D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där tycker jag är väldigt intressant, att det skulle funnits planer på att bygga ett R5 och R6, och det samtidigt som elpriset var så lågt att befintlig, nästan avbetald kärnkraft slogs med lönsamhetsproblem.
Hade Vattenfall i smyg fått veta att kärnkraftsskatten snart skulle avvecklas eller vad?

Men jag har hört om dessa planer på R5 och R6 så många ggr nu, och från synbarligen olika källor/håll att jag tror det finns någon sanning i det.
Men jag har ingen aning om planerna var i stadiet att det bara saknades ett styrelsebeslut, eller om det var en grupp som var satt på att utreda om tomtens yta och kylvattentillgången räckte.
Jag skulle velat hoppas att det är så men med Trumps återkomst som sannolik, med ett maktskifte i Europaparlamentet, sannolikt välkomnas Putin in i värmen igen, så kommer det finnas gott om fossilt, gas/olja i första hand och lockelsen att snabbt ge folk vad de vill ha, så befarar jag att det är dit det går.

Motståndet växer i Tyskland mot omställningen från gas till VP tex och det ger vissa strömningar en stor skjuts framåt, de vill vare sig ha kärnkraft eller grönt. Nej, jag tycker det har mulnat på snabbt vid horisonten, tyvärr.
 
D djac skrev:
Motståndet växer i Tyskland mot omställningen från gas till VP tex och det ger vissa strömningar en stor skjuts framåt, de vill vare sig ha kärnkraft eller grönt. Nej, jag tycker det har mulnat på snabbt vid horisonten, tyvärr.
Jo det här med värmepumpar är minst sagt intressant i Tyskland...

Berlin considers slashing electricity tax by 95% to boost heat pump uptake​

https://www.euractiv.com/section/en...ctricity-tax-by-95-to-boost-heat-pump-uptake/
Vi får se hur man får ihop den här energiekvationen i Bryssel....
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
RoTe
"Gratis" elskatt i Tyskland blir säkert jättebra för svenska elpriser...
 
  • Ledsen
TommyC
  • Laddar…
Bra, ökat incitamentet att bygga kärnkraft alltså 😁
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det börjar bli mer kritiskt i Tyskland och nu är det mer konkreta planer på en industritariff för att rädda industrin. Om så borde tyska elhandlare direkt portas från elmarknaden och dryga böter dömas ut av EU kommisionen för att man inte följer elhandelsavtalet inom EU.
Skulle EU göra något som är negativt för tyskland ? mohaha.. kul skämt..
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Skulle EU göra något som är negativt för tyskland ? mohaha.. kul skämt..
Nej men bollen ligger ju hos Tyskland nu, Frankrike har ju redan tydligt meddelat hur de ser på saken.
Sen på något sätt så ska man då försöka revidera det gemensamma elhandelsavtalet inom EU samt få till ett avtal om Net Zero Industry Act.
 
D djac skrev:
Jag skulle velat hoppas att det är så men med Trumps återkomst som sannolik, med ett maktskifte i Europaparlamentet, sannolikt välkomnas Putin in i värmen igen, så kommer det finnas gott om fossilt, gas/olja i första hand och lockelsen att snabbt ge folk vad de vill ha, så befarar jag att det är dit det går.
Vad skulle hända för att putin skulle välkomnas in i värmen igen menar du ?

Jag tycker det låter ytterst osannolikt efter alla idiotiska saker man gjort de senaste åren, där invasionen av ukraina är den största. (Och därmed visa hela världen sina kort, inkl att krigsmakten är usel den med..)


..Sen skulle det iofs inte förvåna mej om korkade tyska politiker skulle driva på för att få köpa ryssgas igen.. men steget till att välkomna ryssland och putin är gasnka stort.
 
GlennB GlennB skrev:
Vad skulle hända för att putin skulle välkomnas in i värmen igen menar du ?

Jag tycker det låter ytterst osannolikt efter alla idiotiska saker man gjort de senaste åren, där invasionen av ukraina är den största. (Och därmed visa hela världen sina kort, inkl att krigsmakten är usel den med..)


