RtZ skrev:
Det funkar alltså inte alls att polera med ETS? :(
Som jag skrev i ett tidigare inlägg....nej, du behöver rotationen
 
R
Nimajneb skrev:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg....nej, du behöver rotationen
Ja, jag är lite trög :D

Men vilken är bäst när det gäller finslipning av träet, dvs vilken som ger finast yta?
 
RtZ skrev:
Ja, jag är lite trög :D

Men vilken är bäst när det gäller finslipning av träet, dvs vilken som ger finast yta?
När jag finslipar tex mellan lackeringarna använder jag helst min ETS 125a då den är mer lätthanterlig. Av samma anledning använder jag den för tex väggspackelslipning,
Men slutresultatet skulle bli detsamma för båda maskinerna.
Märk väl att ETS 150 finns i två varianter 150/3 som har 3mm rörelse och 150/5 som har 5 mm. Jag kan inte bedöma skillnaden på dessa men jag vet att det finns trådar om dessa två.
 
R
iSnobben skrev:
Okej så av mina ovanstående är det alltså GEX 150 Turbo som du skulle rekommendera? När i mina projekt behövs den extra avverkningen? Det handlar ju mest om att slipa bort gammal lack!?

Festool är tyvärr som jag sagt tidigare alldeles för dyr :(
Försvann du!? :(
Storlek och vikt tycker jag är viktigt också. En 125a är säkert smidigare än en 150a för ex fönster och andra mindre saker. Och en lägre vikt gör den mer lätthanterlig.
 
Haha nej jag har inte försvunnit :) Har läst och begrundat de senaste inläggen. Håller med dig om vikten men där är dom lika 125-150 AVE och 150 Turbo. Har försökt hitta någon handlare som har 150 Turbo inne för att kunna känna på den hur den är rent ergonomiskt men utan resultat tyvärr... 125-150 AVE har jag känt på och den ligger ju väldigt bra i händerna och ska man bara bedöma bilderna så ser den ju mer ergonomisk ut än 150 Turbo som påminner mer om en vinkelslip tycker jag...
 
R
Beställde en Bosch vinkelslip i kartong, men det var ingen hit. Vinkelslipen är visserligen jättebra, men det hade varit käckt att kunna förvara den i någon sorts box. Det blir både en säkrare och mer dammfri förvaring :)
 
Redigerat:
RtZ skrev:
Beställde en Bosch vinkelslip i kartong, men det var ingen hit. Vinkelslipen är visserligen jättebra, men det hade varit käckt att kunna förvara den i någon sorts box. Det blir både en säkrare och mer dammfri förvaring :)
Det är nästan alltid billigare att beställa med tex LBoxx i samband med köpet än efteråt. Annars så kan man ju alltid stoppa maskinen i någon väska som kostar kanske en hundring.
 
R
För min del blev det Festool ETS 125 EQ-Plus Random Orbit Sander - 230V från Axminster. Har nyss beställt denna;

http://www.axminster.co.uk/festool-...onid=b7a3c0e535f36ea20a04de93444584b6361c0331

Festool har bra produkter. Det avgörande var nog att jag ville ha den till finslipning och därför valde jag bort alternativ med turbo, putsa bilen, m.m. Hoppas på att den är samlar upp dammet bra! ETS 125 fastnade jag för efter en tids överväganden och det är denna jag tror passar till mina behov. Vet att Systeinern dessutom är snygg och det är bara +

Visst är jag glad och nöjd med detta köp, men har också under kvällen fått veta att min faster har fått cancer igen. Denna gång i lymfkörtlarna. Känner mig väldigt ledsen faktiskt, trots detta köp. Skit också! :(:(:(
 
R
Av bara farten blev det en Bosch GDA 280E Delta Sander också :)
 
Idag slog jag till hos den lokala Beijerhandlaren efter en viss prisförhandling så fick jag min GEX 125-150 AVE för samma pris som på Duabhuset. Känns gött att man bara kan knalla in på Beijer om det skulle bli något strul istället för att hålla på att skicka iväg den för service själv.

Har endast hunnit provköra den litegrann och det man märkte direkt är att den verkligen inte vibrerar. Den medföljande dammbehållaren verkar vara riktigt effektiv faktiskt. Säkert ännu bättre med dammsugare. Men jag behöver nog någon adapter för att det ska funka ihop med min Nilfisk Alto Multi 30T. Någon som vet vilken adapter jag ska köpa? Eller ska man rent av köpa en tunnare slang?
 
Skönt att få ner priset hos Beijer, tänk på att du inte behöver skicka Boschverktygen nånstans dock, utan du ska kunna få hjälp med det hos närmaste återförsäljare eller elverktygsreparatör.
Bosch kör med EU-garanti.
 
Köp en Sthil (stavas det så?) slang. Smidig och bra slang till vettigt pris. Finns någon tråd om dem här. Går att köpa per meter i färdigt ihopsatt. Passade utmärkt på på min gex150 t så den borde passa på 125:an också. Andra ändan är lite konisk för att passa de flesta dammsugare.
 
Det stavas Stihl ;) Var kan man få tag på sådan slang då? Har bara sätt motorsågar och röjsågar från Stihl hos den handlaren här i stan som jag känner till som säljer Stihl.
 
iSnobben skrev:
Det stavas Stihl ;) Var kan man få tag på sådan slang då? Har bara sätt motorsågar och röjsågar från Stihl hos den handlaren här i stan som jag känner till som säljer Stihl.
Handlare som säljer Stihl har även deras högtryckstvättar, dammsugare mm åtminstone som beställningsvara. Så gå in till din handlare o kika i katalogen. Dammsugarslangar o adaptrar mm finns som tillbehör till deras dammsugare (som tom byggs utav Nilfisk). De har tom antistatisk slang perfekt för att den inte drar åt sig sågspån lika mkt
 
Det låter ju inte så dumt med antistatisk slang och att dessutom Nilfisk gör grejerna borde ju innebära att slangen passar fint även på en Nilfisk. Jag får åka och kolla med dom helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.