D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland är det dock bara bra.

Jag är glad över att mångmiljard-kronors-projektet, och valkampanjens valfläsk "familjevecka" aldrig genomfördes.
Ett vallöfte som garanterat höll mig ännu längre bort från att lägga en röst åt det ållet.
Haha, ja det värderade jag inte men vi har ett galopperande demokratiproblem i Sverige och ljugande politiker har det gått inflation i, det är oerhört problematiskt och jag har inget bra åtgärdsförslag.

För att knyta ann till tråden så har ju tex en del yrkeslögnare frekvent påstått att vi plötsligt har elbrist, detta har sedan fortplantat sig till populasen och så har det blivit något som ska åtgärdas. I mina ögon är det fruktansvärt, borde ses som desinformation och vara straffbart i någon lag i området runt brott mot rikets säkerhet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…

Tråden heter:​

Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli​

Plötsligt har tråden blivit politisk pajkastning.
 
  • Gilla
Litengubbe och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
För att knyta ann till tråden så har ju tex en del yrkeslögnare frekvent påstått att vi plötsligt har elbrist
Ännu en debattör som inte vet skillnaden mellan elbrist och effektbrist !
Före nedläggningen av 4 kärnkraftverk var kostnaden för effektbrist c:a 1 miljard/år.
År 2022 hade kostnaden ökat till 10 miljarder / år och beräknas hamna på 20 miljarder / år 2023
denna kostnad kommer på våra elräkningar från nätägaren.
Kostnaden uppstår t.ex. då det blåser mycket så måste andra leverantörer dra ner på effekten men SVK får betala vad dom har kontrakt på att leverera.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
För att knyta ann till tråden så har ju tex en del yrkeslögnare frekvent påstått att vi plötsligt har elbrist, detta har sedan fortplantat sig till populasen och så har det blivit något som ska åtgärdas. I mina ögon är det fruktansvärt, borde ses som desinformation och vara straffbart i någon lag i området runt brott mot rikets säkerhet.
Elbrist? I själva verket har vi överproduktion så elpriset dumpas och gör till och med den billiga produktionen olönsam.
Jag har ju oroat mig för vindkraftsbrachen som har dålig lönsamhet.
Det har skrivits om parker uppe i norr som går med förlust år efter år.
Det är ju inte ekonomiskt hållbart.

Nu händer det.

Nyhetstext om vindkraftsbolag "Markbygden Ett AB" som ansöker om rekonstruktion på grund av ekonomiska svårigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Egentligen tycker jag det är bra med långa avtal och att som detta bolag ha tecknat ett avtal där de säljer till fast pris och tvingas köpa in el till kunden då deras egen produktion inte räcker till pga vädergudarnas makt över produktionen.
Då hamnar ju kostnaden för den intermittenta produktionen hos producenten som indirekt skapar kostnaden.
Industrin behöver ju jämt tillgång på energi och förutsägbara kostnader för sin produktion.

Det konstiga är ju att kostnaden inte jämnar ut sig över året för de korta perioder då elen är dyr så som det gör för vanliga privata elkonsumenter?


Den här konkursen, eller rekonstruktionen, kan dock vara bra för att komma ur ett dåligt 19-årigt avtal.

Sen har vi ju lite volatila priser på elmarknaden, men det löser marknaden. Elbörsen sätter alltid rätt pris.
Olönsam produktion ersätts av lönsam produktion på marknadsmässiga villkor.

🤔
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Elbrist? I själva verket har vi överproduktion så elpriset dumpas och gör till och med den billiga produktionen olönsam.
Jag har ju oroat mig för vindkraftsbrachen som har dålig lönsamhet.
Det har skrivits om parker uppe i norr som går med förlust år efter år.
Det är ju inte ekonomiskt hållbart.

Nu händer det.

[bild]


Egentligen tycker jag det är bra med långa avtal och att som detta bolag ha tecknat ett avtal där de säljer till fast pris och tvingas köpa in el till kunden då deras egen produktion inte räcker till pga vädergudarnas makt över produktionen.
Då hamnar ju kostnaden för den intermittenta produktionen hos producenten som indirekt skapar kostnaden.
Industrin behöver ju jämt tillgång på energi och förutsägbara kostnader för sin produktion.

Det konstiga är ju att kostnaden inte jämnar ut sig över året för de korta perioder då elen är dyr så som det gör för vanliga privata elkonsumenter?


Den här konkursen, eller rekonstruktionen, kan dock vara bra för att komma ur ett dåligt 19-årigt avtal.

