D
D djac skrev:
Vill inte sabba kalaset men det skulle vara oerhört roligt att se samma graf men då en som reflekterar inställningen till kärnkraft hos de som har pengar och möjlighet att bygga.

Många här uttrycker ju en stor vilja att investera, om de bara hade haft pengar men jag ser det lite som att många utan pengar säger att de genast skulle köpt sin drömbil om de hade haft en slant men när de sen får pengarna är det nästan ingen som gör det (mig själv inkluderad).
Wallenbergarna har uttryckt vilja att investera:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jacob-wallenberg-vi-behover-karnkraften
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
J JockeHX skrev:
Wallenbergarna har uttryckt vilja att investera:

[länk]
Nja, "– Om näringslivet och politiken kan komma överens om de långa kontrakten då är jag övertygad om att man också kan hitta förutsättningar för att kunna finansiera.", det är oerhört långt från show me the money.
 
  • Gilla
Hylman
  • Laddar…
D djac skrev:
Nja, "– Om näringslivet och politiken kan komma överens om de långa kontrakten då är jag övertygad om att man också kan hitta förutsättningar för att kunna finansiera.", det är oerhört långt från show me the money.
Vi har redan konstaterat att vi är en bit från show me the money oavsett.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet inte varför de inte listar det där. Men de har info om det.
[länk]
Märkligt, de har kanske inte beviljat något, förutom det till fossilproduktion?
 
Säkert så.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Säkert så.
Så även de gröna anslagen går till fossilproduktion, ganska sorgligt.
 
Fast är det Preemraff du menar var väl det mer eller mindre en direkt muta för att de inte skulle bygga ut raffinaderiet.

Smutsig affär på många sätt, men ändå ett undantag.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och så finns även det här:
[länk]
Fast det där är väl lånegarantier för att hantera kontrakt på Nasdaq? Dvs när elbolaget ska få betalt om ett halvår, men måste hosta upp säkerhet nu för att Nasdaq ska bli nöjda.
 
D djac skrev:
Så även de gröna anslagen går till fossilproduktion, ganska sorgligt.
Ja, det är ju extremt sorgligt om en investering minskar Sveriges koldioxidutsläpp med 3,5%. Sånt ska vi definitivt inte stötta!
 
K krfsm skrev:
Fast det där är väl lånegarantier för att hantera kontrakt på Nasdaq? Dvs när elbolaget ska få betalt om ett halvår, men måste hosta upp säkerhet nu för att Nasdaq ska bli nöjda.
Japp. Mittåt, jag snubblade på det när jag letade efter det andra och slängde in det som en liten bonus. Det borde jag förstås inte gjort utan att alls läsa vad det var. 250 miljarder kronor är väldigt mycket pengar.
 
D
K krfsm skrev:
Ja, det är ju extremt sorgligt om en investering minskar Sveriges koldioxidutsläpp med 3,5%. Sånt ska vi definitivt inte stötta!
Nej precis, bättre att lägga pengarna på teknik som minskar oljeberoendet, det är ett långsiktigt steg i rätt riktning!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså jag är såpass cynisk så jag tror inte att de alls någonsin tänkt bygga någon kärnkraft.
De har sagt som de sagt för att vinna val - helt enkelt.

Jag tvivlar inte på att de är kärnkraftspositiva, men de är positiva till lite av varje som naturligtvis inte kommer ske/införas. (som alla partier).

Jag förväntade mig inte att de skulle stå för något "löfte" att det skulle byggas kärnkraft innan valdagen, och jag förväntar mig det ännu mindre idag.

Men jag hoppas att de åtminstone lyckas skrota alla löjliga lagar som sätter hårdare begränsningar på byggande av kärnkraft. Det räcker gott med miljöbalken, som redan den gör det nästan omöjligt.
En miljöbalk som verkar göra att det enda som kan byggas i Sverige är bostäder och stora lastbilsterminaler så att Kina-varorna ska kunna nå Biltema-butikerna.
De tänker inte ta några spadtag nu i alla fall. Tror det är därför man skickade fram Pourmokthari istället för Busch på presskonferensen. Sen när löftet bryts så behöver inte Busch svara på frågor och slipper Svarte Petter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.