Om det är viktigt att amortera eller inte beror på var man bor.

Storstad: Höga bostadspriser = litet eller obefintligt amorteringsbehov. Det där sköter inflationen åt en. När man behöver renovera är det bara att låna upp lite mer pengar. Visst, det kostar en del i ränta, men det kvittar du mot att du har lägre kostnader för transporter än om du hade bott ute på landet. Bränslepriserna stiger också stadigt, eller hur?

Småstad/landsbygd: Låga bostadspriser = ganska stort eller stort amorteringsbehov. Du kan inte räkna med att inflationen ska ge draghjäp, utan du måste beta av på lånet så du kan låna i framtiden igen när renoveringsbehovet är ett faktum. I gengäld har du mer utrymme att amortera än om du hade bott i en storstad -- ditt bostadslån är förmodligen inte ens hälften så stort till följd av lägre bostadpriser.

Om du har mycket pengar (alldeles oavsett var du bor): Ja, då är ju mest en fråga om var du tror att du får bäst avkastning -- på börsen eller genom att amortera.
 
Redigerat:
Bostadspriser i storstäderna har sjunkit mer än utanför de senaste månaderna. Något att fundera på, kanske?

Det finns inget behov av att amortera, vill man sätta undan pengar, är det bättre att spara på bank.
 
-MH- skrev:
Det finns inget behov av att amortera, vill man sätta undan pengar, är det bättre att spara på bank.
Det beror väl på vilken belåningsgrad man har, eller menar du för egen del?
 
-
Hur skulle ni resonera kring mitt framtida läge, på hur amorteringen borde se ut?

Har en tomt mm betalt redan, bygger för 1.7milj varav 1 milj är kontantinsats och 700 är lånade pengar. Värderingen av huset beräknas till ca 2-2.3milj när det är klart. Inte mitt i Stockholm direkt utan ca 1tim bilresa bort. Följt utvecklingen och ser hur huspriserna sett ut under åren. Huspriserna ökar fint i området, tryggt och ingen hysteri.

Lever i nuet men ser gärna att jag kan leva med lite pengar när jag blir 60 och ändå ha huset kvar.
 
Redigerat:
amorterar 3500 i månaden.
 
Suhagg skrev:
-
Hur skulle ni resonera kring mitt framtida läge, på hur amorteringen borde se ut?

Har en tomt mm betalt redan, bygger för 1.7milj varav 1 milj är kontantinsats och 700 är lånade pengar. Värderingen av huset beräknas till ca 2-2.3milj när det är klart. Inte mitt i Stockholm direkt utan ca 1tim bilresa bort. Följt utvecklingen och ser hur huspriserna sett ut under åren. Huspriserna ökar fint i området, tryggt och ingen hysteri.

Lever i nuet men ser gärna att jag kan leva med lite pengar när jag blir 60 och ändå ha huset kvar.

Du menar att du har lån på 700' och en värdering idag på 2 till 2,3 miljoner?

Varför amortera för, Investera pengarna på något annat istället eller lev medans du är frisk nog.
 
Nyfniken skrev:
Det beror väl på vilken belåningsgrad man har, eller menar du för egen del?
Nej, så länge lånen är billigare än vad man får i sparränta.
 
imported_Anders_S skrev:
Du menar att du har lån på 700' och en värdering idag på 2 till 2,3 miljoner?

Varför amortera för, Investera pengarna på något annat istället eller lev medans du är frisk nog.
Japp så kommer det se ut. (inget bygge påbörjat ännu)

Ja varför amortera? Har alltid haft det i skallen. Betala tillbaka det du lånar. Sitt inte med en massa räntekostnader osv. Men det gäller ju att tänka om ibland.

Tanken är att leva gott både nu och när vi blir äldre.
Struntar i att amoretera mer än nödvändigt på själva huset.
Tar vi något billån eller sån lyx i framtiden så ska jag se till att amortera.
 
-MH- skrev:
Nej, så länge lånen är billigare än vad man får i sparränta.
Ah. Du utelämnade den detaljen...
 
Något får man väl tänka själv? :) Att spara på bank till låg eller ingen ränta är bara tänkbart för lönekontot.

Sparränta runt 3% kan man få på flera ställen. Ett par kan ha 1 mille per institut med statlig garanti, vilket gör att även stora summor kan sparas utan risk att man blir av med dem(*).

(*) Ja, det kan dröja veckor, kanske månader innan man får pengarna utefall att...
 
-MH- skrev:
Något får man väl tänka själv? :) Att spara på bank till låg eller ingen ränta är bara tänkbart för lönekontot.

Sparränta runt 3% kan man få på flera ställen. Ett par kan ha 1 mille per institut med statlig garanti, vilket gör att även stora summor kan sparas utan risk att man blir av med dem(*).

(*) Ja, det kan dröja veckor, kanske månader innan man får pengarna utefall att...
Var hittar du 3% sparränta och till vilka villkor?
Kikade Swedbank och Handelsbanken nyss.
 
Amorterar bara topplånet och kommer sluta med det så fort vi lagt om lånen så allt ligger i botten.

Funderade på att amortera men blev avrådd av två bekanta som bägge levt extremt sparsamt under 20-30 år för att betala av sina respektive lån (500 resp 750 kkr, tagna på 70-talet). Den ene blev svårt hjärtsjuk ett par år innan han kunde börja njuta av sitt skuldfria liv, idag ångrar han bittert att han inte använde pengarna till att resa och njuta av livet medans han fortfarande kunde. Den andra har på ett liknande sätt hamnat i ett läge där han ångrar att han snålade så mkt under så många år för att idag vara fri från lån som idag ses som ganska lite pengar.

Jag vill leva nu och eftersom banken inte har något emot att jag inte amorterar så planerar jag inte att göra det heller. Om 20 år kommer mitt lån ändå med all sannolikhet bara vara en liten del av husets värde.
 
frhe skrev:
Amorterar bara topplånet och kommer sluta med det så fort vi lagt om lånen så allt ligger i botten.

Funderade på att amortera men blev avrådd av två bekanta som bägge levt extremt sparsamt under 20-30 år för att betala av sina respektive lån (500 resp 750 kkr, tagna på 70-talet). Den ene blev svårt hjärtsjuk ett par år innan han kunde börja njuta av sitt skuldfria liv, idag ångrar han bittert att han inte använde pengarna till att resa och njuta av livet medans han fortfarande kunde. Den andra har på ett liknande sätt hamnat i ett läge där han ångrar att han snålade så mkt under så många år för att idag vara fri från lån som idag ses som ganska lite pengar.

Jag vill leva nu och eftersom banken inte har något emot att jag inte amorterar så planerar jag inte att göra det heller. Om 20 år kommer mitt lån ändå med all sannolikhet bara vara en liten del av husets värde.
Nyttigt att få höra sånt.
Det gäller att leva i nuet men att tänka sig för lite också.
 
-MH- skrev:
[länk]

1. SevenDay Finans, Hoist Kredit - 3,40 %
2. Nordax Finans - 3,25 %
3. Bluestep Finans - 3,00 %
Det dryga med att spara hos banker med hög ränta är ju att man måste byta bank en gång i kvartalet. Jag började med Kaupthing Edge, gick vidare till SBAB och nu är det då dags för nästa bank eftersom SBAB bara har 0,95% nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.