snysop skrev:
Är lite halvsur. Pratade med grundkillen som tydligen missat att meddela oss att grunden inte alls var så "billig". Den kostar 100k EX moms och efter en del gnällande från min sida så får vi den tillslut för 130k ex moms. Så grunden gick upp från 143 750 till 162 500 kr ink moms. Alltså 18 750kr skillnad. Då är det iofs inklusive kanalfläkten men ändå.
Det är ju en jättebillig grund. Du ska nog vara glad. Vi får betala till vårt Lammhult 233 000 inkl moms och det tycker jag är billigt. Jag vet dem som betalat bra mycket mer.
 
Jag är inte så besviken över själva priset utan det är mer sättet som denna plötsliga höjning har hanterats. Vi fick offert på den nyare isolerade grunden med avfuktare och när säljare mfl berättade om denna nya grund så sa de att den inte kommer kosta mer eftersom att arbetsttimmarna förkortas då den inte muras. Allt frid och fröjd tänker vi och 3 dagar innan grunden skall monteras får jag av en slump reda på att priset plötsligt gått upp till 150k ex moms. De har missat att meddela mig. Det är den grejen jag stör mig på. Men än så länge har det slutat bra eftersom att vi nu får den för 130k ex moms.

Hur kan det komma sig att det skiljer sig så i grundpriserna? Vår offert på 140k ink moms var för den nyare typen av grund med isolering, tät och avfuktare (som iofs inte är med i priset).
 
Jag har ingen aning. Det beror nog på vem man får tag i. Jag tror även att platsen spelar roll. Hittils har vi fått faktura på Grävning för grund och färdigställande men vi har inte fått fakturan på själva grunden. Vi har hittils betalat 110 000. Vi bor i Nyköping och Grundkillen kommer ifrån Norrköping.
 
Hej

Vad det gäller priser på grund så verkar det skilja sig en hel del mellan olika län....
Vi betalade 300' för våran grund till Nybro...det var inkl. isolerad grund till garage....

Så att betala runt 160-170' kan jag säga är ett rejält kap!!!!

Lycka till med grund och hus!!
 
  • DSC00836.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00835.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00861.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
stebac skrev:
Hej

Vad det gäller priser på grund så verkar det skilja sig en hel del mellan olika län....
Vi betalade 300' för våran grund till Nybro...det var inkl. isolerad grund till garage....

Så att betala runt 160-170' kan jag säga är ett rejält kap!!!!

Lycka till med grund och hus!!
Gud vad kul att se bilder på ditt Nybro!!! :) Det är ju dessutom spegelvänt som vi skall ha!! :) Himla snyggt kök, med fläktkåpa och allt. Valde ni bort org. kök och satte dit ett eget helt och hållet eller har ni bara tagit bort fläktskåpet?
 
Completer skrev:
Vi har ett Värnamo och har målat det SVART i en låg glans. Vita knutar + fönsterfoder med pytteliten gul-ton gör att det den svarta färgen lyfts fram ännu mer. Jag ska fixa ut ett par bilder (så fort jag hittar kameran) så får ni avgöra själva. Vi är himla nöjda med svart. Huset har ju ändå en modern touch och med den svarta färgen blir det supernajs.

Ni som diskuterar grund, 140K för er "supergrund" måste vara ett ohyggligt kap = köp. Standardgrund till Värnamo 188K + avfuktning och isolering ca 50K. Detta exkl avfuktare, bara rördragning etc gjord. Avfuktnanl. + 12K. Summasummarum 250 000 enkronor. Eller femhundra 500-lappar.
Väntar med glädje efter att se hur erat hus ser ut =)
 
Tänkte höra med er andra hur det är hos er, vi hade tänkt att montera omfattningarna mellan köket/matrummet och matrummet/vardagsrummet i vårt Nybro i helgen men när vi kontrollmätte så stämer inte måtten. Bredden på öppningen är 36 cm och omfattningen är 37 cm mellan matr/vard.rum och i den andra öppningen skiljer det ca 2 cm. Hur är det hos er andra? Sitter fodren så att de går in mot omfattningen eller sitter de utanför omfattningen? Omfattningarna är inte målade på kortändarna så man måste dölja dessa med fodren. Det kan ju inte vara meningen att man ska klyva omfattningsbrädorna?
Jätte tacksam för hjälp och svar på hur det ser ut i era hus!
 
Jag monterade valven själv i vår Nybrovilla.
Gick ganska smidigt med ett par gipsskivestöttor till hjälp.

Blev också överraskad av att måtten inte stämde, men antar att det är bra att de
dragit samman modulerna ordentligt.

