[Om detta inlägg istället borde legat under "Övrigt" kan väl moderator flytta det, tack.]

Nu med tillökning är det tydligen så att man ska ha barnförsäkring. Det verkar vara en djungel. Vad är det man vill ha skydd för egentligen? Det handlar i dagsläget om ett spädbarn, men jag antar att man kommer vilja ha skydd hela vägen till den dag man slänger ut henne.

Jag har sökt både på detta forum specifikt och på Google, men inte hittat något vettigt. Det finns ju massa jämförelsesiter, men meta-nivån, vad försäkringen bör täcka, är svårt att få en bra bild av. Är det en källa man vill undvika är det familjeliv.se, som verkar vara den största källan till förvirring när det gäller barn. ("men jag har hört att..." och "det var någon som sa att..." verkar vara de vanligaste fraserna där...)
 
Vi har folksam och är hel nöjda. Viktigaste är att du NOGA läser villkoren för den försäkring du funderar på. Det skiljer lite mellan dem. Vikgaste nummer två är att försäkra så tidigt som möjligt, gärna innan födseln. (de kan annars neka försäkring eller försäkra med undantag)
 
Vi har Trygg Hansa till hela familjen och de gånger vi behövt använda försäkringen har det fungerat bra. Dock känns det som om vi är överförsäkrade, åtminstone om man ser på försäkringskostnaden. Jättesvårt att välja rätt nivå.
 
Vi har trygghansa och jag hade lika svårt som du. Tog den med bäst pris som har högst ersättningsbelopp och ersatte flest sjukdomar. Vet än idag inte om man valt rätt. Vi e nöjda så länge vi slipper använda den.
 
Vi har också Trygg, efter att fått rekommendationer, och då jobbar ändå frun på if :) Svårt att veta om de är bra, då man helst inte vill behöva nyttja försäkringen.
 
Pratade med en kompis sambo som jobbar med försäkringar och hon sa att trygg hansa är bäst. Det var inte där hon jobbade så därför litade jag på henne och tog trygghansa.

Kan tillägga att jag ej använt försäkringen någongång men de brukar vara bra när det gäller bilar och andra materiella saker.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
O
Själv har lite svårt att se nyttan av en barnförsäkring.... Vi har fri sjukvård...
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Se lite längre än till bara förkylningar. Försäkringarna ersätter t.ex ökade omkostnader om man måste bo borta (på sjukhus) med ett svårt sjukt barn. Även engångsersättningar för svåra medfödda (men okända vid försäkringstillfället) kan vara mycket värda den dag det visar sig att barnets framtida liv begränsas eller liknande.
 
Har också TryggHansa och hade hem en fruktansvärt bra "agent" som verkligen gick igenom allt gällande deras för och nackdelar mot andra bolag och TH hade mer fördelar i jämförelse kunde man se, i alla fall för våran del.
 
Odjuret skrev:
Själv har lite svårt att se nyttan av en barnförsäkring.... Vi har fri sjukvård...
Jo det kan jag tala om för dig att när ditt barn får tex. cancer så rasar typ hela världen, du drar på dig kostnader till höger och vänster samtidigt som två föräldrar går ner på sgi.

Då är det förbannat skönt att ha en försäkring som täcker upp så man slipper bry sig om den ekonomiska biten
 
Det finns försäkringsmäklare som är oberoende och som kan hjälpa dig, kostnadsfritt. Vi har blivit kontaktade av sådan när familjen har utökats. De hjälper till och går igenom villkor och reder ut vilken försäkring som är bäst för din/er situation. Fram till för något år sedan har TH varit bäst (haft bäst villkor generellt) men vid senaste översynen hade Skandia marginellt bättre villkor. Jag minns inte på vilken eller vilka punkter det skilde sig, har för mig att det rörde sig om maximal ersätting eller dylikt...
 
Jag kan också dela med mig av att vi är allt annat än nöjda med Trygg Hansa. Det som såg bra ut på pappret slutade med 9 månaders ställningskrig som vi till slut gick vinnande ur. TH avslutade även det hela genom att påpeka att de fortfarande ansåg sig ha rätt.
 
Odjuret skrev:
Själv har lite svårt att se nyttan av en barnförsäkring.... Vi har fri sjukvård...
Världens blåsning troligen. Barn har ju gratis till allt i Sverige. Det är lite som elektronikförsäkring ....

Pappskallen : Om mitt barn får cancer skiter jag faktiskt i det mesta och man sätter ju inte upp ett bet för vad som kan komma att hända. I min familj hjälps vi åt om någon blir dålig. Man vill ju knappast få ut en livförsäkring på mitt barn. Och framförallt lär det bli ställningskrig med bolaget.
 
BiFuel skrev:
Jag kan också dela med mig av att vi är allt annat än nöjda med Trygg Hansa. Det som såg bra ut på pappret slutade med 9 månaders ställningskrig som vi till slut gick vinnande ur. TH avslutade även det hela genom att påpeka att de fortfarande ansåg sig ha rätt.
Jag har liknande erfarenheter av TryggHansa och även vänner till oss har gjort samma resa. De verkar ha som policy att neka stenhårt till att börja med.

Själv hade jag en reseförsäkring (ni vet den där med "om du bryter tummen på golfresan så ersätter vi resan"). Jag var på skidresa och gjorde sönder menisk och korsband varpå jag fick opereras i knät när jag kom hem till Sverige igen. De ville neka mig därför att läkarintyget inte uttryckligen sa att jag hade varit sängliggande. Som om man är det med bruten tumme?

Nej, Trygg Hansa aktar vi oss för efter det.

Krockade på cykel en gång. Bilistens försäkringsbolag var If, och det fungerade klockrent. Så nu har vi if.

På alltforforaldrar så finns det en jämförelse mellan barnförsäkringarna.
 
Vi är också ganska välförsäkrade, i alla fall när det kommer till barnen.
Givetvis är det något man inte vill få möjlighet att använda, men som tidigare skrivits så har man nog det tillräckligt jobbigt med ett svårt sjukt barn. Kan man då med en försäkring underlätta den ekonomiska delen är det nog mycket värt. Jag ser inte det som en ersättning om mitt barn skulle bli sjukt, snarare att det ger mig en möjlighet att fokusera på rätt saker vid ett sådant tillfälle.

Dessutom kan det ju hända att ens barn, via sjukdom eller olycka, blir förtidspensionär istället för att kunna jobba. I detta fall tvingas de leva hela livet på absolut minsta möjliga peng, då jag inte lär leva hela deras liv och därmed inte alltid kommer att kunna hjälpa till.

Detta var viktiga faktorer för oss när vi teknade försäkring, men alla tänker olika så det är bra att valfriheten finns!

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.