U
U urker skrev:
Kul! Är du inte med i Feldergruppen på Yahoo Groups redan är den väldigt användbar: [länk]. Filarean har massa info om att ställa in och använda maskinerna. Den här sidan är trevlig också: [länk] Intro.htm
Nu kollade maillistan för första gången på länge bara för det. David Best som jag länkar till har tidigare sålt en bok som ska innehålla mycket mer än vad han har delat på nätet. Den har varit ur tryck länge och nu har han tydligen precis lagt upp den för nedladdning.

For the past several years, I have thought about updating and republishing the Survival Guide. But after lots of soul searching and investigation, I have decided not to attempt such an effort. Since there does seem to be residual interest in sourcing copies of the Survival Guide, I think it only reasonable that I put the material out for general consumption as a download.

I take this action with some trepidation in that some of the material in the Guide is out of date, particularly with regard to specifics on machine adjustment points, etc. And there are a few sections that discuss alignment techniques where I cringe - in the ensuing 14 years since the Guide was published, far better techniques have been shared here. This is particularly true of the toe-in/toe-out and saw blade angle alignment sections. But with those caveats, much of the material still applies in concept, and I hope it finds value to anyone who still wants a copy.
I have uploaded the original PDF of the document for download. It is a large file - about 90MMB - so it could take a while to download.
Here is the link to the document for those interested: [länk]
I’d also like to express my thanks to all of you who contributed to the original text, and to those who purchased copies over the years.
David Best
 
Jag köpte en begagnad B3 comfort för något år sedan och efter att ha avstyrt en del problem med trög mekanik så känner jag mig ganska nöjd. Är en ovan justersågsanvändare och jag har inte ens använt vertikalen ännu men ett matarverk har köpts in och skall renoveras och sedan hoppas jag att jag kan köra även med fräsen.
 
Urker: Tack för input, skall titta vidare.
Badtastex: Om du hinner få igång den (vertikalfräsen) innan sommaren vill jag gärna höra vad du tycker om att ställa om maskinen mellan såg och fräs funktion. Att köpa en kombinerad sparar ju både plats och pengar men är lite osäker på om jag kommer bli galen på att ställa om... Den jag testade lite i helgen var riktigt trevlig men han som har den sa att man måste planera lite mera eftersom ställtiden äter upp en hel del tid...
 
Faktum är att jag redan nu har ett fräsbord som används i sågen, det är ett bord med en vanlig fräs som är monterad i gjutjärnstoppen.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-209#post-2814000

Mitt utrymme är för litet för enskilda maskiner så jag har inte mycket till val tyvärr - om jag hade haft mer plats så skulle jag absolut satsa på separata maskiner för vertikal/justersåg.
 
V vectrex skrev:
Fördelen är ju det lagrade justerbordet och att du enklare kan hantera större bitar och skivor på det än på en bordssåg. De flesta jiggar och slädar går att bygga så de åker på justerbordet istället för att glida l spåren.
Sättet man arbetar med en justersåg är också säkrare då man (oftast) står en bit till vänster om klingan istället för direkt bakom.

Vinkelanslag för att kapa är inbyggt och noggrannheten är minst lika bra som en incra mitre sled.

Den stora nackdelen är ju utrymmet en sådan såg tar.

Med det sagt så föredrar jag ändå en större bordssåg av gjutjärnsmodell (har en Wadkin Bursgreen AGS 12). Hade jag haft mer utrymme hade jag kanske tänkt annorlunda.

Ola C Ola C skrev:
Jag hade inte släpat hem en wadkin från UK, så fantastisk är den inte och dom dyker upp i Sverige med jämna mellanrum. Som vectrex skrev, följande klyvkniv ska du kolla att den har.

Luna/ejca L18? Vanlig på blocket, justerbord och ett spår i bordet vilket räcker, iaf om du kör med justerbar metall miter slider bar, körde länge kapsläde i ett spår.
Ni som båda äger Wadkin sågar och Incra-tillbehör. Problemet @Björn Melander råkade ut för är det extremt vanligt eller ovanligt (1/2" vs 1/4" spårdjup)?
INCRA mitre gauge kompatibilitet europeiska maskiner
 
Lime113 Lime113 skrev:
Ni som båda äger Wadkin sågar och Incra-tillbehör. Problemet @Björn Melander råkade ut för är det extremt vanligt eller ovanligt (1/2" vs 1/4" spårdjup)?
INCRA mitre gauge kompatibilitet europeiska maskiner
Ingen aning. Alla wadkinsågarna har mig veterligen alla tillräckligt djupa spår. Hur det är med övriga vet jag ej.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! :)
Det som väl ligger närmast för mig i framtiden är Luna-maskiner. För de typiska job-site sågarna med T-spår (Bosch GTS, Dewalt 7**, osv) fungerar väl aldrig med rektangulär Incra-skena?

Fann även denna tråd som berör skenan.
Väntar på leverans från Incra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.