D
J JockeHX skrev:
Det är inte bara diktatorer eller grupper som inte accepterar samband mellan växthusgaser och klimatförändringar…

Även de gröna i Tyskland lobbar hårt för att skjuta upp utfasningen av kol och gas enbart för att slippa starta upp kärnkraftverk.

[länk]
Ja skulle det stämma så kanske vi får den perfekta fossilstormen och då kan vi helt sluta fundera på kärnkraft.
 
D djac skrev:
…vår betydelse för europas energiförsörjning är starkt uppblåst, även om Sverige försvinner imorgon kommer livet gå vidare och bara några få hade märkt det.
2022 var Sverige Europas största exportör av el med 33TWh.

https://thoralfsblogg.com/2024/02/01/elforbrukningen-lagre-2023/

/Höghus
 
D
Höghus Höghus skrev:
2022 var Sverige Europas största exportör av el med 33TWh.

[länk]

/Höghus
Ja precis, enkom Tyskland konsumerar runt 500TWh, och vi sprider ut vår export över flera länder så det är en droppe i havet, såklart.
 
D djac skrev:
Ja precis, enkom Tyskland konsumerar runt 500TWh, och vi sprider ut vår export över flera länder så det är en droppe i havet, såklart.
Jag förstår inte hur du resonerar, när du säger att betydelsen av en av europas största el-exportörer är uppblåst.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Jag förstår inte hur du resonerar, när du säger att betydelsen av en av europas största el-exportörer är uppblåst.
Sveriges påverkan på Europa i stort, dvs större länder som Tyskland eller Polen är förstås marginellt då vi exporterar relativt lite till dem i förhållande till mängden el de förbrukar.

Däremot är den svenska exporten till Finland och Baltikum av påtaglig betydelse för dessa länder.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
Höghus Höghus skrev:
Jag förstår inte hur du resonerar, när du säger att betydelsen av en av europas största el-exportörer är uppblåst.

/Höghus
Tyskland förbrukar som sagt ca 500TWh, 3 av dessa kom från Sverige, vår betydelse för deras energiförsörjning är inte jättestor.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte? Kastar hon bara såna pengar i Vansjön?
Jo vem vet? eller kanske bränna pengarna i en panna i Högdalen så blir det värme iaf?

Men i slutändan handlar det ju om vad vi väljer för energisystem och det blir ju mycket dyrt i längden med ett volatilt elpris och ett sårbart energisystem.

Tyvärr ligger artikeln bakom en betalvägg men är nog viktig i sammanhanget.
Kostnaderna blir ju skyhöga med det grön-röda alternativet.
https://www.svd.se/a/l3GWGo/regeringens-karnkraftssamordnare-gar-att-klara-sig-utan-ny-karnkraft

Sen det viktigaste är ju att vi gemensamt inom EU bygger bort förutsättningarna för volatilt elpris genom att bygga SMR reaktorer i rätt länder. Det finns då även stora chanser att vi klarar CO2-målet inom EU.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D djac skrev:
Tyskland förbrukar som sagt ca 500TWh, 3 av dessa kom från Sverige, vår betydelse för deras energiförsörjning är inte jättestor.
Speciellt tydligt blir det när man berättar att 2022 så exporterade Sverige 3 TWh till Tyskland, som själva nettoexporterade 26.3 TWh.

Sveriges export till Tyskland är alltså bara en bråkdel av deras nettoexport.

Men det är klart försvinner Sveriges export av en så måste ju någon producera mer eller så stiger priset. Finland är väl de som hade fått rejäla prisökningar om Sveriges export försvunnit.

I Tyskland hade det inte märkts. Och så hade priserna åkt upp i Tysklands största exportländer Frankrike och Österrike.
 
Frankrike är redan tillbaka på tronen som största exportör i EU…
 
G
D djac skrev:
Ja precis, enkom Tyskland konsumerar runt 500TWh, och vi sprider ut vår export över flera länder så det är en droppe i havet, såklart.
Naturligtvis är inte elen som exporteras från Sverige en stor det av brukarnas behov i tex Danmark och på kontinenten men det påverkar de svenska priserna uppåt rejält (oftast), och de (få) dagar vid högtryck på vintern när Sverige importerar är det fossilel då det inte blåser speciellt mycket i Danmark eller norra Tyskland heller.
Läggs det ner fler reaktorer blir nackdelarna större.
 
