Vi bor i hus i Stockholm och amorterar för tillfället huset på ca 70år.
Vi har inte bott så länge och hade det amorteringsfritt första 2 åren men har nu
börjat amortera.

Hur ser det generellt ut i Stockholm och övriga landet.
Har ni ökat amorteringen nu när räntan gått ner eller ligger ni kvar på samma.
 
Ska ha mitt betalt till jag e 50 är 26 idag och HATAR att ha lån , tänkte amortera extra mkt nu när räntan e låg
 
Vi är 52 å 54 och har 30 år på lånen utom på ett som vi inte amorterar alls. Vi har rörlig ränta på merparten av lånen och planerar att öka amorteringstakten genom att börja amortera det vi inte amorterar alls. Även om vi bara har lån på knappt 30 % av marknadsvärdet känns det på nåt vis bra att i alla fall amortera på alla lån.
 
Enligt FI's rapport från i maj i år så ligger den genomsnittliga amorteringstiden på drygt 60 år (Småhus, Sverige). Stockholm bör ligga betydligt högre.
 
Jag har på miljoners miljarder år, dvs amorterar inte alls. Utom när jag känner för det, vilket var länge sedan nu.
 
har mitt på 30 år.
 
Vi har också amorteringsfritt. Ska börja amortera när vi har byggt färdigt. Förmodligen då som -MH-, i större klumpar, troligen i samband med att lån sätts om.

Hade tänkt annorlunda om det hade varit mindre belopp. Med miljoner i lån känns det inte riktigt meningsfullt att amortera. Man ser liksom inte målet om man inte amorterar löjligt mycket. Och då vill i alla fall jag hellre göra något roligare för pengarna.
 
Man kan ju alltid sätta pengarna på ett kont som ger mer än 3%, istället för att betala tillbaka på ett lån som kostar 1- 1,5%. Om man inte vill konsumera upp allt.
 
Ja, just nu kan man ju det, men det kommer nog inte att vara så i all framtid. Våra byggpengar bor på just sådana konton. Om det mot förmodan finns något kvar där när vi är klara, så kan det ju bli amortering av det.

Men som sagt, så länge man kan hitta inlåningskonton med högre ränta än vad lånen kostar, så är det ju lika bra att låta pengarna ligga kvar.
 
Vi gör som -MH- och pinebar, dvs amoterar när det passar.
 
Nåja, man har kunnat detta i dryga 3 år nu. Så länge insättningsgarantin finns kvar i dess nuvarande form, så kommer det fortsätta.
 
Jag har två hus i mitt bostadslån kan man säga (fritidshuset är lånefritt rent officiellt :)) - men det "amorterar" jag på 50 år (400kr/mån).

Annars sätter jag av 1500 + ränteskillnaden mot bunden ränta (som den var i April) på ett konto. Tyvärr blir det ibland uttag från det kontot också - som nu när vi gjorde om lite i köket...
räknar man de 1500 som en slags amortering (alltså att jag sparar och renoverar från kontot istället för att låna upp mer) så är det väl på ca 70 år.

Tyvärr känner jag som några ovan - när man har miljonlån så känns det inte så motiverande att amortera då varje amortering knappt syns :(
Och dessutom är min filosofi att jag hellre har pengar "kontant" och en ngt större skuld om det ngn dag skulle hända något eftersom det ger mig en större handlingsfrihet.

/K
 
Redigerat:
Vi har också så höga lån att de går aldrig att amortera av. Vi amorterar så smått på topplånet, men lägger just nu mest pengar på renovering hellre än att amortera (räntan på vårt topplån är lika lågt som på bottenlånet).
 
Jag skickar in 3 Tkr i månaden för tillfället. Funderar ibland på nyttan att amortera, iallafall om man (som vi har det just nu) har det som husrenoveringsreserv.
 
Idag har vi amorteringsfritt, men i nästa hus ska vi amortera drygt 2000 i månaden....men detta tänker vi bara göra så länge vi är tvungna. Vår plan är att göra en del renoveringar och bygga om en del av biytan till bostadsyta. Göra en ny värdering eller be bankerna kolla i sina listor över kvm priset som vi redan i dag vet att det ligger högre än det vi ger för huset, vilket troligtvis kommer ta bort amorteringskravet. Sedan gör vi som många andra här, sparar mellanskillnaden upp till 5-6% och blir det stora högar pengar och räntan går upp så amorterar vi stötvis, annars sparar vi det inför kommande räntechocker!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.