Johan Gunverth skrev:
Intressant diskussion, det här.
Det stora problemet är dock uppkomsten av sopor. Kunde vi som samhälle fokusera på den frågan vore sophämtning ett mindre problem. Det för dock med sig "följdproblem" som att t.ex. kommunal sopförbränning inte kan gå för fullt och måste importera sopor från utlandet.
Fast det är ju ett pseudoproblem, hade vi inte skapat ett sånt sopberg till att börja med, hade det aldrig funnits några sopförbränningsanläggningar. Det är bara att börja elda nåt annat istället, eller än hellre lägg ner dom och bygg kärnkraft istället ;)

I Göteborg försökte kommunen lura invånarna att det inte skulle bli dyrare med viktbaserad hämtning, dom skrev att det kostar lika mycket, för den som slänger si och så många kilo. I praktiken var snittet så att det blev en 400% prishöjning. Att sopsortera bort 80% av skräpet är svårt, särskilt, som redan påpekats, för blöjbarnsfamiljer, och då särskilt för de med tvillingar i den åldern, som redan säkert ligger över snittet, vilket innebär ännu mer än 400% prishöjning. Även jag föreslog att hänga ut blöjorna på tork, men grannarna tyckte det var en dålig ide ;)
 
Korvgubbe skrev:
Med en namnlapp på handtaget så är risken ungefär lika stor som att din granne skulle råka ta din bil till jobbet istället för sin egen på morgonen...
Om det nu är ett så omöjligt problem för dig och dina grannar så får du väl helt enkelt flytta, men kolla noga upp vart du flyttar för systemet finns och fungerar utmärkt på många orter!
Det är inte grannen eller jag som gör fel. Det är sopåkarna som hämtar och tömmer flera tunnor i taget och sedan ställer tillbaks dem på fel plats. Jag har aldrig hört talas om att sopåkare byter plats på de parkerade bilarna...
 
Korvgubbe
Har det hänt ofta hittills? Har du prövat med att märka upp din tunna bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.