J JockeHX skrev:
Hur menar du nu, skulle vi inte styra över kärnkraften? Hur hjälper oss en vindkraft som kan leverera nära noll när det gäller att starta upp vårt elsystem igen?
i december 1983 så kunde vi bara sitta och observera att nio av tio kärnkraftverk stod stilla när vi drabbades av strömavbrottet och att de inte bidrog till återstarten av elnätet i södra Sverige

reaktorerna kom igång igen när elnätet redan var uppe i full sving, nio till 50 timmar efter att strömavbrottet skedde

var det ett medvetet, önskat, val att låta reaktorerna vara avstängda under hela återställandet menar du?

1983 lyckades man återställa elnätet utan vare sig kärnkraft eller vindkraft – idag skulle man även fått hjälp av distribuerad, lokalproducerad vindkraft som är tillgänglig omgående
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harka harka skrev:
i december 1983 så kunde vi bara sitta och observera att nio av tio kärnkraftverk stod stilla när vi drabbades av strömavbrottet och att de inte bidrog till återstarten av elnätet i södra Sverige

reaktorerna kom igång igen när elnätet redan var uppe i full sving, nio till 50 timmar efter att strömavbrottet skedde

var det ett medvetet, önskat, val att låta reaktorerna vara avstängda under hela återställandet menar du?

1983 lyckades man återställa elnätet utan vare sig kärnkraft eller vindkraft – idag skulle man även fått hjälp av distribuerad, lokalproducerad vindkraft som är tillgänglig omgående
Jag gick på dagis 1983 så jag har begränsade kunskaper om vad som hände då ;) Men om det hade hänt idag, hade då kärnkraften stått på sidolinjen då med eller? Eller har man lärt några läxor från sist?

Lokalproducerad vindkraft kan ge ungefär ingenting. Men inte bara det, de kan heller inte hjälpa till att få ner mer överföring från norra sverige ner till södra. Så återigen, vad skulle vindkraften göra i det läget när det inte blåser?
 
J JockeHX skrev:
Men om det hade hänt idag, hade då kärnkraften stått på sidolinjen då med eller? Eller har man lärt några läxor från sist?
Kärnkraften hade nog stått mer på sidlinjen idag än då vid en liknande situation. Då hade vi reaktorer som kunde startas själva och drivas med ö-drift. Det har vi ingen eller bara någon enstaka idag.

Inte för att det inte går, utan för att det inte varit efterfrågat och betalats för.

Nu är väl frågan åter upp av säkerhetspolitiska skäl, men om det är motiverat vid ett ”vanligt” haveri eller om ett sådant enklast löses från omkringliggande områden och länder likt för 40 år sen är en annan sak.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
Har vi någonsin haft reaktorer som kan dödstarta (mot dött nät)?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har vi någonsin haft reaktorer som kan dödstarta (mot dött nät)?
Jättebra fråga som åtminstone jag inte har något svar på.

Med tanke på den långa upprampningstiden de har för att komma upp i effekt vete fasen om det funkar så bra? Frekvenshållning och annat av vikt måste troligen skötas via annan kompletterande kraftgenerering förmodar jag, men det är en killgissning från min sida.
 
Jag vill minnas att minst R1 hade set, men som @Stefan.o skriver tar det ju ett tag att rampa upp kärnkraft, så har de tvingats snabbstoppa finns säkert nu likt för 40 år sen snabbare sätt att få igång nätet på igen.

