Mariatheresa lita verkligen inte på IF. Vi har blivit blåsta av dem inom fastighetsförsäkring. Det finns inga garantier att de gör rätt för sig när det verkligen gäller.
 
Känns konstigt om de vanligaste försäkringsbolagen skulle strunta i att betala ut ersättning. Då skulle ju alla fly det bolaget illa kvickt.
 
Nej, det stämmer väl för alla försäkringsbolag. Det ligger ju i deras intresse att inte betala ut - tyvärr. Som tur är så sprider sig illa beteende med internets hastighet. :)

Vad hade ni för bekymmer med If? Vi valde nämligen dem för vårt bygge eftersom be3kanta som byggt innan oss hade just dem och blivit positivt överraskade när försäkringsbolaget (If) täckte upp sådant som de inte förväntat sig under byggtiden. I övrigt har jag aldrig behövt utnyttja hemförsäkringen så jag har ingen erfarenhet (helt otroligt vilka summor vi har betalt in genom åren... :) )
 
Jugend skrev:
Mariatheresa lita verkligen inte på IF. Vi har blivit blåsta av dem inom fastighetsförsäkring. Det finns inga garantier att de gör rätt för sig när det verkligen gäller.
Så du menar att de inte följer sina egna försäkringsvillkor? Eller vad menar du med att du har blivit "blåst"?
 
eviljava skrev:
Så du menar att de inte följer sina egna försäkringsvillkor? Eller vad menar du med att du har blivit "blåst"?
Precis, många (inkl mig) läser dem nog inte så noga....
 
Jugend skrev:
Pappskallen : Om mitt barn får cancer skiter jag faktiskt i det mesta och man sätter ju inte upp ett bet för vad som kan komma att hända. I min familj hjälps vi åt om någon blir dålig. Man vill ju knappast få ut en livförsäkring på mitt barn. Och framförallt lär det bli ställningskrig med bolaget.
Just det faktum att man skiter i det mesta gör försäkringen än mer värdefull för det sista man vill lägga fokus på är ekonomin och det är MYCKET pengar vi pratar om. Trots detta snurrar världen ändå och man kanske har fler barn att ta hänsyn till under sjukdomsperioden så hur mycket du än "skiter i allt" så kommer du få lägga ner tid på att få din privatekonomi att gå ihop.
Jag kan ju lova dig att man i familjen får hjälpas åt i det läget men att behöva ligga sina närmaste till last rent ekonomiskt ligger inte för mig iallafall.

Varför skulle det bli ställningskrig med FB?? Utveckla gärna......
 
Vill helst inte gå på in detaljer då jag tycker det är privat. Men de blåste oss trots att vi har en historik av att aldrig använda våra försäkringar. De tyckte även andra personer som var delaktiga och oberoende i detta. Min tes är att de betalar glatt ut när någon trillar av en cykel, tappar en mobiltelefon, får stenskott men sedan när det väl gäller något av större valör så motarbetar de.
För min del spelar det ingen roll jag har lämnat det bakom mig. Barnslig som jag är så bestämde jag mig för att IF skulle tappa två gånger min renoveringskostnad i årliga tappade premier i min bekantskap. :) Så de sparade inte en krona på att inte göra rätt för sig utan förlorar istället VARJE år. Dock inget för dem.
Men till topic. Lita inte på dem för att det gått bra med en liten sak.
 
eviljava skrev:
Så du menar att de inte följer sina egna försäkringsvillkor? Eller vad menar du med att du har blivit "blåst"?
Läs ovanstående.
 
Om det är något man lägger "extra" pengar på så är det väl försäkringar, arbetslöshetsförsäkring (och då kanske några spänn extra för att komma upp i 80% av den reela lönen), pensionsförsäkring, barnförsäkring, livförsäkring, omfattande hemförsäkring osv osv. Just bara för att man ska vara skyddad om något skit händer.

Just gällande ev strid med bolagen.....man kan utläsa ganska klart i försäkringsbrevet vad som ingår och inte, vad man ev behöver göra tillägg för osv, gemene man har nog inte stora problem med ett bolag, jag tror de flesta "bråken" handlar om att man som försäkringstagare tolkat fel och/eller tror att vissa saker ingår fast det inte gör det. Självklart kan väl ett bolag kämpa emot felaktigt också men jag tror inte det är lika vanligt.
 
Jugend skrev:
Vill helst inte gå på in detaljer då jag tycker det är privat. Men de blåste oss trots att vi har en historik av att aldrig använda våra försäkringar. De tyckte även andra personer som var delaktiga och oberoende i detta. Min tes är att de betalar glatt ut när någon trillar av en cykel, tappar en mobiltelefon, får stenskott men sedan när det väl gäller något av större valör så motarbetar de.
Ok, det besvarade dock inte min fråga. Följde de inte sina egna försäkringsvillkor?
 
pappskallen skrev:
Just det faktum att man skiter i det mesta gör försäkringen än mer värdefull för det sista man vill lägga fokus på är ekonomin och det är MYCKET pengar vi pratar om. Trots detta snurrar världen ändå och man kanske har fler barn att ta hänsyn till under sjukdomsperioden så hur mycket du än "skiter i allt" så kommer du få lägga ner tid på att få din privatekonomi att gå ihop.
Jag kan ju lova dig att man i familjen får hjälpas åt i det läget men att behöva ligga sina närmaste till last rent ekonomiskt ligger inte för mig iallafall.

