Laddar bil och MC batterier samt ibland någon traktor med större batteri.

Finns det någon laddare modell liten och smidig som har start boost eller vad man kallar det?

Vill kunna komma till en bil/traktor som har slut batteri och kunna snabbt bara starta bilen och flytta på den utan att vänta timmar på laddningen.

CTEK eller något annat?

Måste det till något i stil med dessa?
http://www.jula.se/elektronisk-hjalpstart-75-a-6-12-v-129769

http://www3.biltema.se/Bil---MC/Bil...or/Batteriladdare-med-booster-och-starthjalp/

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=87

BATTERILADDARE CLASS BOOSTER 150A MED STARTHJÄLP
Normal och snabbladdning. Laddningsspänning 12V. Laddninsgström 12/18A. Storlek 200 x 190 x 270 mm. Starthjälp 135A. Vikt 6.5 kg.
Art.nrBeskrivningPrisEL-20045Batteriladdare920,00
 
Redigerat:
CTEK köper du billigast på Tradera. Deras värsting MULTI XS 25000 brukar gå för under 2 kkr. Har själv en sådan, och laddar man bara nån minut med 25 A startar bilen utan problem.

Men det är klart, har väldigt brottom får du nog skaffa en laddare modell svets.
 
Är batteriet shysst så går det att starta efter 1 timmes laddning.

Du kan dessutom lämna den på laddning i månader, den är tillverkad för det.

Har man laddat ur ett batteri så måste det alltid laddas fullt, batteriet kommer annas att sulfatera och förstörs, denna process börjar nästan direkt när spänningen sjunker under 12v

Jag underhållsladdar alltid batteriet i bilen, var 6:e månad egentligen ska man göra det mer.
 
Har du el där bilarna och tracktorerna står?
 
H
Köpte en Ctek 45 för underhållsladdning vilket funkar bra för mig. Att köra större laddare på nyare bilar ska man se upp med.
 
För att?
 
H
Andy78 skrev:
För att?
Elektroniken mår inte så bra av spänningstoppar. De avråder ifrån att använda stora laddare på nyare bilar.
 
Det är därför man kör en bra laddare i så fall.
 
H
Andy78 skrev:
Det är därför man kör en bra laddare i så fall.
Inte bara bra, man väljer CTEK vilka är elektroniksäkrade mm.
 
Om jag förstått rätt så har ingen CTEK laddare någon boost.

Om jag har en gammal traktor som ska igång när det är kallt kommer jag bli tvungen att ha någon slags boost tror jag. Att ladda 1tim med 25A på morgonen när det ska plogas tror jag inte kommer hjälpa så mycket.

Några åsikter kring Biltema laddarna?
 
150amp boost lär jag väl behöva för en traktor som är kall?
1000lappen för denna som är relativt bärbar måste väl vara okej.

EL-20045.jpg
 
H
Till din traktor kan du nog använda den. Kolla bara så den inte har en massa elektronik. Använd den inte på en nyare personbil.
 
Om man inte har en traktor som ska skrämmas upp på vintern utan tittar mer på ren bil/MC/Moppe/Gräsklippar laddare

Tycker den nya CTEK 4003 verkar vara riktigt trevlig...någon med erfarenhet?
 
hokanp skrev:
Till din traktor kan du nog använda den. Kolla bara så den inte har en massa elektronik. Använd den inte på en nyare personbil.
Att köra start boost på en nyare bil skulle jag inte göra men
att ladda batteriet kan ju inte vara ett problem eller?

Har laddat MC batterier samt batteri på nyare bil i några år och inte stött på några problem men man kanske ska passa sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.