Och som jag var inne på redan i mitt förra svar, det ska nog sed mer som en säkerhetspolitisk fråga än en normal driftsfråga.
 
tommib
Det här har varit uppe tidigare och någon påpekade att matarvattenpumparna (eller var det kylvattenpumparna?) är av sådan storlek att det är svårt att starta dem utan att ha tillgång till 400 kV-nätet.
Gissningsvis är detta information som är lite knepig att få fram av olika skäl men lustigt nog hittar jag vid en googling bl.a. ett enlinjeschema för F3s interna elförsörjning samt hur Forsmark är inkopplat till stamnätet och regionnätet i området.
Någon som vet?
 
tommib tommib skrev:
Det här har varit uppe tidigare och någon påpekade att matarvattenpumparna (eller var det kylvattenpumparna?) är av sådan storlek att det är svårt att starta dem utan att ha tillgång till 400 kV-nätet.
Gissningsvis är detta information som är lite knepig att få fram av olika skäl men lustigt nog hittar jag vid en googling bl.a. ett enlinjeschema för F3s interna elförsörjning samt hur Forsmark är inkopplat till stamnätet och regionnätet i området.
Någon som vet?
Kan inte svara för kokvattenanläggningarna, men de svenska tryckvattenanläggningarna kan åtminstone starta med dieselgeneratorerna och starta upp turbinerna och lägga över egenförbrukningen till turbingeneratorer. Tveksam till om de kan starta ett släckt nät däremot, tror de måste ha stabil frekvens i nätet för att kunna fasa in.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man kanske röstade på det minst dåliga alternativet?

Att politiker överdriver och ljuger är ett problem i alla partier. Det är också ett problem att de flesta av oss anser att motståndarna ljuger, oavsett våra politiska preferenser.
Politikers sk "vallöften" är inga bindande kontrakt, eller ens några löften att genomföra det "utlovade". Det är helt enkelt praktiskt omöjligt att lova.
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, det fattade väl de som använder sin hjärna att tänka med?
Jo.👍
Alla enskilda politiker som inte själva lyckas få egen personlig majoritet kan inte genomföra något om en majoritet är emot. Om ett parti lyckas få över 50% kan naturligtvis partiet göra det om det lyckas samla 175 röster för sitt förslag utan att bry sig om övriga partier. Samma sak om en regering bildas av partier med >50% stöd i riksdagen. Men det var länge sedan det hände. Numera är det vanligaste att varken partier eller regeringar har denna majoritet som krävs för att genomföra sina "vallöften". Detta vet naturligtvis alla, speciellt politikerna. Dvs att politikers målsättningar och önskemål om lösningar inte är några löften.

Man kan bara se det som viljeyttringar i stil med. "Rösta på mig så skall jag verka för att spaden sätts i jorden och att vi får ny kärnkraft så fort det bara går."

Uttrycket "brutna vallöften" är därmed aldrig korrekt. Det vet oxo oppositionen (oavsett regering såklart!) med det är sådana uttalanden som ger rubriker i media. Media som sväljer detta med hull och hår utan minsta kritiskt tänkande. Att utifrån detta säga att politiker ljuger är helt enkelt fel.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
RoTe
O O skrev:
Att utifrån detta säga att politiker ljuger är helt enkelt fel.
Känner du dig viktig nu eller har du bara nån diagnos?
 
Huruvida politikerna verkligen gör allt de kan för att genomföra det de "lovat" är en annan sak. Det finns mycket att kritisera när det gäller nuvarande regerings sätt att "bygga ny kärnkraft". Självklart!

Att föregående regering var så otroligt mycket sämre och skadade landet djupt är visserligen sant. Men det hör liksom inte hit. Nuvarande regering agerar alldeles för långsamt som jag ser det. Det skall de kritiseras för.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
RoTe
O O skrev:
Nuvarande regering agerar alldeles för långsamt som jag ser det. Det skall de kritiseras för.
Varför tror du att dom ens vill göra något? Herre gud så naivt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Känner du dig viktig nu eller har du bara nån diagnos?
Varför undrar du detta? Har du någon finare diagnos själv, eller?
 
RoTe RoTe skrev:
Varför tror du att dom ens vill göra något? Herre gud så naivt.
För att de har sagt det och för att de faktiskt gör saker. Hänger du inte med?
Du behöver inte kalla mig "Herre Gud" mitt användar-ID O går så bra.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
RoTe
O O skrev:
Varför undrar du detta?
Du ordbajsar ju ut något som ingen bryr sig om. Våra politiker är marionetter, varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.