AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan få problem i vissa spel med så lite Vram dock. Men duger säkert för TS. Jag har en IPS med 144hz. Så det finns bra skärmar för gaming. Jag kör denna, många år på nacken. Har fan inte hänt mycket på marknaden senaste åren

[länk]
Visst. Men köper du en skärm för 1500-2000 så blir det 1080p. Matchar vad man klarar i spel med det grafikkortet. Har aldrig haft problem med VRAM som tar slut på kontorsdatorn.

Vill jag spela i högre upplösning kör jag i 4K på betydligt kraftigare grafikkort kopplat till 120Hz 77" OLED med VRR. Eller så spelar jag på en Nintendo Switch för det är viktigare med roliga spel än upplösning...
 
S sjoelund skrev:
Visst. Men köper du en skärm för 1500-2000 så blir det 1080p. Matchar vad man klarar i spel med det grafikkortet. Har aldrig haft problem med VRAM som tar slut på kontorsdatorn.

Vill jag spela i högre upplösning kör jag i 4K på betydligt kraftigare grafikkort kopplat till 120Hz 77" OLED med VRR. Eller så spelar jag på en Nintendo Switch för det är viktigare med roliga spel än upplösning...
Det är inte bara upplösning som styr utan även antalet texturer, shaders osv. VR kräver mycket VRAM etc.

Vad har du för inputlag på den TVn? De flesta TVs har extremt hög inputlag.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte bara upplösning som styr utan även antalet texturer, shaders osv. VR kräver mycket VRAM etc.

Vad har du för inputlag på den TVn? De flesta TVs har extremt hög inputlag.
Ja, vill man ha VR dubblar kraven. Men du måste inte slå på alla texturer heller. Det kostar att ligga på topp, men man behöver inte ha bästa grafiken för att ha kul.

TVn har <14ms input lag. Lite mer än den skärm du länkade (12ms).
 
S sjoelund skrev:
Visst. Men köper du en skärm för 1500-2000 så blir det 1080p. Matchar vad man klarar i spel med det grafikkortet. Har aldrig haft problem med VRAM som tar slut på kontorsdatorn.

Vill jag spela i högre upplösning kör jag i 4K på betydligt kraftigare grafikkort kopplat till 120Hz 77" OLED med VRR. Eller så spelar jag på en Nintendo Switch för det är viktigare med roliga spel än upplösning...
kommer dottern att kunna koppla sin nintendo switch till datorn?
 
S sjoelund skrev:
Ja, vill man ha VR dubblar kraven. Men du måste inte slå på alla texturer heller. Det kostar att ligga på topp, men man behöver inte ha bästa grafiken för att ha kul.

TVn har <14ms input lag. Lite mer än den skärm du länkade (12ms).
Min skärm har 5ms inputlag
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_foris_fs2735.htm#lag
 
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
kommer dottern att kunna koppla sin nintendo switch till datorn?
Du kan koppla en switch (förutom lite) till en TV eller skärm (men kanske saknar ljud då). De kopplas inte på dator. Man kan koppla in tangentbord och mus om man vill, men till vilket spel skulle du köra det?
 
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
kommer dottern att kunna koppla sin nintendo switch till datorn?
Du kan emulera via Yuzu. Men det kräver en rejäl dator för att få full framerate. Mina grabbars Asus G15 fixar Mario odyssey i 60hz 1920x1080 vilket är bättre än switch. Du kan även koppla in switchen i HDMI på skärmen om den har fler än en HDMI ingång. Men bra om skärmen har högtalare då :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min skärm har 5ms inputlag
[länk]
Input lag mäts lite olika av olika recensenter; jag kan hittat någon sämre när jag kollade upp värdet. Hur som helst LG OLED CX som jag har är helt ok. Senaste har dock 5ms input lag vid 4K 120Hz och 4K VRR, så de blir bättre och bättre. Det blir riktigt dåligt om man slår av Game mode dock...
 
S sjoelund skrev:
Input lag mäts lite olika av olika recensenter; jag kan hittat någon sämre när jag kollade upp värdet. Hur som helst LG OLED CX som jag har är helt ok. Senaste har dock 5ms input lag vid 4K 120Hz och 4K VRR, så de blir bättre och bättre. Det blir riktigt dåligt om man slår av Game mode dock...
Jo TFT central är bäst på mäta sådant, de är bästa skiten för display reviews överlag :). Jo det går åt rätt håll, min JVC N5 fungerar riktig bra i gaming mode.
 
S sjoelund skrev:
Du kan koppla en switch (förutom lite) till en TV eller skärm (men kanske saknar ljud då). De kopplas inte på dator. Man kan koppla in tangentbord och mus om man vill, men till vilket spel skulle du köra det?
vet inte ens om det är nödvändigt, den är kopplad nu till en tv och funkar fint. Hon spelar super mario för det mesta.
 
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
vet inte ens om det är nödvändigt, den är kopplad nu till en tv och funkar fint. Hon spelar super mario för det mesta.
Det går men lite krångel om inte skärmen har ljud via HDMI. Det är heller ingen vidare kul ljud via dessa inbyggda högtalare
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det går men lite krångel om inte skärmen har ljud via HDMI. Det är heller ingen vidare kul ljud via dessa inbyggda högtalare
Oftast är ju en del av det roliga att kunna spela tillsammans framför TVn. Behåll konsolen vid TVn. Modernt sällskapsspel!
 
  • Gilla
Julia Eriksson och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Oftast är ju en del av det roliga att kunna spela tillsammans framför TVn. Behåll konsolen vid TVn. Modernt sällskapsspel!
VOIP, har varit med i olika klaner innan barnen kom och man tappade tiden för det där. :)
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan emulera via Yuzu. Men det kräver en rejäl dator för att få full framerate. Mina grabbars Asus G15 fixar Mario odyssey i 60hz 1920x1080 vilket är bättre än switch. Du kan även koppla in switchen i HDMI på skärmen om den har fler än en HDMI ingång. Men bra om skärmen har högtalare då :)
Men va....?
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Det här är ett bekymmer när man ber ”datanördar” om hjälp att hitta en enkel billig fungerande lösning…… det spårar snabbt iväg på sånt som dom begriper sig på och har kunskap om och förslagen blir dyrare och dyrare……….
Apple är en i och för sig dyr men enkel lösning för oss med mindre datorintresse men tyvärr dålig för spelandet av datorspel………
Min 7:åring har börjat prata om en egen dator?
Men såna här trådar gör det inte direkt enklare för en ointresserad och okunnig att välja en lämplig :rolleyes:
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.