H
R Rejäl skrev:
Tro nog att det är bra o hoppa över byggnads… men det andra är jag med dig😉
Ja, jag kan hålla med dig.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Borde det inte vara arbetsgivaren (dvs byggfirman) som ska ordna sånt? Om dom behöver er hjälp med det får dom väl skriva in det i avtalet.

Det finns väl inte ens något i lagen som säger att arbetsgivare måste bjuda på kaffe, bara att det är avdragsgillt om dom väljer att göra det.

En del hantverkare vi har haft hemma har till och med frågat om det är okej att de fyller på vattenflaskan ur kranen.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Borde det inte vara arbetsgivaren (dvs byggfirman) som ska ordna sånt? Om dom behöver er hjälp med det får dom väl skriva in det i avtalet.

Det finns väl inte ens något i lagen som säger att arbetsgivare måste bjuda på kaffe, bara att det är avdragsgillt om dom väljer att göra det.

En del hantverkare vi har haft hemma har till och med frågat om det är okej att de fyller på vattenflaskan ur kranen.
Arbetsgivaren måste ge tillgång till toa och pausrum. Antingen står arbetsgivaren för detta och i slutändan faktureras då byggherren.

I normala fall då man har hantverkare här under ett par timmar är detta en icke-fråga. Grabbarna brukar ha med sig lunchmackor och tar fikapaus i sin bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
M Mia Holmgren skrev:
Ja men även där är jag lost - ska jag som byggherre bekosta eller ska företaget ansvara för detta?
Är det totalentrenad där ni avtalat om fast pris ska entreprenören betala. Är det rörligt får ni betala sekundärt via andra fakturor. När vi hade sådant stort projekt med delad entreprenad stod vi för inköp för att slippa påslag.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Spontant så säger jag bara "ös på"

Kaffe, kakor, bullar mm.

Fryspizzor och micro

Hög standard och ordning.

När vi byggde så fylldes det på med läsk och fika. Enbart Delicato sålde väl för ett par tusen extra. Gick nog 10 petflaskor i veckan.

Sen riktiga sopsäckshållare och alltid möjlighet att tvätta sig och torka händerna.
Fyllde på varje kväll och bytte sopsäckar, sopade om det behövdes men aldrig röra någons verktyg eller material.

Bättre standard och möjlighet att ta något gott ibland minskar intresset att åka iväg på längre raster och luncher.
Har man goda möjligheter att tvätta och hålla sig fräsch så vågar jag påstå att man jobbar bättre och inte drar sig för att skita ner sig om det krävs.

Ställde ut min stora Bluetooth-högtalare som några valde att köra musik och radio på.

Skulle jag bygga igen så skulle det bli ännu mer. De skulle inte vilja åka därifrån 😂
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
big mike och 24 till
  • Laddar…
B
På jobbet kör vi rutinmässigt byggprojekt, varje år för ett antal hundra miljoner.

Vi har krysslistor med ansvar för sådant här. Det kan vara alltifrån tryckluft, toa, personalrum, byggström.

Vi brukar skilja på vem som ska ordna, och vem som ska finansiera. T.ex. kanske byggare ska fixa byggströmmen, men beställaren som ska betala för hyrda ställverk och elen som förbrukas. Det framgår i kontraktet sedan.

Ansvaret skiljer från projekt till projekt, det är en inte helt oviktig del för att få lyckade projekt. Oklarheter brukar betyda problem i projekt. Och grund för osämja. Så ni (eller rättare sagt byggaren, de är ju de som är proffs) borde ha tänkt på detta tidigare (innan kontrakt), och berättat hur de tänker ansvarsmässigt i de här frågorna.
 
  • Gilla
MartinOW och 2 till
  • Laddar…
En glad byggare gör ett bättre jobb.

Jag skulle se till det finns prio 1. toapapper. En bajsnödig byggare gör ett skitdåligt jobb.

Kaffe, en alert byggare kommer på misstag innan det ät försent

Gofika. En glad byggare håller bättre kvalité


Ta upp problemet skulle tolkas som snål och alla skulle få den informationen. Ingen gör ett bra jobb hos en besserwisser snålis
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 10 till
  • Laddar…
R
P Pligg85 skrev:
Spontant så säger jag bara "ös på"

Kaffe, kakor, bullar mm.

Fryspizzor och micro

Hög standard och ordning.

När vi byggde så fylldes det på med läsk och fika. Enbart Delicato sålde väl för ett par tusen extra. Gick nog 10 petflaskor i veckan.