..Sen skulle det iofs inte förvåna mej om korkade tyska politiker skulle driva på för att få köpa ryssgas igen.. men steget till att välkomna ryssland och putin är gasnka stort.
Han kommer aldrig in i någon värme igen...

Frankrike gjorde ett hårt utspel med att gå ut solo och sannolikt ihop med sin kärnkraftsallians.
https://www.euractiv.com/section/el...ing-to-fly-solo-on-electricity-market-reform/

Alla är eniga om att elhandelsavtalet måste revideras men Tyskland vill inte stämpla kärnkraft som hållbart.
 
D
P paralun skrev:
Han kommer aldrig in i någon värme igen...

Frankrike gjorde ett hårt utspel med att gå ut solo och sannolikt ihop med sin kärnkraftsallians.
[länk]

Alla är eniga om att elhandelsavtalet måste revideras men Tyskland vill inte stämpla kärnkraft som hållbart.
Tecken på att det kommer gå kraftigt i fel riktning, Rishi Sunak meddelar att Storbritannien gör som Sverige, satsar vidare på dieselbilar och stoppar övergången från fossilpannor till värmepumpar för uppvärmning, hänvisande just till att bla Sverige och Tyskland också har såna strategier.
 
D djac skrev:
Tecken på att det kommer gå kraftigt i fel riktning, Rishi Sunak meddelar att Storbritannien gör som Sverige, satsar vidare på dieselbilar och stoppar övergången från fossilpannor till värmepumpar för uppvärmning, hänvisande just till att bla Sverige och Tyskland också har såna strategier.
Jo men Rishi Sunak är realist och ingen grön drömmare....
 
D
GlennB GlennB skrev:
Vad skulle hända för att putin skulle välkomnas in i värmen igen menar du ?

Jag tycker det låter ytterst osannolikt efter alla idiotiska saker man gjort de senaste åren, där invasionen av ukraina är den största. (Och därmed visa hela världen sina kort, inkl att krigsmakten är usel den med..)


..Sen skulle det iofs inte förvåna mej om korkade tyska politiker skulle driva på för att få köpa ryssgas igen.. men steget till att välkomna ryssland och putin är gasnka stort.
Jag skulle säga att det är högst troligt, opinionen för fred i Ukraina, då på Rysslands villkor växer i central och östeuropa. ECR-gruppen förväntas gå framåt efter nästa EU-val och de är mycket Rysslandsvänliga, Putin kan säkert tänka sig att sponsra denna grupp ytterligare med billiga fossila bränslen. Mycket talar för att det blir så.
 
D
P paralun skrev:
Jo men Rishi Sunak är realist och ingen grön drömmare....
Ok, spelar det roll, betyder utsläppen ingenting då?
 

Att slarva bort ett guldläge

"De två senaste åren har Europas energikris blivit akut. Efter årtionden av dåliga energibeslut ledde till slut beroendet av rysk gas närmast till en ekonomisk katastrof. Det här var inget som borde ha påverkat Sverige över huvud taget, men lagom till krisen lyckades våra politiker förstöra världens förmodligen bästa elsystem. Vårt drömläge förvandlades i stället till en mardröm och Sverige kännetecknas idag av en kombination av snabba prisstegringar, stigande räntor och fallande valuta. Hur kunde vi låta detta ske?"

Läs hela artikeln här https://blogg.elinor.se/2023/08/24/att-slarva-bort-ett-guldlage/
 
D
T TommyC skrev:

Att slarva bort ett guldläge​

"De två senaste åren har Europas energikris blivit akut. Efter årtionden av dåliga energibeslut ledde till slut beroendet av rysk gas närmast till en ekonomisk katastrof. Det här var inget som borde ha påverkat Sverige över huvud taget, men lagom till krisen lyckades våra politiker förstöra världens förmodligen bästa elsystem. Vårt drömläge förvandlades i stället till en mardröm och Sverige kännetecknas idag av en kombination av snabba prisstegringar, stigande räntor och fallande valuta. Hur kunde vi låta detta ske?"

Läs hela artikeln här [länk]
Bara genom att skumma artikeln kan jag se att gamla Göte är helt vilse i pannkakan, finns säkert korrekta fakta insprängda men tydligt att han var upprörd när knåpa ihop detta på kammaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.