Hej. Den här trodde jag var en Ifö globlampa, eller åtminstone kompatibel med de ersättningskupor med 84,5 mm gänga som säljs. Men de passar inte. Armaturen verkar ha en mindre gänga, nedåt 75 mm.
Vad kan det var för glob som passar? Har sökt utan resultat.
Vad kan det var för glob som passar? Har sökt utan resultat.
Jag har sprungit på den där "lite mindre gängan" ett par gånger men jag har tyvärr ingen kupa som passar.
Ifö har diverse varianter:
https://ifoelectric.com/produkter/kupor/
Glober dock endast med diameter 84,5 / 99 / 123,5 mm.
https://ifoelectric.com/produkter/kupor/
Glober dock endast med diameter 84,5 / 99 / 123,5 mm.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 497 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 497 inlägg
Siemens gjorde sådana lampor också för längesedan. Kanske är det istället. Loppis är nog bästa tipset, eller kanske söka i Tyskland. De glob och stall-lampor jag haft i mitt hus byggt på slutet av 1920-talet är alla Siemens. Minns dock inte vilken gänga det varit.
Det är den lilla armaturen som du har
Det är den lilla armaturen du har 75 mm och nya har 84 mm glaskupa. Det finns adapter för att gå över till dom i dag med större gänga, har ett par stycken på hyllan.M Masthugg skrev:
Du tror inte att det är som @Kurtivan skrev att det varit någon annan kupa än glob, t.ex. stallglas då?M Masthugg skrev:
Har en drös sådana av diverse varianter, både Ifö och andra fabrikat, porslin och bakelit, men alla är 84,5 eller i enstaka fall 99 mm, så det verkar vara en väldigt stark informell standard precis som du själv var inne på. Tvivlar att du kommer att ramla över några mindre glober på loppis iallafall.
Annars - byt armaturen. Det är ju varken svåra att få tag på eller särskilt dyra.
Den du nu har är plast och har passerat datumet för länge sedan och är nog bräkligt på grund av värmen från en glödis. Det sattes i en 60 W för att se bättre och den du har är för 40 W. Så ett byte av armaturen är bäst. Det med en adapter till den större fattningen är liksom inte någon ide, även om att jag har en sådan. Så ta en som är sned och lutar nedåt är bäst.M Masthugg skrev:
OK trodde det var en väggtyp, nu är det en äldre armatur och har nog varit där från början i huset. Den armaturen har i orginal en liten kupa och den var för max 40 W, sen blev det sämre syn och en 60 W sattes i. Då blev det bra varmt i armaturen och plasten kunde börja bli med sprickor och bli som nästan fnöske. Så bara byta till en som passar er. Tänk bara på att det kanske inte finns jord, då den nu inte behöver jord. Så köp en armatur i porslin eller plast eller s.k dubbelisolerad och godkänd för bad i taket. En sådan behöver inte någon jordanslutning. Troligtvis kommer det bara ut kanske 2 trådar från taket med och ingen jord. Lycka till.M Masthugg skrev:
Tack tack! Är ganska händig och elkunnig så det går nog bra. Fastnar generellt på om jag ska ha glödlampsarmaturer med ledlampa eller ledarmaturer. Vad tycker du/ni? Lutar fortfarande åt glödlampsarmaturer, led håller inte för evigt de heller.