S sjoelund skrev:
x570 lär inte klara nästa generation Zen heller. Det förmodas bli ny socket AM5 och DDR5-minnen. Men de lär båda stå sig bra även med framtida spel...
Ni har hamnat i fel tråd. Nu var det inte dator till extrem gamenörd utan liten tjej med mycket enkla behov.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
S segv skrev:
Mitt tips är att inte köpa ny billig konsumentelektronik utan begagnad kontorsdator.
Jag vet vilka kontorsdatorer som köps in på jobbet och det är sämre skit än billig konsumentelektronik. Jag vet vad vi betalat för dem nya på jobbet också och det är mindre än vad Inrego säljer dem begagnat på "kampanj" trots vi hade det priset för 3 år sedan. Visst fungerar de utmärkt till Youtube och annat, men inte spel.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag vet vilka kontorsdatorer som köps in på jobbet och det är sämre skit än billig konsumentelektronik. Jag vet vad vi betalat för dem nya på jobbet också och det är mindre än vad Inrego säljer dem begagnat på "kampanj" trots vi hade det priset för 3 år sedan. Visst fungerar de utmärkt till Youtube och annat, men inte spel.
På mitt kunduppdrag fick vi köpa in komponenter och bygga själv :) blir inte helt billigt för kunden då konsulttid går åt. Men man fick en bra dator :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På mitt kunduppdrag fick vi köpa in komponenter och bygga själv :) blir inte helt billigt för kunden då konsulttid går åt. Men man fick en bra dator :)
Jag har köpt in ett par datorer från komplett via jobbet för chefen inte vill att min tid ska gå till att bygga datorer. Så ja, jag vet att tid kostar. Men ett par har jag fått bygga själv med komponenter vi inte kunde hitta i Europa...

Jag tror att samtliga på avdelningen fått sina chefer att frångå rutiner och köpa in bättre datorer än "standarddatorn". Det blir visserligen mest Dell/HP laptop/stationära, men i ett par prisklasser upp.
 
S sjoelund skrev:
Jag vet vilka kontorsdatorer som köps in på jobbet och det är sämre skit än billig konsumentelektronik. Jag vet vad vi betalat för dem nya på jobbet också och det är mindre än vad Inrego säljer dem begagnat på "kampanj" trots vi hade det priset för 3 år sedan. Visst fungerar de utmärkt till Youtube och annat, men inte spel.
Vi har kört HP i några decennier på ett av Sveriges största IT-företag och fortsätter göra så. Hade de inte fungerat bekymmerslöst i minst tre år så hade de åkt ut snabbare än kvickt. Den treåriga garantin till trots. Företag har helt andra krav än gamingkidsen. Det ska bara funka. Punkt. Annars förlorar vi mycket mer pengar än datorerna kostar.
 
S sjoelund skrev:
Jag har köpt in ett par datorer från komplett via jobbet för chefen inte vill att min tid ska gå till att bygga datorer. Så ja, jag vet att tid kostar. Men ett par har jag fått bygga själv med komponenter vi inte kunde hitta i Europa...

Jag tror att samtliga på avdelningen fått sina chefer att frångå rutiner och köpa in bättre datorer än "standarddatorn". Det blir visserligen mest Dell/HP laptop/stationära, men i ett par prisklasser upp.
HP/Dell kör också fortfarande mest Intel Xeon på sina workstation. När man kompilerar vill man ha l3 cachen i en 5950x :)
 
S segv skrev:
Vi har kört HP i några decennier på ett av Sveriges största IT-företag och fortsätter göra så. Hade de inte fungerat bekymmerslöst i minst tre år så hade de åkt ut snabbare än kvickt. Den treåriga garantin till trots. Företag har helt andra krav än gamingkidsen. Det ska bara funka. Punkt. Annars förlorar vi mycket mer pengar än datorerna kostar.
Jo, jo. Och det kostar mer att felsöka datorn än den är värd efter 3 år, så ut kastas den vid första fel och du får installera OS på nytt och få alla dina licenser på den maskinen (kostar flera timmar, mer än en dyrare dator kostar). HP laptop över 5 år gammal som används varje dag är svårt att hitta även om de råkar heta Elitebook... Och är den 5 år så har den fått minst 2 nya tangentbord (första under garantin).

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
HP/Dell kör också förfarande mest Intel Xeon på sina workstation. När man kompilerar vill man ha l3 cachen i en 5950x :)
Mest laptop som köps in, så Intel Core...Och en bunt threadrippers på nätverket för att slippa kompilera på laptop. Men visst, vi har haft en del HP Xeon workstation. De var löjligt långsamma jämfört ens med Intel Core samma tidsperiod (AMD var helt uträknade). Det var grafikkort som dog först i de maskinerna, men minnesmoduler började strula före det hände (ECC/RDIMM, så mest fel som kunde korrigeras). Tror vi har en kvar, med ett antal syskon som slaktats för reservdelar...
 