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Frankrike är redan tillbaka på tronen som största exportör i EU…
Är det verkligen så?
Isåfall måste det bara synas på målfoto ...

Jag har svårt att hitta siffror sådär snabbt.

Men traditionellt brukar Frankrike exportera sisådär lite drygt 20TWh, och Sverige har historiskt alltid legat lägre, men sedan 2019 har Sverige haft en enormt stor nettoexport, aldrig under 25TWh, och borde därmed ha legat nära Frankrikes elexport denna period.
Egentligen en fantastisk utveckling, då Sverige fram till 2011 över tid exporterade lika mycket som importerade, dvs vissa år plus, andra minus, men på det stora hela ungefär noll i export.
Sen 8 år senare har vi blivit den största, eller näst största exportören i Europa.

2022 exporterade Sverige fantastiska 33TWh, och prognosen för 2023 satts till 38TWh.
Nu blev det inte så, utan Sverige exporterade faktiskt mindre under 2023 än 2022, jag tror det har blivit något i häraden 28TWh (men jag hittar ingen säker siffra i brådrasket).
Men jag måste säga att det är imponerande ifall Frankrike har lyckats exportera mer, men visst kan de ha gjort det. De har kanske sparat på inhemsk förbrukning samt byggt fler vindkraftverk (troligen).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det verkligen så?
Isåfall måste det bara synas på målfoto ...

Jag har svårt att hitta siffror sådär snabbt.

Men traditionellt brukar Frankrike exportera sisådär lite drygt 20TWh, och Sverige har historiskt alltid legat lägre, men sedan 2019 har Sverige haft en enormt stor nettoexport, aldrig under 25TWh, och borde därmed ha legat nära Frankrikes elexport denna period.
Egentligen en fantastisk utveckling, då Sverige fram till 2011 över tid exporterade lika mycket som importerade, dvs vissa år plus, andra minus, men på det stora hela ungefär noll i export.
Sen 8 år senare har vi blivit den största, eller näst största exportören i Europa.

2022 exporterade Sverige fantastiska 33TWh, och prognosen för 2023 satts till 38TWh.
Nu blev det inte så, utan Sverige exporterade faktiskt mindre under 2023 än 2022, jag tror det har blivit något i häraden 28TWh (men jag hittar ingen säker siffra i brådrasket).
Men jag måste säga att det är imponerande ifall Frankrike har lyckats exportera mer, men visst kan de ha gjort det. De har kanske sparat på inhemsk förbrukning samt byggt fler vindkraftverk (troligen).
Du kan se här:

https://energy-charts.info/charts/import_export_map/chart.htm?l=en&c=EU&interval=year&year=2023
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Tyskland förbrukar som sagt ca 500TWh, 3 av dessa kom från Sverige, vår betydelse för deras energiförsörjning är inte jättestor.
Det handlar inte bara om volym utan om när volymen är tillgänglig. Elsystemet är på väg att brista och varje minskning gör mycket med marginalprissättning.
 
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Du kan se här:

[länk]
Ja sedär.
Nu skälvde marken lite under mig.
Jag har tydligen haft fel om att Sverige exporterar mest i Europa, utan det är Tyskland tydligen, och normalt sett tätt följt av Frankrike.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja sedär.
Nu skälvde marken lite under mig.
Jag har tydligen haft fel om att Sverige exporterar mest i Europa, utan det är Tyskland tydligen, och normalt sett tätt följt av Frankrike.
Va? Nej Frankrike är den största exportören. Tyskland importerade 2023. Lite oklart på statistik längre tillbaka i tiden men mig veterligen så har Frankrike historiskt haft den största exporten under lång tid tillbaka. Den största anomalin var under 2022 när Frankrikes kärnkraft gick på halvfart och vi hamnade på topp i export. Och Tyskland exporterade till Frankrike för en gångs skull.

Men 2022 var ju som sagt anomalin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.