Sen har vi ju lite volatila priser på elmarknaden, men det löser marknaden. Elbörsen sätter alltid rätt pris.
Olönsam produktion ersätts av lönsam produktion på marknadsmässiga villkor.

🤔
Det går i hack, som allt sånt, nu kommer det industrier som kommer ta till vara överskottet och de kommer växa ungefär i symbios med utbyggd produktion, det kommer bli jättebra.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Egentligen tycker jag det är bra med långa avtal och att som detta bolag ha tecknat ett avtal där de säljer till fast pris och tvingas köpa in el till kunden då deras egen produktion inte räcker till pga vädergudarnas makt över produktionen.
Då hamnar ju kostnaden för den intermittenta produktionen hos producenten som indirekt skapar kostnaden.
Industrin behöver ju jämt tillgång på energi och förutsägbara kostnader för sin produktion.

Det konstiga är ju att kostnaden inte jämnar ut sig över året för de korta perioder då elen är dyr så som det gör för vanliga privata elkonsumenter?
Jag tycker det här sätter fokus på hur svårt det är med PPAer, och att det finns massor med detaljer där det alltid är någon som tar risken.

Det jag funderar på är om det är någon detalj som leder till det dåliga utfallet. T.ex. om de måste köpa sin "underskottsel" till systempris, men i övrigt bara får intäkter motsvarande SE1-pris. Alternativt att de satt ett väl hög andel av sin kapacitet som standardleverans, och att inköpen därför blir stora och dyra medan överskottet de säljer på spotmarknaden i princip bara säljs till vrakpriser.
blackarrow blackarrow skrev:
Den här konkursen, eller rekonstruktionen, kan dock vara bra för att komma ur ett dåligt 19-årigt avtal.

Sen har vi ju lite volatila priser på elmarknaden, men det löser marknaden. Elbörsen sätter alltid rätt pris.
Olönsam produktion ersätts av lönsam produktion på marknadsmässiga villkor.
Det var ju bra också att det var en stor aktör som motpart, så det inte blir andra tråkiga följder.

Sen kan det förstås vara dåligt för hela branschen (och i förlängningen Sveriges energiförsörjning) genom att synen på risk ändras när en stor aktör ansöker om rekonstruktion. Vindkraftsbranschen har väl haft jämförelsevis billig finansiering.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
D djac skrev:
Det går i hack, som allt sånt, nu kommer det industrier som kommer ta till vara överskottet och de kommer växa ungefär i symbios med utbyggd produktion, det kommer bli jättebra.
Kanske, eller så blir det överkonsumtion så att marginalpristättningen driver upp priserna till oönskade nivåer.
Elektrolyslörerna stabiliserar priset på natten så det blir mindre lönsamt att flytta sin privata elkonsumtion.

Framtiden känns väldigt oförutsägbar. Kanske inte om omställningen kommer, men när och till vilket pris.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Kanske, eller så blir det överkonsumtion så att marginalpristättningen driver upp priserna till oönskade nivåer.
Elektrolyslörerna stabiliserar priset på natten så det blir mindre lönsamt att flytta sin privata elkonsumtion.

Framtiden känns väldigt oförutsägbar. Kanske inte om omställningen kommer, men när och till vilket pris.
Det finns idag ett överskott i norra Sverige och Norge, det tillkommer mer i form av vindkraft inom kort, överföringsmöjligheten söderut är begränsad och det öppnar för fler projekt där uppe, dessa kommer realiseras i takt med att överskotten byggs på men såklart finns det alltid trösklar, i perioder kommer det vara stora överskott och i andra inte så stora.
 
G
D djac skrev:
Haha, ja det värderade jag inte men vi har ett galopperande demokratiproblem i Sverige och ljugande politiker har det gått inflation i, det är oerhört problematiskt och jag har inget bra åtgärdsförslag.

För att knyta ann till tråden så har ju tex en del yrkeslögnare frekvent påstått att vi plötsligt har elbrist, detta har sedan fortplantat sig till populasen och så har det blivit något som ska åtgärdas. I mina ögon är det fruktansvärt, borde ses som desinformation och vara straffbart i någon lag i området runt brott mot rikets säkerhet.
Inom norpols elområdet -"vi" - är det ofta stor brist på helt fossilfri el till rimligt pris, i synnerhet på vintern vid högtryck. Sen är det ibland risk för brist på effekt i vissa områden, se 4 som exempel, som gör att priset blir väldigt högt och det i sin tur drar ner företagandet och välstånd, men visst elen räcker.
 