S sjoelund skrev:
Jo, jo. Och det kostar mer att felsöka datorn än den är värd efter 3 år, så ut kastas den vid första fel och du får installera OS på nytt och få alla dina licenser på den maskinen (kostar flera timmar, mer än en dyrare dator kostar). HP laptop över 5 år gammal som används varje dag är svårt att hitta även om de råkar heta Elitebook... Och är den 5 år så har den fått minst 2 nya tangentbord (första under garantin).



Mest laptop som köps in, så Intel Core...Och en bunt threadrippers på nätverket för att slippa kompilera på laptop. Men visst, vi har haft en del HP Xeon workstation. De var löjligt långsamma jämfört ens med Intel Core samma tidsperiod (AMD var helt uträknade). Det var grafikkort som dog först i de maskinerna, men minnesmoduler började strula före det hände (ECC/RDIMM, så mest fel som kunde korrigeras). Tror vi har en kvar, med ett antal syskon som slaktats för reservdelar...
Fyfan tycker synd om vissa av de anställda som kör laptop :) Men nu blir nästa version av Visual Studio äntligen x64 så kanske ändrar på det. Men idag går det segt i stora sln på laptop. :)

Vi kommer tvingas tillbaka till kontoret en gång i veckan nu. Kommer sakna sitta på min burk dessa dagar
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan tycker synd om vissa av de anställda som kör laptop :) Men nu blir nästa version av Visual Studio äntligen x64 så kanske ändrar på det. Men idag går det segt i stora sln på laptop. :)

Vi kommer tvingas tillbaka till kontoret en gång i veckan nu. Kommer sakna sitta på min burk dessa dagar
Om man behöver resa runt så behöver man laptop, svårt att motivera att ha 2 olika datorer på jobbet. Jag har kört min egna stationära ett tag nu också och kommer sakna det.

Men om du kör Visual Studio så stackars dig som måste köra Windows...
 
S sjoelund skrev:
Om man behöver resa runt så behöver man laptop, svårt att motivera att ha 2 olika datorer på jobbet. Jag har kört min egna stationära ett tag nu också och kommer sakna det.

Men om du kör Visual Studio så stackars dig som måste köra Windows...
Windows är ju bäst för utveckling. Microsoft är utvecklarorienterade. Finns inga bättre verktyg. VS, .NET, Azure, dev ops, osv
 
S SueCia skrev:
[länk]
kr41.999:- till en 7:åring…….

det spårar ur snabbt ;)
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Windows är ju bäst för utveckling. Microsoft är utvecklarorienterade. Finns inga bättre verktyg. VS, .NET, Azure, dev ops, osv
Bästa verktyget Microsoft har för utveckling är WSL...
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
S
T Taxture skrev:
kr41.999:- till en 7:åring…….

det spårar ur snabbt ;)
jag driver med Anders då han föreslår saker för 16000 och uppåt för att spela roblox på :)
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
kr41.999:- till en 7:åring…….

det spårar ur snabbt ;)
Ja, tyvärr en hel del svår Asberger i denna tråden som inte överhuvudtaget hjälper den stackars TS. Om nu den lilla tjejen behöver det snabbaste som finns i serverväg för utveckling i mångmiljardklassen så kan jag hjälpa till med det, men eftersom jag kan både läsa och förstå en kravspec och där stod inget om sådana behov så står jag för mitt ursprungliga förslag för 3-4000. Och en av flera fördelar med en stationär är ju att om nu prestandan inte skulle duga till hennes enkla spelande så lär ett extra grafikkort för under en tusenlapp lösa det elegant.
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
J JohanLun skrev:
Jag som är löneslav kan inte köpa datorer skattefritt och jag behöver snart fixa en bättre dator(er) då barnen mest kör Roblox och Minecraft bedrock. Men när de vill köra Java räcker inte de flera år gamla standarddatorerna till... å andra sidan fick jag igår pilla bort tangenter på ena datorn (laptop) som kommit chips och skräp i. Sonen har stationär gammal kontorsdator mest för då tappar han den inte och spelar på rummet... Jag kör på med de gamla och får byta när det blir nödvändigt. Slösa en dyr dator för Netflix, YouTube, Roblox mm när den också blir misshandlad tycker jag är onödigt. Hade jag pengar som gräs eller firma att fuska på kanske jag gjort annorlunda... Köp lite mer än du behöver nu för att inte behöva byta om ett år, men säkra inte flera år framåt, bättre köpa en rejäl Up to date dator när kraven kommer, för då kommer de nog vara rätt höga och svåra att kompromissa... Om de börjar spela. Annars räcker varsomhelst.
Ursäkta men Minecraft Java är ju ett 10 år gammalt spel, går utmärkt att spela det på en 10 år gammal maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.