får ut mer kvm-yta per liter, men är som sagt lite mer jobb att stryka på.
 
Jag har jobbat med Gysinges och Ottossons av vilka jag absolut föredrar Ottossons. Har en burk Engwall & Claesson i källaren, men den har inte använts ännu.
 
Varför föredrar du Ottossons?
 
Jag har själv bara jobbat med Gysinge, men får nog hålla med om att torktiden inne är lite lång. Målade foder inne och fick skinntorrt på vissa ställen trots att det ströks tunnt.

Jag vet inte om det är lokalpatriotism (och/eller ekonomi?), men jag har sett en traditionell fönsterhantverkare och en byggnadsvårdsfirma som har hand om kyrkor och båda dessa använde Ottosons. Båda firmorna ligger i Skåne. Har dock inte själv provat denna färg då jag redan hade köpt en 10-liters Gysinge.

Det finns även en annan lokal tillverare här i Skåne som jag inte har provat och den heter Enetorpets Färg. Vet inte om någon testat dem?
 
#7 - jag tycker att Ottossons är mer lättstruken och lättare att få jämn. Gysinges har dessutom en förmåga att rinna som jag aldrig upplev t med Ottossons. Detkan ju bero på mig som målare, men eftersom det är jag som målar så är det det jag får utgå ifrån.
 
Någon som har erfarenhet av Engwall & Claessons?

Mr Handyman, du nämner Ovolins. De säljer väl Ottosons och E & C har jag för mig. Vilken var det du testade?
 
AstaS skrev:
#7 - jag tycker att Ottossons är mer lättstruken och lättare att få jämn. Gysinges har dessutom en förmåga att rinna som jag aldrig upplev t med Ottossons. Detkan ju bero på mig som målare, men eftersom det är jag som målar så är det det jag får utgå ifrån.
Jag köpte enetorpets på nån byggnadsvårdsdag förut och tyckte den var helt ok.

Men nu senaste tiden har jag bara använt ottossons.
 
AstaS skrev:
#7 - jag tycker att Ottossons är mer lättstruken och lättare att få jämn. Gysinges har dessutom en förmåga att rinna som jag aldrig upplev t med Ottossons. Detkan ju bero på mig som målare, men eftersom det är jag som målar så är det det jag får utgå ifrån.
Jag tycker också att Gysinge rinner väldigt mycket mer än Ottosson och då har jag målat ganska mycket med båda sorterna.
 
mvh skrev:
Någon som har erfarenhet av Engwall & Claessons?

Mr Handyman, du nämner Ovolins. De säljer väl Ottosons och E & C har jag för mig. Vilken var det du testade?
Ska kolla upp det så fort jag har chansen! Under dagen troligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.