D
G OMathson skrev:
Inom norpols elområdet -"vi" - är det ofta stor brist på helt fossilfri el till rimligt pris, i synnerhet på vintern vid högtryck. Sen är det ibland risk för brist på effekt i vissa områden, se 4 som exempel, som gör att priset blir väldigt högt och det i sin tur drar ner företagandet och välstånd, men visst elen räcker.
Japp, det är en mycket skadlig lögn, desinformation av värsta slag, den används om Sverige, som aldrig haft mer el än vi har nu.
 
Aldrig haft mer el sett över hela året ja. Men det hjälper oss föga på vintern dagar när det inte blåser mycket.

Då är det bara en nackdel att vi har massa utlandskablar och kan exportera mycket - så länge vi inte mättar behovet exportmässigt till andra länder importerar vi deras pris istället.

Men vi är ju fast i en rävsax, eftersom de dagarna när kylan slår till på riktigt och vinden mojnar så riskerar vi rullande bortkopplingar om vi inte kan importera…
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Inom norpols elområdet -"vi" - är det ofta stor brist på helt fossilfri el till rimligt pris, i synnerhet på vintern vid högtryck. Sen är det ibland risk för brist på effekt i vissa områden, se 4 som exempel, som gör att priset blir väldigt högt och det i sin tur drar ner företagandet och välstånd, men visst elen räcker.
Och värre har det varit, historiskt.
Ja det har alltid varit värre än nu ...

... förutom en sak, priset på naturgas - som gör att vi märker detta först nu.

Det var lika illa, nej, det var värre, t.ex. 2018, men då låg naturgaspriset på kanske runt 16-20, och så har det snurrat på under alla år fram till 2021, då vi sett priser på 15 ggr högre, men sällan under 10 ggr högre.
Och just nu ligger det lite mer stabilt på ungefär 3 ggr över de historiska nivåerna vi tidigare varit vana vid. Detta för att det är dyrare att köpa LNG än få gasen via pipelines.

Och därför märker vi numera tydligt av när gaskraftverken startar i Europa.
Förut hände det ännu oftare, men priset drevs då "bara" upp aningens lite, så vi märkte inte så mycket.

Det är alltså helt enkelt samma situation idag, det är ingen mer elbrist eller så, utan bara att ett par, väl använda, energislag på kontinenten nu är betydligt dyrare.

Lösningen på det?
Ja, sluta använda naturgas och kol, naturligtvis. Men det kommer ta ett bra tag att fasa ur allt.
Men visst, priserna kommer självklart påverkas (särskilt på årsbasis) allt eftersom andelen minskar.
 
  • Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och värre har det varit, historiskt.
Ja det har alltid varit värre än nu ...

... förutom en sak, priset på naturgas - som gör att vi märker detta först nu.

Det var lika illa, nej, det var värre, t.ex. 2018, men då låg naturgaspriset på kanske runt 16-20, och så har det snurrat på under alla år fram till 2021, då vi sett priser på 15 ggr högre, men sällan under 10 ggr högre.
Och just nu ligger det lite mer stabilt på ungefär 3 ggr över de historiska nivåerna vi tidigare varit vana vid. Detta för att det är dyrare att köpa LNG än få gasen via pipelines.

Och därför märker vi numera tydligt av när gaskraftverken startar i Europa.
Förut hände det ännu oftare, men priset drevs då "bara" upp aningens lite, så vi märkte inte så mycket.

Det är alltså helt enkelt samma situation idag, det är ingen mer elbrist eller så, utan bara att ett par, väl använda, energislag på kontinenten nu är betydligt dyrare.

Lösningen på det?
Ja, sluta använda naturgas och kol, naturligtvis. Men det kommer ta ett bra tag att fasa ur allt.
Men visst, priserna kommer självklart påverkas (särskilt på årsbasis) allt eftersom andelen minskar.
Och se4? Tillgång till mer eller mindre effekt en vanlig dag? Med eller utan Basebäck, R1 och R2 eller numera? Och idag om det bara blåser lite?
 
Mikael_L
Vi har väl tröskat det här väldigt många gånger nu.

I SE4 har det bara tillkommit ny effekt sedan 2005, och dessutom har antagligen förbrukningen gått ner.

Flöden i kablarna till utlandet har alltmer gått från import till export under årens lopp.

Behövde du få höra det ännu en gång?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Om vi nu ändå jämför nu och då, så är det värt att känna till att utöver att 4 kärnkraftverk försvunnit så har även ca 2500MW också lagts ner i form av reservkraft i södra Sverige.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.