Vad bra att 08:surprised:rna skall lära sig att sortera sina sopor nu.

Vi fick viktbaserad taxa för ett antal år sedan och då blev hushållen mycket duktiga på att sopsortera.

Nu har vi inte den viktbaserade taxan längre, tror jag. Vi har nämligen ingen sophämtning där vi bor, så vi är mycket duktiga på att sortera våra sopor som vi sen tar med oss till återvinningsstationen när vi kör till jobbet eller handlar. Det som vi inte kan sortera brukar bli en mataffärsplastpåse varannan månad. Den promenerar vi iväg med till en kompis och slänger i hennes soptunna. Vi får nämligen inte köra den i bilen eftersom kommunen har monopol på sophämtningen.
 
Johan Gunverth skrev:
Har du försökt vrida ur en blöja de senaste 30 åren? Det går nämligen inte. Däremot skulle man kunna lägga dem i solen för att avdunsta inna de hamnar i tunnan. :D

Vår familj med två småbarn producerar 2-3 små soppåsar (de under diskbänken) i månaden. Har månadstömning och därmed obligatorisk kompost. Skulle kunna ha kvartalstömning, men det finns ju inte av förklarliga skäl. I komposten hamnar i princip allt utom just sopor och återsvinningsbart material. ÅV-motivationen bland hushållets vuxna är på klar fascistnivå...med det fungerar väldigt bra.
Tvättar ni blöjorna?

Vi har två småbarn å fyller en soppåse per dag!

MVH
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Tiger79 skrev:
Tvättar ni blöjorna?

Vi har två småbarn å fyller en soppåse per dag!

MVH
Inga blöjbarn längre. :)
 
Jag tror att risken för att grannarna använder min soptunna är mikroskopisk. Det som det däremot är mycket stor risk för, som jag redan råkat ut för, är att sopgubbarna, som hämtar och tömmer flera tunnor samtidigt, blandar ihop tunnorna och ställer tillbaka dem på fel plats. Detta leder till att jag får betala för grannens sopor och han får betala för mina...

Jag använder redan varmkompost till matresterna. Men eftersom man får 300kr rabatt på den fasta avgiften om man har ett brunt kärl så är det ju bara att beställa det. Jag kan ju fortsätta att kompostera själv och strunta i att använda det bruna kärlet...
 
Eld skrev:
Jag tror att risken för att grannarna använder min soptunna är mikroskopisk. Det som det däremot är mycket stor risk för, som jag redan råkat ut för, är att sopgubbarna, som hämtar och tömmer flera tunnor samtidigt, blandar ihop tunnorna och ställer tillbaka dem på fel plats. Detta leder till att jag får betala för grannens sopor och han får betala för mina...

Jag använder redan varmkompost till matresterna. Men eftersom man får 300kr rabatt på den fasta avgiften om man har ett brunt kärl så är det ju bara att beställa det. Jag kan ju fortsätta att kompostera själv och strunta i att använda det bruna kärlet...
Jag kollade med sopgubbarna i torsdags, det sitter ett chip i tunnan som läses av elektroniskt.. Således ingen risk för feldebitering av den orsaken.
Vad gäller bruna kärlet har jag för mig att jag läst någonstans att det måste användas i någon mån för att man skall få fortsätta ha det, hittar dock inte detta just nu.
 
Det hjälper ju inte att de använder RFID i tunnorna om min tunna står hos grannen och hans står hos mig. De ser likadana ut och är endast märkta med ett serienummer. Även om det satt adresslappar på dem, (vilket det inte gör), så krävs det en väldigt uppmärksam fastighetsägare för att upptäcka att sopåkarna har förväxlat tunnorna.
 
Korvgubbe
Jag har aldrig sett en tunna utan namnlapp hittills, så det skulle förvåna mig om det blev annorlunda i Stockholm. Dessutom är det inte så svårt att märka upp sin tunna lite extra/tydligare. En klisterlapp med namn eller adress vid handtaget så ska det mycket till innan man tar fel. Se lösningar, inte problem!
 
Min har ingen och det är inte jag som tagit bort den. Återigen hur många skulle upptäcka att soptunnorna blivit förväxlade, med eller utan namnlapp? Jag vet att min har förväxlats tidigare men jag har bättre koll på detaljer än de flesta.
 
Korvgubbe
Med en namnlapp på handtaget så är risken ungefär lika stor som att din granne skulle råka ta din bil till jobbet istället för sin egen på morgonen...
Om det nu är ett så omöjligt problem för dig och dina grannar så får du väl helt enkelt flytta, men kolla noga upp vart du flyttar för systemet finns och fungerar utmärkt på många orter!
 