Varför skulle det bli ställningskrig med FB?? Utveckla gärna......
Jag har all respekt för det. Förstår att du väljer att gå den vägen, men det är inget för mig.
Min relation till försäkringsbolag är klart färgad av mängder av olika saker som jag själv eller vänner till mig varit med om. Anständiga människor som inte fått ut något på en försäkring som de trott var värd något men defacto inte är värd något alls.
 
Nu var ju inte min cykelolycka helt trivial (billig) om man säger så, men visst kan renoveringen av ett hus bli betydligt dyrare än renoveringen av ett ansikte/tänder. :)

Tyvärr tror jag att man kan hitta samma historier hos alla försäkringsbolag. Det bästa man kan göra är att berätta för andra när de klantat sig. Internet måste ha inneburit att företag måste passa sig lite noggrannare. Gör de en riktig tabbe så får fler höra...

Maken var försäkrad när han som barn fick diabetes typ 1. Han fick ut pengar så det räckte till ett legoset. En mellanchef på samma bolag, hade en dotter som fick samma diagnos samma år; hon fick ut två tiopotenser mer... Idag hade aldrig försäkringsbolaget kunnat komma undan med en sån sak (inbillar jag mig iallafall).
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Idag hade aldrig försäkringsbolaget kunnat komma undan med en sån sak (inbillar jag mig iallafall).
Beror ju på vad man har för tilläggsgrejer osv. Försäkringar funkar ju som det mesta andra man betalar för, ju mer man betalar, ju mer får man...typ. Men om de hade exakt lika försäkring för samma pris så hade nog blivit kalabalik om det kommit ut idag.
 
mariatherese skrev:
Nu var ju inte min cykelolycka helt trivial (billig) om man säger så, men visst kan renoveringen av ett hus bli betydligt dyrare än renoveringen av ett ansikte/tänder. :)

Tyvärr tror jag att man kan hitta samma historier hos alla försäkringsbolag. Det bästa man kan göra är att berätta för andra när de klantat sig. Internet måste ha inneburit att företag måste passa sig lite noggrannare. Gör de en riktig tabbe så får fler höra...

Maken var försäkrad när han som barn fick diabetes typ 1. Han fick ut pengar så det räckte till ett legoset. En mellanchef på samma bolag, hade en dotter som fick samma diagnos samma år; hon fick ut två tiopotenser mer... Idag hade aldrig försäkringsbolaget kunnat komma undan med en sån sak (inbillar jag mig iallafall).
Tror du har helt rätt.
 
Jugend skrev:
Världens blåsning troligen. Barn har ju gratis till allt i Sverige. Det är lite som elektronikförsäkring ....

Pappskallen : Om mitt barn får cancer skiter jag faktiskt i det mesta och man sätter ju inte upp ett bet för vad som kan komma att hända. I min familj hjälps vi åt om någon blir dålig. Man vill ju knappast få ut en livförsäkring på mitt barn. Och framförallt lär det bli ställningskrig med bolaget.
Ja, efter att ha upplevt det på nära håll, du skiter säkert i det mesta. Ett tag. Sedan så gör sig verkligheten påmind. Och tro mig, då är det mycket bättre att ha exv. extra ersättning från barnförsäkring, än att exv. känna att man måste jobba övertid för att få ekonomin att gå ihop. Barnförsäkringen är i det fallet inte till för barnet. Det får som sagt det (mesta) det behöver från stat/kommun/landsting. Den är till för *dig*. Vad vill du hellre när du har ett svårt sjukt barn, oroa dig för att pengarna inte räcker när du inte kan/orkar jobba både hemma och borta, eller spendera tid med ditt barn? (ca tre av fyra barn överlever trots allt en cancersjukdom, men det är typiskt inte över i en handvändning) Så en sak att kolla är täckning av inkomstbortfall (speciellt om man inte tjänar minimum. Ju mer man tjänar desto viktigare är det. Man slår i taken i de allmänna försäkringarna ganska fort.)

Vad gäller livförsäkring och dödsfall så är det väl krasst så att om den täcker begravningen så räcker det. Och det gör väl de flesta försäkringar. Det är som sagt vid livslång invaliditet som de stora kostnaderna inträffar, framförallt i framtida inkomstbortfall. Värt att tänka på då är att många, många fler blir invalidiserade pga sjukdom än av olycksfall, det är därför försäkringen täcker olycksfall och inte sjukdom... Så titta på det, dvs att försäkringen har en bra sjukdomsdel.

Ställningskrig behöver det alls inte bli. Vi har exv. deltidsvårdbidrag för ett av våra barn, och vår barnförsäkring täcker gladeligen samma kostnad (vi får alltså dubbla ersättningen jämfört med vad vi annars varit berättigade till), det har gjort att vi inte behövt tveka vad gäller nedsatt arbetstid m.m. Jämfört med krångel och dividerandet från myndigheterna (som trots allt varit hanterbart) så har försäkringsbolaget bara skrivit på och skickat pengarna utan något som helst krångel. (If där också).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.