Hej,

Min nya 70 m tujahäck (smaragd) planterade i maj och allting såg fint ut fram till nu. Upptäckte igår två st. skalade tujor, se bild. Vem kan det vara? Rådjur, hare etc? Någon som har erfarenhet av det? Som ni ser så bor jag nära skogen och har sett rådjur i närheten.

Jag har behandlat plantorna med gyllebo pkantskydd men tar gärna emot fler tips.

Mvh
Fed
 
  • Två unga tujor med skadad bark, omgivna av jord och träflis, planterade nära en skogsgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Fogdö och 1 till
  • Laddar…
K
Det är rådjur. Bock som fejat sina horn
 
  • Gilla
Deminer och 19 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Det är rådjur. Bock som fejat sina horn
Tack snälla för svaret. Hur länge kan detta pågå? Finns det risk att fler plantor drabbas? Bra avskräckningsmedel?
 
  • Gilla
Bruce_73
  • Laddar…
K
Det kommer pågå under samma period varje år, när hornen växer ut och basthuden ska fejas av. Sällan de fejar på redan fejade träd
 
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Det kommer pågå under samma period varje år, när hornen växer ut och basthuden ska fejas av. Sällan de fejar på redan fejade träd
Varför just nyplanterade tujor? Vad gör man i detta fallet? Har lagt otroligt mycket tid på plantorna och vet inte på hur jag ska rädda dom. Funderar på att ha en radio på och lampor, kanske klipparen igång men är lite rädd om nattaktiva djur.
 
Köp billigt fårstängsel på rulle och fäst löst under fejningsperioden. Har man tur kommer bocken inte använda häcken för fejning om ett par år då häcken blivit bredare.

ELler sätt stängslet snyggt mot skogen så att smaragden växer igenom stängslet.

Har själv fårstängsel inne i min avenbokshäck - man ser det inte efter ett par år.

Är tveksam till att de skadade plantorna kan buska till sig.
 
  • Gilla
Senn och 2 till
  • Laddar…
Det är inte bundet till någon speciell art. Ibland går de på vinbären, hortensian, syrenen helt enkelt de som finns tillgängligt. Tror med andra ord att det behöver gå på dina tujor nästa år.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Jag har samma problem med fejning från bock.

Det är alltså samma individ som återkommer år efter år (om det inte finns flera i grannskapet).

Thujan dör långsamt eftersom näringstillförseln under barken är bruten, tar ca 5-6 månader så är växten död.

Jag har planterat 150 smaragd runt tomten vilket i efterhand var ett felbeslut (hade aldrig hört talas om detta fenomen).

Varje år tar bocken 2-4 plantor som alltså behöver ersättas. Inte kul då det efter några år är trångt att plantera nya i en rad, blir också höjdskillnader.

Jag har hitintills försökt med elektroniska rådjursskrämmor, strålkastare med rörelsesensor utan framgång. Så nu satt upp ett taggtrådsstängsel på båda sidor om planteringsraden.

Helt sjukt egentligen men gör ett sista försök senaste angreppet då bocken tog 2 tujor (3 år gamla) och en vinbärsbuske planterad förra året.

Enligt ”experterna” sker fejning under mas t o m maj så vet inte varför odjuret var här i mitten av juli?

Plantskydd i form av olika medel har jag gett upp då bocken uppenbarligen inväntar ett kraftig kvälls/nattregn och attackerar tidig morgon. Köper numera på mig ett par ”reservtujor” varje vår som jag håller liv i tills bocken har gjort sitt. Upptäckte nämligen att det var svårt att få tag på nya växter en bit i säsong.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Köp billigt fårstängsel på rulle och fäst löst under fejningsperioden. Har man tur kommer bocken inte använda häcken för fejning om ett par år då häcken blivit bredare.

ELler sätt stängslet snyggt mot skogen så att smaragden växer igenom stängslet.

Har själv fårstängsel inne i min avenbokshäck - man ser det inte efter ett par år.

Är tveksam till att de skadade plantorna kan buska till sig.
B Boende45 skrev:
Jag har samma problem med fejning från bock.

Det är alltså samma individ som återkommer år efter år (om det inte finns flera i grannskapet).

Thujan dör långsamt eftersom näringstillförseln under barken är bruten, tar ca 5-6 månader så är växten död.

Jag har planterat 150 smaragd runt tomten vilket i efterhand var ett felbeslut (hade aldrig hört talas om detta fenomen).

Varje år tar bocken 2-4 plantor som alltså behöver ersättas. Inte kul då det efter några år är trångt att plantera nya i en rad, blir också höjdskillnader.

Jag har hitintills försökt med elektroniska rådjursskrämmor, strålkastare med rörelsesensor utan framgång. Så nu satt upp ett taggtrådsstängsel på båda sidor om planteringsraden.

Helt sjukt egentligen men gör ett sista försök senaste angreppet då bocken tog 2 tujor (3 år gamla) och en vinbärsbuske planterad förra året.

Enligt ”experterna” sker fejning under mas t o m maj så vet inte varför odjuret var här i mitten av juli?

Plantskydd i form av olika medel har jag gett upp då bocken uppenbarligen inväntar ett kraftig kvälls/nattregn och attackerar tidig morgon. Köper numera på mig ett par ”reservtujor” varje vår som jag håller liv i tills bocken har gjort sitt. Upptäckte nämligen att det var svårt att få tag på nya växter en bit i säsong.
Tack för svaret, mkt bra info, det här var helt nytt för mig, har aldrig hört talats om. Jag har planterat 160 plantor men snart inser jag att det var det dummaste jag har gjort 😄. Jag har en öppen tomt och på ena sidan går en promenadstig in i skogen, så anledningen till att det blev tuja var för att vi ville ha insynsskydd samt att det är en levande häck och har en fin färg året runt. Gillar inte trästaket.