Även om jag hatar det viktbaserade system så får man ju säga att vi svenskar är ganska duktiga på att reducera sopmängder.

När vi bodde i USA hade vi fyra soptunnor och två tömningar i veckan. Det var ALDRIG mindre än två fulla tunnor, ibland alla fyra. Och, nej, anledningen till de fyra tunnorna var inte ​att vi sorterade.
 
Intressant diskussion, det här.
Det stora problemet är dock uppkomsten av sopor. Kunde vi som samhälle fokusera på den frågan vore sophämtning ett mindre problem. Det för dock med sig "följdproblem" som att t.ex. kommunal sopförbränning inte kan gå för fullt och måste importera sopor från utlandet.
 
bjomape skrev:
Så funkar det hos oss (Härryda kommun) sen flera år tillbaka. Sen systemet infördes har jag inte hört något om de problemen du nämner, fast det talades om dem innan. Man får ju en räkning specad till enstaka kilo varannan månad, och lär ganska snabbt se om något inte stämmer. Och om man råkar byta soptunna med grannen kan det givetvis bli problem, men det sitter ju en namnlapp (med både läsbar text och streckkod som sopbilen läser av) på tunnan, så det är inte svårt att se.

Enda negativa detaljen jag noterat är att man måste tänka på att det inte ska ligga snö på locket när det är dags för tömning, för då får man betala för den vikten också. Fast det rör sig å andra sidan max om någon tia per vinter på våra breddgrader, så det kan man leva med.

En kommentar till till TS: Införandet av avgiften har givetvis inte med kostnaden att köra sopbilen att göra, utan som en motivation till folk att återvinna. Om man inte återvinner får man betala för det i stället. Tror faktiskt att det är en metod som funkar bra för att öka återvinningen.
Hej,

har nu inte läst igenom alla 69 svaren hittills på denna tråd och ska inte ge mig in så djupt i diskussionen, men jag känner att jag ändå vill påpeka två saker, en bl.a. om kommentaren ovan.

Jag har ingen aning om hur saker och ting fungerar och hur folk bemöter varandra i Härryda kommun. Jag har aldrig varit där och jag vet inte vart det ligger. En sak jag däremot känner till är att saker och ting funkar lite annorlunda här i Stockholm. Speciellt beroende på var i Stockholm man bor. I innerstaden är detta kanske inte ett problem på samma sätt, men i en del ytterförorter kan jag mycket väl se att detta blir ännu en sak att "fuska" om. Kan man spara ett par tior på någon annans bekostnad så finns det de som tyvärr inte drar sig för det... Kalla det generalisering, jag kallar det realitet.


Sen tycker jag att det är så typiskt att staten/regeringen/whatever försöker att avgiftsbelägga bort ett beteende. Man ville dra ner rökandet och snusandet, så man höjde tobaksskatten. Man ville minska bilkörandet i Stockholm, så man införde biltullar. Nu vill man förändra folks sopsorteringsvanor, så man inför vikttaxa för att få folk att källsortera mera...

Byt metod till belöning istället; läs pantburkar! Om man fick BETALT för sitt skräp skulle köerna till återvinningsstationerna ringla sig långa istället. Risken man skapar nu är ytterligare en klassfråga. De som har råd att strunta i källsorteringen och betalar sig fria med miljön som förlorare. Och de som inte har råd annat än att källsortera för att få ner sophämtningsavgiften. Och de som inte har råd med det brukar ju även vara de som inte har tid heller... Det är så att man blir mörkrädd!
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Inga blöjbarn längre. :)
Det förklarar en del.

Ska man torka blöjorna i solen kanske innan de slängs? Annars kan man dagen innan sophämtning gå området rund med påsar;)
 
echX skrev:
Byt metod till belöning istället; läs pantburkar! Om man fick BETALT för sitt skräp skulle köerna till återvinningsstationerna ringla sig långa istället. Risken man skapar nu är ytterligare en klassfråga. De som har råd att strunta i källsorteringen och betalar sig fria med miljön som förlorare. Och de som inte har råd annat än att källsortera för att få ner sophämtningsavgiften. Och de som inte har råd med det brukar ju även vara de som inte har tid heller... Det är så att man blir mörkrädd!
I Curitiba i Brasilien, som är lite av en mönsterstad på många sätt för hela världen, införde man exakt just precis detta för många år sedan. Betalningen utgörs av matkuponger, vilket är ett vanligt betalningsmedel i Brasilien till låginkomsttagare, även för fast anställda till stor del av lönen. Behovet där var lite annorlunda än här, men å andra sidan så går ju vi här i sverige numera baklänges i utvecklingen, med mer frekventa bag-ladies och tiggare i varje gathörn numera. I Curitiba gav det en renare stad och färre svältande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.