Hej!
Hur ska jag ventilera min källare? Det är ett murat 70-tals hus med källare.
Jag har pelletspanna så jag antar att den borde hjälpa att hålla källaren lite torrare. Men i allrummet skulle jag vilja sänka luftfuktigheten, ingen aning om fukten kommer från plattan eller från väggarna. Men det blir högre luftfuktighet i allrummet, ca 60-70%. Jag gissar på att den kommer från väggen mot garaget (trappen upp), men där är det inte lätt att dränera, då måste trappen bilas bort.
På vintern är det inga problem när man har värme på.
Ska jag stänga ventilerna och dörren till allrummet och sätta in en luftavfuktare där?
Här är en enkel ritning på hur planlösningen ser ut
Hur ska jag ventilera min källare? Det är ett murat 70-tals hus med källare.
Jag har pelletspanna så jag antar att den borde hjälpa att hålla källaren lite torrare. Men i allrummet skulle jag vilja sänka luftfuktigheten, ingen aning om fukten kommer från plattan eller från väggarna. Men det blir högre luftfuktighet i allrummet, ca 60-70%. Jag gissar på att den kommer från väggen mot garaget (trappen upp), men där är det inte lätt att dränera, då måste trappen bilas bort.
På vintern är det inga problem när man har värme på.
Ska jag stänga ventilerna och dörren till allrummet och sätta in en luftavfuktare där?
Här är en enkel ritning på hur planlösningen ser ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ännu en fråga. Om jag nu placerar luftavfuktaren i allrummet, då har jag en ventil som leder in till tvättstugan där vi hänger tvätt.
Är det OK att skicka in torr luft till tvättstugan, eller ska man skicka in den fuktiga luften till det rum där man har luftavfuktaren?
Är det OK att skicka in torr luft till tvättstugan, eller ska man skicka in den fuktiga luften till det rum där man har luftavfuktaren?
Helt ok att skicka in avfuktad luft till tvättstugan. Annars kanske avfuktare också behövs i tvättstugan under det fuktiga sommarhalvåret. Har själv två Woods, en i garaget och en i krypgrunden. Fungerar bra men är kanske den mest tysta modellen. Kan eventuellt vara så att en modell som blåser snett uppåt, t.ex. Mitsubishi är mer optimal i allrummet.
Jag skulle säga att du måste utgå ifrån vad du har för temperatur i källaren?
Jag har i dagsläget 17c och 57% RF. Hade jag ökat tempen till 21c så hade jag sänkt RF med ca 22%. Vilket hade gett mig en RF på ca 45%.
Med detta menar jag att en RF kring 60 på sommaren när det är ca 17c i utrymmet ändå får anses som ganska ok i ett gammalt hus på oisolerad platta.
Jag har i dagsläget 17c och 57% RF. Hade jag ökat tempen till 21c så hade jag sänkt RF med ca 22%. Vilket hade gett mig en RF på ca 45%.
Med detta menar jag att en RF kring 60 på sommaren när det är ca 17c i utrymmet ändå får anses som ganska ok i ett gammalt hus på oisolerad platta.