P
Kan en Logosol PS 315 vara utav intresse? Har en stående som är till salu.. :)
 
Mattiasp: Får försöka hitta någon med en Hammer som jag kan provköra...

Bulldog: Frekvensomformare löser problemet med frekvensen om det blir import, har elektriker i familjen.

Axminster har som du säger fått in en Harvey såg kanske kan vara något...
https://www.axminster.co.uk/axminster-trade-at254ts-table-saw-workstation-104501

Sökte på Harvey också (ett märke jag aldrig hört förut) och hittade den här:
https://www.tendotools.com/en/houtb...0se-50-400v-black-edition-eur-tin-coated.html

Verkar ha allt som jag efterfrågar inklusive dado kapasitet och att det går att montera Incra fence
Frågan är vilken kvalitet det är på denna såg från kina?

pleqtiz: Nej om det blir en EU såg så blir det en Hammer K3, har bra förtroende på kvaliteten i den sågen då jag har A3 31 hyveln därifrån som jag är mycket nöjd med.
 
B Betula_Pendula skrev:
Mattiasp: Får försöka hitta någon med en Hammer som jag kan provköra...
Skriv en rad till Dan på Swedendro (om han jobbar kvar), så kan han nog leta fram någon i din närhet som har en såg du kan få klämma på. Hammern har kullagrat justerbord. Du behöver kliva upp till Felder om du ska ha deras X-roll, som har fått goda omdömen.
Marius Hornberger på Youtube har gjort en del bra videoklipp om sin K3.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Skriv en rad till Dan på Swedendro (om han jobbar kvar), så kan han nog leta fram någon i din närhet som har en såg du kan få klämma på. Hammern har kullagrat justerbord. Du behöver kliva upp till Felder om du ska ha deras X-roll, som har fått goda omdömen.
Marius Hornberger på Youtube har gjort en del bra videoklipp om sin K3.
Ska absolut kolla med swedendro + kolla på Marius Hornberger Youtube igen, har sett den förut.

Svårt det här, tur jag inte behöver bestämma mig före sommaren när nya delen av snickarboden blir klar...
 
U
Vad är det för sorts snickrande du gör? Det känns rätt avgörande för vilken såg som passar. En justersåg tar mycket mer plats men är mycket mer mångsidig. Du kan dela upp skivor, kapa med precision, kanta virke osv osv. Till och med amerikanerna på Fine Woodworking har börjat märka att de är rätt användbara, senaste numret har en artikel om grunderna med justersågar. Kan vara läsvärd. Svagheten är småbitar, så arbetar du uteslutande med sånt har du bättre nytta av en klyvsåg. Det sättet jag använt för småbitar på justersåg är typ detta:
.

Skulle personligen aldrig komma på tanken att lägga 40 000 på att importera en maskin från USA. Det finns moderna (icke-amerikanska :p) klyvsågar att köpa. Ex: https://www.sernbrandt.se/produkter/trabearbetning/snickerimaskiner/robland-e-45/ & http://burbagemaskin.se/burbage_products/klyvsag-rema-45090/. Men det är också en enormt hög kostnad för en klyvsåg för hobbybruk (som jag tolkar att det handlar om). Justersågar är dyrare just för att de har ett komplext justerbord. En Hammer är ju annars i övre hobbysegmentet.
 
  • Gilla
AndBygg och 1 till
  • Laddar…
U urker skrev:
Vad är det för sorts snickrande du gör? Det känns rätt avgörande för vilken såg som passar. En justersåg tar mycket mer plats men är mycket mer mångsidig. Du kan dela upp skivor, kapa med precision, kanta virke osv osv. Till och med amerikanerna på Fine Woodworking har börjat märka att de är rätt användbara, senaste numret har en artikel om grunderna med justersågar. Kan vara läsvärd. Svagheten är småbitar, så arbetar du uteslutande med sånt har du bättre nytta av en klyvsåg. Det sättet jag använt för småbitar på justersåg är typ detta: [media].

Skulle personligen aldrig komma på tanken att lägga 40 000 på att importera en maskin från USA. Det finns moderna (icke-amerikanska :p) klyvsågar att köpa. Ex: [länk] & [länk]. Men det är också en enormt hög kostnad för en klyvsåg för hobbybruk (som jag tolkar att det handlar om). Justersågar är dyrare just för att de har ett komplext justerbord. En Hammer är ju annars i övre hobbysegmentet.
Det som jag planerar att göra närmaste 5 åren är lite blandat. Spröjsade fönster och grindar är det som skall tillverkas till huset och ett växthus och sen är tanken att börja försöka lära mig lite möbelsnickeri i stilen "campaign furniture" som är en stor favorit. Har idag en liten hobbysåg (TS200) från Axminster och vill köpa en såg som jag kan använda i många år framöver (har över 30 år till pension och förhoppningsvis 20+ år som pensionär därefter).

Efter tips tidigare i den här tråden om Harvey så insåg jag att det finns "cabinet saw" i EU att köpa så alternativet att importera från USA är helt borta. Det står mellan en Hammer och en Harvey (ev Wadkin Bursgreen AGS 12 att renovera) håller på att skriva listor med för och nackdelar med de olika alternativen just nu...
 
