D djac skrev:
Ok, spelar det roll, betyder utsläppen ingenting då?
Sunak är ju även en välutbildad ekonom i botten som inser att energiekvationen inte går ihop just nu.
Väger han sedan ihop energi med alla andra utgifter så får man skjuta på den gröna drömmen.
Det blir alltfler i Europa som inser det faktumet inkl vi själva. Tyskland har ju själv satt sig i det här dilemmat via rysk fossilgas och nedlagd kärnkraft och där är det nog en rysare för S + de gröna när kvartalsrapporterna dyker upp från VW, BMV, Audi mfl...
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Sunak är ju även en välutbildad ekonom i botten som inser att energiekvationen inte går ihop just nu.
Väger han sedan ihop energi med alla andra utgifter så får man skjuta på den gröna drömmen.
Det blir alltfler i Europa som inser det faktumet inkl vi själva. Tyskland har ju själv satt sig i det här dilemmat via rysk fossilgas och nedlagd kärnkraft och där är det nog en rysare för S + de gröna när kvartalsrapporterna dyker upp från VW, BMV, Audi mfl...
Det är möjligtvis bakgrundsbrus, det jag tycker är relevant är att vi förmodligen kommer se Europa kraftigt öka sina utsläpp och förflytta sig tillbaks till billiga fossila alternativ, kombinerar man detta med ökat inflytande från Putinvänliga partier så vips är vi tillbaks där vi var.
 
D djac skrev:
Det är möjligtvis bakgrundsbrus, det jag tycker är relevant är att vi förmodligen kommer se Europa kraftigt öka sina utsläpp och förflytta sig tillbaks till billiga fossila alternativ, kombinerar man detta med ökat inflytande från Putinvänliga partier så vips är vi tillbaks där vi var.
Jo vi får se hur man lyckas sy ihop den här delikata soppan till riktiga avtal. Sen jovisst är det "bakgrundsbrus" från Sunak's sida eftersom England valde Brexit.
Sen vet jag inte vad du menar med "Putinvänliga" partier? Putins fossilgas och Tysklands nedläggning av kärnkraft är ju starkt bidragande till situationen.
Tyskland kan återstarta sex stora kärnreaktorer så är mycket löst!
 
G
D djac skrev:
Tecken på att det kommer gå kraftigt i fel riktning, Rishi Sunak meddelar att Storbritannien gör som Sverige, satsar vidare på dieselbilar och stoppar övergången från fossilpannor till värmepumpar för uppvärmning, hänvisande just till att bla Sverige och Tyskland också har såna strategier.
Sverige satsar på dieselbilar? Nu går nog den mesta dieseln som förbänns i Sverige inte åt i privata personbilar.
Är det många som slänger ut vp och installerar oljepannor i Sverige?
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Sverige satsar på dieselbilar? Nu går nog den mesta dieseln som förbänns i Sverige inte åt i privata personbilar.
Är det många som slänger ut vp och installerar oljepannor i Sverige?
Sverige satsar tydligt på fossilbilar, tar bort stimulanserna för övergång till ickefossilt och gör allt för att sänka fossilpriserna och därmed utöka fossilflottan, ovanpå detta små förändringar överallt för att öka utsläppen, just kommentaren om fossilpannor avsåg förmodligen Tyskland.
 
Jo angående Sunak....tyvärr bakom en betalvägg.

"Under en hastigt sammankallad presskonferens meddelade Rishi Sunak i onsdags eftermiddag att han sänker ambitionerna för delar av den klimatpolitik som syftar till att nå noll nettoutsläpp av växthusgaser till 2050.

Det handlar bland annat om att skjuta på ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2030 till 2035. Sunak skjuter också på målet att fasa ut gamla gaspannor och aviserade lättnader när det gäller energieffektivisering för hyreshus."

Och så tror jag det blir för majoriteten av EU's stater när man räknat på "kalaset" och gjort riktiga ekonomiska konsekvensanalyser.