Kan bocken komma runt stängslet, dvs komma in på tomten från gatan? Det är omöjligt för mig att sätta stängsel på framsidan samt att jag har en obebyggd tomt på ena sidan, se bild 1 och 2. Jag är helt säker på att de kan komma in på min tomt genom granntomten i allafall, men frågan är om de gör och attackerar tujorna inifrån? Jag är bara lite rädd på att de fortfarande ställer till trots en dyr häck och massa jobb att ordna.

Hur nära häcken ska stängslet vara? Ska det vara mellanrum, t ex 1 meter för att kunna rensa ogräs eller precis intill häcken? Se bild nr 3

Det är väldigt knäppigt läge 🙈.
 
  • Tujor planterade i en rad på en gräsmatta med buskage i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grön gräsmatta med en rad planterade tujor i en trädgård med omgivande vegetation och några hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen tomt med gräs och buskar på vänster sida, och en rad av tujahäckar på höger sida som fungerar som insynsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Älska
Revhiet1
  • Laddar…
Min tanke var att på billigaste sätt temporärt skydda plantor från skogssidan men nu ser jag att du har ett verkligt problem! Bockarna har ju tillgång till hela tomten.

Då blir det viltstängsel - inte bara för thujahäcken utan för allt som som du kommer att odla i trädgården. Rabatter och nya träd.

Hur har grannarna gjort?

Annars har du gjort en berömvärd plantering och snygg start för din Smaragdhäck!
 
  • Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
B Boende45 skrev:
Enligt ”experterna” sker fejning under mas t o m maj så vet inte varför odjuret var här i mitten av juli?
Det beror på att det inte har med fejning av horn att göra som vissa fått för sig. Råbocken markerar revir från våren till slutet av augusti. Det är revirmarkeringar de gör. Det är samma bock som går runt sitt revir dagligen och ser till att bockens markeringar är på plats. De lämnar doftmarkeringar i buskarna de markerar i.
B Boende45 skrev:
Plantskydd i form av olika medel har jag gett upp då bocken uppenbarligen inväntar ett kraftig kvälls/nattregn och attackerar tidig morgon. Köper numera på mig ett par ”reservtujor” varje vår som jag håller liv i tills bocken har gjort sitt. Upptäckte nämligen att det var svårt att få tag på nya växter en bit i säsong.
Olika medel är meningslösa. Elstängsel eller någon form av metallnät är det som fungerar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Minski och 5 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Min tanke var att på billigaste sätt temporärt skydda plantor från skogssidan men nu ser jag att du har ett verkligt problem! Bockarna har ju tillgång till hela tomten.

Då blir det viltstängsel - inte bara för thujahäcken utan för allt som som du kommer att odla i trädgården. Rabatter och nya träd.

Hur har grannarna gjort?

Annars har du gjort en berömvärd plantering och snygg start för din Smaragdhäck!
Tack för det, något positivt iallafall 😊. Det är bara jag som omringas av skogen på detta sättet och som har planterat tuja. De flesta har steniga tomter och nivåskillnader och deras gräsmattor är bara runt huset, resten av deras tomter mot skogen är fortfarande stenigt och har stengärdar, så det är bara jag som har detta bekymmer.

Näsan mot gatan, i bild 2

Till vänster, kommunal naturmark och en promenadstig in i skogen. Stigen fortsätter bakom min tomt och in i skogen. Ungefär i hörnan, se bild 3, börjar marken från tomten mot stigen och skogen luta ganska kraftigt. Nivåskillnad på ca 2/2,5 m.

Till höger, en obebyggd tomt, nästan lika skogig som resten av skogen.

Min fråga återstår: Kan bockarna komma in från gatan, dvs runt häcken samt den obebyggda tomten och attackera plantorna inifrån tomten?
 
Har du bockar har du även deras damer och avkomma och då gäller det inte bara fejning utan allt ätbart i din trädgård. Från tulpanblomman, rosenknoppen, nyplanterade äppelskottet och allt annat som ett rådjur betraktar som godis.

Tyvärr är din thujahäck det minsta problemet såvida du satsar på ytterligare växtlighet. Stängsel 180 (?) cm högt runt hela (jag avvundas dig inte kostnaden) men det kan göras snyggt med planering. Dock inte som du tänkt från början.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
yonna yonna skrev:
Har du bockar har du även deras damer och avkomma och då gäller det inte bara fejning utan allt ätbart i din trädgård. Från tulpanblomman, rosenknoppen, nyplanterade äppelskottet och allt annat som ett rådjur betraktar som godis.

Tyvärr är din thujahäck det minsta problemet såvida du satsar på ytterligare växtlighet. Stängsel 180 (?) cm högt runt hela (jag avvundas dig inte kostnaden) men det kan göras snyggt med planering. Dock inte som du tänkt från början.
Det är som sagt revirmarkeringar bockarna håller på med.

Att ha nät är knappast 100% säkert. Det är inte helt enkelt att stängsla helt, då kommer man ju inte in på tomten själv…
 
Jag hade satt elstängsel/kostängsel utanför häcken.
Borde räcka med 2 trådar.
Lite jobb och kostar en slant, men det är det kanske värt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.