Hej,

I vår källare i ett nyligen inköpt hus finns en källare som är ett riktigt hemmabygge från 60-talet. Nu är det dränerat, och vi tänkte fixa till utrymmet och väggarna. Jag undrar dock vad det sitter för typ av färg där nu, och om dessa bilder kan ge några ledtrådar till det?

Färgen släpper inte alls från väggarna inte ens där det tidigare kommit in fukt, den har bara blivit missfärgad där. Den har dock släppt i fogarna där det varit fuktigt tidigare. Men det är mer att den vittrar bort, än att det släpper som plastfärg. Jag tror knappt att det går att slipa bort den. Men jag skulle ju gärna måla med silikat eller kalkfärg. Mycket tacksam om någon har några idéer vad det kan vara.

• En vägg med ojämnt målade betongblock och en synlig skarv där olika väggsektioner möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråa betongblock i en vägg, ojämn yta, mörkare partier och skuggor, robust textur.
    Skapa konto
  • Grå betongvägg i källare, fuktskador, svart hylla eller konsol, mörkt hörn.
    Skapa konto
  • Närbild av gråa murade block med ojämn yta och synlig fogmassa. Ljus- och skuggspel ger textur.
    Skapa konto
Utifrån din beskrivning låter det som silikatfärg.

mexitegel mexitegel skrev:
Utifrån din beskrivning låter det som silikatfärg.
Stort tack! Det låter ju i så fall som att jag är lyckligt lottad gissar jag då jag inte behöver få bort all färg? Men lite oväntat då tidigare ägare inte har haft den typen av fingertoppskänsla i övrigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.