Mellan vinkeldelen och allrummet satt smygen som en smäck, dvs måtten stämde exakt.
Mellan kök och allrum var smygen ca 0.5-1.0 cm bredare än valvet.
Jag valde att inte åtgärda detta utan klämde fast smygen med fodren ändå.
Fodren lutar därför ut något från väggen på båda sidor, men så lite att
det inte syns.
Mellan hall och allrum var det värre. Där var smygen hela 1.5-2.0 cm bredare än valvet,
varför jag tog cirkelsågen och korrigerade de tre smygstyckena.
Det gick jättebra.

Dock hade jag ogärna cirkelsågat någon av de långa smygstyckena i de andra valven.

Jag har inte skruvat mina smygstycken, utan de sitter fastklämda av fodren.
Om ni skruvar så kom ihåg att bara skruva i ena modulen, då modulerna rör sig relativt varandra.
 
Nu har grunden påbörjats!! Det är den nya grunden som inte muras. Titta gärna på http://nybro.blogg.se. Den är inte färdig ännu, den skall plastas och isoleras en massa också. :)
 
Hej Stebac.
Fina bilder jag måste säga att jag gillade erat kakel i köket . Vart har ni fått tag på det och fanns det fler färger?

Nu har vi skrivit på papprena för vårat hus en villa kalmar bygglovet väntar just nu på kommunen. MM känns spännande

Mvh vera
 
Himla bra att alla vill dela med sig av gott och ont! Ska bygga ett Ljungby förmodligen, ville ha ett Värnamo men den modellen har utgått tydligen :(. Har läst en massa nyttigt här och min säljare har fått många intressanta frågor nu!

MVH
Lasse
 
Jag tycker huset är jättebra, billigt och bra. Grundentreprenören är kanon. vi har mer eller mindre daglig kontakt. Killen som gör övervåningen är jättetrevlig.
Vår säljare däremot är lite konstig. Man förväntar sig när man bygger ett hus för första gången i sitt liv att man får information om vad som vi måste göra och vad de gör. Men vi har fått tagit reda på allt själva. Som tex vattnet som ska kopplas in. Vi fick veta det för en månad sen och min man har febrilt försökt få tag i kommunen. Han fick tag i dem i veckan och då ska dem ha egentligen 6 veckor på sig och huset kommer om en vecka. Jag tycker att säljarens plikt är att vid första mötet ska informera vad som åligger mig. Jag är ett planeringsfreak så allt hade varit gjort för länge sen.
 
ByggLars skrev:
Himla bra att alla vill dela med sig av gott och ont! Ska bygga ett Ljungby förmodligen, ville ha ett Värnamo men den modellen har utgått tydligen :(. Har läst en massa nyttigt här och min säljare har fått många intressanta frågor nu!

MVH
Lasse
Vi tänker också bygga Ljungby i Lysekil. Det finns inga foto vi kan hitta eller visning så köper vi kanske bara "på ritningar".
mvh Piotr och Katarzyna
 
vera skrev:
Hej Stebac.
Fina bilder jag måste säga att jag gillade erat kakel i köket . Vart har ni fått tag på det och fanns det fler färger?

Nu har vi skrivit på papprena för vårat hus en villa kalmar bygglovet väntar just nu på kommunen. MM känns spännande

Mvh vera
Hej

Det Vi använde oss av i köket kallas mosaik rektangulär klarvit(Ny sort) och vad jag vet så finns det i
flera olika färger...

Lycka till med huset!

/Stebac
 
snysop skrev:
Gud vad kul att se bilder på ditt Nybro!!! :) Det är ju dessutom spegelvänt som vi skall ha!! :) Himla snyggt kök, med fläktkåpa och allt. Valde ni bort org. kök och satte dit ett eget helt och hållet eller har ni bara tagit bort fläktskåpet?
Hej Snysop

Vi använde oss av kök från smålandsvillan Ramsö Ek.... dock så tog Vi bort alla vitvaror och
köpte detta separat... detta gäller även mosaiken över diskbänk...

Kul att Ni är på gång med Ert hus.... minns att jag väckte en tanke hos Er när jag frågade om Ni
inte också skulle ha spegelvänt då jag såg ritningar på bloggen.

Vi är kanonnöjda över huset.... finns absolut inget att klaga på... stora ytor samt en fantastiskt trevlig
planlösning!

Just i detta nu så håller dom på att färdigställa övervåningen också... tog längre tid än vad Vi trodde
men resultatet blir kanon!

Lycka till med grund och hus!

/Stebac:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.