https://www.svd.se/a/LlOGlP/sunak-forsvarar-omsvangning-i-klimatpolitiken
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
D djac skrev:
Sverige satsar tydligt på fossilbilar, tar bort stimulanserna för övergång till ickefossilt och gör allt för att sänka fossilpriserna och därmed utöka fossilflottan, ovanpå detta små förändringar överallt för att öka utsläppen, just kommentaren om fossilpannor avsåg förmodligen Tyskland.
- De berör inte utsläppen i sig utan baseras på ekvivalenter. Jag för min del reagerar mot uttalandet att tex ändrad reduktionsplikt och skattesats på bränsle ”ökar” utsläppen. För det gör den inte rent fysikaliskt. Tvärt om.
- Reducerat bränsle är effektsvagare och ÖKAR förbrukningen per energianvändning. Därför minskas utsläppen med oreducerat bränsle.
- Men med ekvivalenter behöver man inte räkna med de utsläpp som de facto görs, man förutsätter den inblandade soppan i annat fall hade inneburit lika mkt utsläpp. Rätt tänkt om vi tex bara använde skogsavfall. Men nu är det inte så. I oljedrivna fartyg Importerad vegetabilisk olja från andra sidan jorden innebär betydande miljöskada. Vidare används slaktavfall som också importeras i stora mängder med avtryck. Förr när vi använde palmolja var tom co2 effekten mer skadlig än den olja den ersatte.
- Jag saknar den vetenskapligt validerade informationen om faktiska utsläpp. Debatten handlar bara om ”Sveriges mål” som alltså inte har med utsläpp att göra utan den politiska beräkningen av dem…..
- Sen, saknar jag det våra kolleger på RRV påpekat, att den förtida nedläggningen av kk inneburit miljöskada totalt. Bara senaste R1oR2 reducerar elenergin i Europa med knappt 10 TWh per år, vilket bara kan ersättas med marginalproducerad el. Vanligtvis med kol. Det innebär att Sverige förorsakar årliga utsläpp med minst 5 miljoner ton co2 per år. Varför hörs inte det.
- Regeringens kraftfulla agerande för snabb återställning av stabil elproduktion i Sverige är därför en viktig åtgärd för reell minskning av co2 utsläpp, inte bara politisk retorik…
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
- De berör inte utsläppen i sig utan baseras på ekvivalenter. Jag för min del reagerar mot uttalandet att tex ändrad reduktionsplikt och skattesats på bränsle ”ökar” utsläppen. För det gör den inte rent fysikaliskt. Tvärt om.
- Reducerat bränsle är effektsvagare och ÖKAR förbrukningen per energianvändning. Därför minskas utsläppen med oreducerat bränsle.
- Men med ekvivalenter behöver man inte räkna med de utsläpp som de facto görs, man förutsätter den inblandade soppan i annat fall hade inneburit lika mkt utsläpp. Rätt tänkt om vi tex bara använde skogsavfall. Men nu är det inte så. I oljedrivna fartyg Importerad vegetabilisk olja från andra sidan jorden innebär betydande miljöskada. Vidare används slaktavfall som också importeras i stora mängder med avtryck. Förr när vi använde palmolja var tom co2 effekten mer skadlig än den olja den ersatte.
- Jag saknar den vetenskapligt validerade informationen om faktiska utsläpp. Debatten handlar bara om ”Sveriges mål” som alltså inte har med utsläpp att göra utan den politiska beräkningen av dem…..
- Sen, saknar jag det våra kolleger på RRV påpekat, att den förtida nedläggningen av kk inneburit miljöskada totalt. Bara senaste R1oR2 reducerar elenergin i Europa med knappt 10 TWh per år, vilket bara kan ersättas med marginalproducerad el. Vanligtvis med kol. Det innebär att Sverige förorsakar årliga utsläpp med minst 5 miljoner ton co2 per år. Varför hörs inte det.
- Regeringens kraftfulla agerande för snabb återställning av stabil elproduktion i Sverige är därför en viktig åtgärd för reell minskning av co2 utsläpp, inte bara politisk retorik…
Du kan göra det mycket enklare för dig själv, om det säljs en ICE-bil så kommer den tankas med fossilt, om det säljs en elbil så tankas den aldrig med fossilt. Om du sänker priserna så stimulerar du konsumtion, ju mer fossilt bränsle som säljs ju mer utsläpp.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
- Regeringens kraftfulla agerande för snabb återställning av stabil elproduktion i Sverige är därför en viktig åtgärd för reell minskning av co2 utsläpp, inte bara politisk retorik…
Jo och Tyskland har sex stora kärnreaktorer man kan återstarta men det avgörs nog med kommande kvartalsrapporter från VW, BMW, Audi mfl...
 
G
D djac skrev:
Sverige satsar tydligt på fossilbilar, tar bort stimulanserna för övergång till ickefossilt och gör allt för att sänka fossilpriserna och därmed utöka fossilflottan, ovanpå detta små förändringar överallt för att öka utsläppen, just kommentaren om fossilpannor avsåg förmodligen Tyskland.
En snabb googling säger att Sverige har tredje högsta dieselpriset i Europa, Island och Schweiz har något högre. Och då har ändå kronan sjunkit. Om nu Sverige försöker sänka dieselpriset till europas snittnivå, är det att "satsa tydligt på"? Höga energipriser eldar (😉) på inflationen och minskar konkurrensen.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
En snabb googling säger att Sverige har tredje högsta dieselpriset i Europa, Island och Schweiz har något högre. Och då har ändå kronan sjunkit. Om nu Sverige försöker sänka dieselpriset till europas snittnivå, är det att "satsa tydligt på"? Höga energipriser eldar (😉) på inflationen och minskar konkurrensen.
Att stimulera det vi inte vill ha är dumt i mina ögon, ser du motsvarande för något annat?

Det är som att Andreas Schönström (S) i Malmö, som ogillar elsparkcyklar också skulle slopa momsen på uthyrningen, det skulle vara korkat.
 
G
D djac skrev:
Du kan göra det mycket enklare för dig själv, om det säljs en ICE-bil så kommer den tankas med fossilt, om det säljs en elbil så tankas den aldrig med fossilt. Om du sänker priserna så stimulerar du konsumtion, ju mer fossilt bränsle som säljs ju mer utsläpp.
Om det säljs en elbil producerad i Kina med stort batteri som delvis laddas med kol-el och bilen används korta sträckor ( då den är billig i drift, leasing "greenwashing") i stället för att gå eller cykla så ökar fossil co2.
 
G
D djac skrev:
Att stimulera det vi inte vill ha är dumt i mina ögon, ser du motsvarande för något annat?

Det är som att Andreas Schönström (S) i Malmö, som ogillar elsparkcyklar också skulle slopa momsen på uthyrningen, det skulle vara korkat.
Vem stimulerar vad?
 
D djac skrev:
Att stimulera det vi inte vill ha är dumt i mina ögon, ser du motsvarande för något annat?

Det är som att Andreas Schönström (S) i Malmö, som ogillar elsparkcyklar också skulle slopa momsen på uthyrningen, det skulle vara korkat.
Jo har inte kollat på den stora tyska bluffen på ett tag men här har du CO2 utsläpp som betyder någonting!
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Om det säljs en elbil producerad i Kina med stort batteri som delvis laddas med kol-el och bilen används korta sträckor ( då den är billig i drift, leasing "greenwashing") i stället för att gå eller cykla så ökar fossil co2.
Nej, det går oerhört snabbt att få CO2 vinst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.