Har du hundra kvm så skulle satsa på en stor justersåg. Justersågen är den mest mångsidiga maskinen i en snickeriverkstad och ska man satsa sina pengar på något så är det på sågen. Man kanske tror att man tappar precisionen med en större såg men det är tvärtom. Allt blir väldigt stabilt på en stor såg inget glapp.

Det är även lätt att tro att det är svårt att bearbeta små trästycken men med en enkel fritz och franz jigg är det inga problem.

Som någon nämt rikta plank och såga bort vankant. Såga tappar, kapa med exakt precision speciellt om man har många bitar som ska bli lika långa. Välj en cabinet såg om du har liten budget eller liten verkstad annars finns det bara fördelar med en stor justersåg samtidigt är det säkrare och med bättre dammutsug.

Extreme woodworker på youtube har några bra videos om justersågar.

För 30-40000+ kan du hitta en bra justersåg i bra skick om du väntar och har lite tur.

Min sågresa består av en bosch gts 10, en minimax sc2, en hammer k3 och nu en felder k700s pro.
 
Eftersom många av er som svarat rekommenderar en justersåg så skall jag åka vid tillfälle och titta på lite sågar Hammer/Felder och Robland känner jag till och prata med säljare, om någon har en justersåg av nyare modell i Mellansverige, så vill jag också gärna komma på ett "studiebesök" och jag kan åka en bra bit då det är en ganska stor investering och jag vill inte att det blir fel.

Några följdfrågor:

1: Om vi tar Hammer K3 som exmpel så kommer den i olika utföranden vilken utrustningsnivå kan rekomenderas?

2: Känner till Hammer/Felder och Robland vilka märken är kända för bra kvalitet och service?

3: Är det meningsfullt att köpa en kombimaskin med vertikalfräs inbyggd, för och nackdelar?
 
U
Jag hade kollat på begagnatmarknaden. Särskilt om du inte köper en fräs-/juster-kombi. När jag startade eget nyligen blev det en ny Hammer B3. Hade jag haft mer plats, som du ju verkar ha, hade jag letat efter begagnade Altendorf/Martin/Panhans och separat fräs. De märkena har en helt annan byggkvalitet än Felder och Robland och köper du begagnat kan du komma ner i samma prisklass. Felder är, i alla fall av det jag upplevt och bland de jag pratat med, inte kända för bra service här i landet. Snarare tvärtom. Robland har jag ingen erfarenhet av.
 
P
Har oxå hört illa om Felder, iaf från säljaren som jag köpte min k700 utav.. att alla delar Felder gjorde till maskiner va gjort för just de maskinerna och det fanns ingen annanstans att köpa delen.. dvs ingen universal del skulle passa och det är säkert sant!
 
Cheesen
U urker skrev:
Jag hade kollat på begagnatmarknaden. Särskilt om du inte köper en fräs-/juster-kombi. När jag startade eget nyligen blev det en ny Hammer B3. Hade jag haft mer plats, som du ju verkar ha, hade jag letat efter begagnade Altendorf/Martin/Panhans och separat fräs. De märkena har en helt annan byggkvalitet än Felder och Robland och köper du begagnat kan du komma ner i samma prisklass. Felder är, i alla fall av det jag upplevt och bland de jag pratat med, inte kända för bra service här i landet. Snarare tvärtom. Robland har jag ingen erfarenhet av.
Hammer är väl felders budgetmodell. Intressant att du valde en Hammer om du är rädd att servicen är dålig.
 
U
Japp! Var inte rädd att den var dålig, var medveten om nivån. Skillnad :)
 
U urker skrev:
Jag hade kollat på begagnatmarknaden. Särskilt om du inte köper en fräs-/juster-kombi. När jag startade eget nyligen blev det en ny Hammer B3. Hade jag haft mer plats, som du ju verkar ha, hade jag letat efter begagnade Altendorf/Martin/Panhans och separat fräs. De märkena har en helt annan byggkvalitet än Felder och Robland och köper du begagnat kan du komma ner i samma prisklass. Felder är, i alla fall av det jag upplevt och bland de jag pratat med, inte kända för bra service här i landet. Snarare tvärtom. Robland har jag ingen erfarenhet av.
Att köpa begagnat är tanken och ni har övertygat mig om att en justersåg blir bäst om jag kompletterar med en Fritz and Franz jig, efter mycket läsande så är inne på att köpa en separat såg och fräs eftersom jag kommer ha platts när utbyggnaden av snickarboden är klar och slipper då mycket ställtid. Felder har mycket "reklam" på youtube som är övertygande och jag är nöjd med deras hyvel så lutar mot att det blir Hammer. Det finns lätt begagnade i Tyskland till bra pris. Ser det som en bra instegsmodell med bra andrahandsvärde om jag vill byta upp mig senare när jag är lite mera varm i kläderna.
 
  • Gilla
anduspandus
  • Laddar…
Tänkte bara uppdatera lite, har nu varit och klämt på en Hammer B3 och är helt övertygad att det blir rätt köp för mig. Enda jag ska fundera på till i sommar är om det blir en kombinerad fräs och såg eller två olika maskiner, det är både en kostnadsfråga och en utrymmesfråga, lutar just nu mot en B3 Perform eller en KF 700 S Professional beroende på vad jag hittar begagnat till bra pris. Tack för all input!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.