Hej. Den här trodde jag var en Ifö globlampa, eller åtminstone kompatibel med de ersättningskupor med 84,5 mm gänga som säljs. Men de passar inte. Armaturen verkar ha en mindre gänga, nedåt 75 mm.

Vad kan det var för glob som passar? Har sökt utan resultat.

• Armatur i tak med synlig sockel och mindre gänga, cirka 75 mm. Finns i forumtråd om svårigheter att hitta passande glob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en glödlampsarmatur utan kupa, monterad i taket, med synliga trådar och en smal, missfärgad gänga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sprungit på den där "lite mindre gängan" ett par gånger men jag har tyvärr ingen kupa som passar.

C
MultiMan
Siemens gjorde sådana lampor också för längesedan. Kanske är det istället. Loppis är nog bästa tipset, eller kanske söka i Tyskland. De glob och stall-lampor jag haft i mitt hus byggt på slutet av 1920-talet är alla Siemens. Minns dock inte vilken gänga det varit.

Det är den lilla armaturen som du har
M Masthugg skrev:
Hej. Den här trodde jag var en Ifö globlampa, eller åtminstone kompatibel med de ersättningskupor med 84,5 mm gänga som säljs. Men de passar inte. Armaturen verkar ha en mindre gänga, nedåt 75 mm.

Vad kan det var för glob som passar? Har sökt utan resultat.
Det är den lilla armaturen du har 75 mm och nya har 84 mm glaskupa. Det finns adapter för att gå över till dom i dag med större gänga, har ett par stycken på hyllan.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Aha! Skulle du kunna kolla om vad den mindre diametern är exakt? Den större heter ju 84,5 mm, inte 84 mm. Då knske jag lyckas söka upp den.

Trodde jag hade en i B-förrådet, ska se i C, men kallt och inget lyse 😠Du vet skomakarens barn har trasiga skor, återkommer i morgon

• Haha
  • Gilla
Masthugg och 1 till
  • Laddar…
Har nu sökt på allt mellan 73-79 mm utan framgång :(

C
M Masthugg skrev:
Har nu sökt på allt mellan 73-79 mm utan framgång :(
Du tror inte att det är som @Kurtivan skrev att det varit någon annan kupa än glob, t.ex. stallglas då?
Har en drös sådana av diverse varianter, både Ifö och andra fabrikat, porslin och bakelit, men alla är 84,5 eller i enstaka fall 99 mm, så det verkar vara en väldigt stark informell standard precis som du själv var inne på. Tvivlar att du kommer att ramla över några mindre glober på loppis iallafall.

Annars - byt armaturen. Det är ju varken svåra att få tag på eller särskilt dyra.

Ja jag får nog byta. Tack ändå.

M Masthugg skrev:
Ja jag får nog byta. Tack ändå.
Den du nu har är plast och har passerat datumet för länge sedan och är nog bräkligt på grund av värmen från en glödis. Det sattes i en 60 W för att se bättre och den du har är för 40 W. Så ett byte av armaturen är bäst. Det med en adapter till den större fattningen är liksom inte någon ide, även om att jag har en sådan. Så ta en som är sned och lutar nedåt är bäst.

Nu blev jag nyfiken, varför tror du det här om 40 och 60W?

Sen är det en taklampa så jag byter till något annat sådant , men tack för tipset :)

M Masthugg skrev:
Nu blev jag nyfiken, varför tror du det här om 40 och 60W?

Sen är det en taklampa så jag byter till något annat sådant , men tack för tipset :)
OK trodde det var en väggtyp, nu är det en äldre armatur och har nog varit där från början i huset. Den armaturen har i orginal en liten kupa och den var för max 40 W, sen blev det sämre syn och en 60 W sattes i. Då blev det bra varmt i armaturen och plasten kunde börja bli med sprickor och bli som nästan fnöske. Så bara byta till en som passar er. Tänk bara på att det kanske inte finns jord, då den nu inte behöver jord. Så köp en armatur i porslin eller plast eller s.k dubbelisolerad och godkänd för bad i taket. En sådan behöver inte någon jordanslutning. Troligtvis kommer det bara ut kanske 2 trådar från taket med och ingen jord. Lycka till.

Tack tack! Är ganska händig och elkunnig så det går nog bra. Fastnar generellt på om jag ska ha glödlampsarmaturer med ledlampa eller ledarmaturer. Vad tycker du/ni? Lutar fortfarande åt glödlampsarmaturer, led håller inte för evigt de heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.