Sen riktiga sopsäckshållare och alltid möjlighet att tvätta sig och torka händerna.
Fyllde på varje kväll och bytte sopsäckar, sopade om det behövdes men aldrig röra någons verktyg eller material.

Bättre standard och möjlighet att ta något gott ibland minskar intresset att åka iväg på längre raster och luncher.
Har man goda möjligheter att tvätta och hålla sig fräsch så vågar jag påstå att man jobbar bättre och inte drar sig för att skita ner sig om det krävs.

Ställde ut min stora Bluetooth-högtalare som några valde att köra musik och radio på.

Skulle jag bygga igen så skulle det bli ännu mer. De skulle inte vilja åka därifrån 😂
Man tjänar in dom pengarna lätt då killarna går på rus hela dagen😂
OBS fryspizza anses vara snålt, kebabpizza då pratar vi😉
 
hsd
Om man undrar vem ska betala toapapper så är det värre att de sitter på muggen på Din bekostnad, timpenning
 
  • Haha
big mike och 2 till
  • Laddar…
R
hsd hsd skrev:
Om man undrar vem ska betala toapapper så är det värre att de sitter på muggen på Din bekostnad, timpenning
Men som kanske har fast pris! Eller har jag missat ett avtal i tråden?
 
Låt bli och köp kaffe , jätteenkel lösning , då tar dom med sig egen .

Dasspapper kan du hålla med om ni delar toa .
Har du avsatt en egen till dom kan dom fixa dasspapper själva . Se till att dom städar efter sig .

Skall du ha 5 gubbar i ett halvår så innebär det en entreprenad på minst en miljon bara i arbetskostnader.

Köp en bulle på fredagar eller en fralla på måndag morgon ibland så kommer det bli mycket uppskattat . Det är en billig extra investering i förhållande till totalinvesteringen
Det får aldrig bli en självklarhet för dom, så dom tar det för givet .
Mvh
Hantverkare som uppskattar det lilla extra , men aldrig tar det för givet.
 
  • Gilla
StefanCalmar och 4 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
En glad byggare gör ett bättre jobb.

Jag skulle se till det finns prio 1. toapapper. En bajsnödig byggare gör ett skitdåligt jobb.

Kaffe, en alert byggare kommer på misstag innan det ät försent

Gofika. En glad byggare håller bättre kvalité


Ta upp problemet skulle tolkas som snål och alla skulle få den informationen. Ingen gör ett bra jobb hos en besserwisser snålis


Förstår mig inte alls på det du säger.

Varför ska man behöva smöra bjuda på saker, för att få ett jobb utfört?

Det är väl endå det man betalat för ?

Och det har ingenting med att vara snål

Bjuder du sjuksköterskan på fika när du är på vårdcentralen eller köper cola till busschauffören?


Varför har vissa elektriker byggjobbare och vvsare någon skev bild av att allt sånt ska gälla just dom?
 
  • Gilla
Heidina och 12 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Förstår mig inte alls på det du säger.

Varför ska man behöva smöra bjuda på saker, för att få ett jobb utfört?

Det är väl endå det man betalat för ?

Och det har ingenting med att vara snål

Bjuder du sjuksköterskan på fika när du är på vårdcentralen eller köper cola till busschauffören?


Varför har vissa elektriker byggjobbare och vvsare någon skev bild av att allt sånt ska gälla just dom?
Vilka av dessa yrken utför en tjänst i ditt hem utan att ha ett fikarum eller wc? Sluta spela dum!
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
R
Silly Bear Silly Bear skrev:
Förstår mig inte alls på det du säger.

Varför ska man behöva smöra bjuda på saker, för att få ett jobb utfört?

Det är väl endå det man betalat för ?

Och det har ingenting med att vara snål

Bjuder du sjuksköterskan på fika när du är på vårdcentralen eller köper cola till busschauffören?


Varför har vissa elektriker byggjobbare och vvsare någon skev bild av att allt sånt ska gälla just dom?
Kan ju bero på att man är jobbar i ens hem..
Skulle vara kul o se magsjuke Nisse bjuda på lite räktårta till sköterskan😂
 
  • Haha
  • Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Förstår mig inte alls på det du säger.

Varför ska man behöva smöra bjuda på saker, för att få ett jobb utfört?

Det är väl endå det man betalat för ?

Och det har ingenting med att vara snål

Bjuder du sjuksköterskan på fika när du är på vårdcentralen eller köper cola till busschauffören?


Varför har vissa elektriker byggjobbare och vvsare någon skev bild av att allt sånt ska gälla just dom?
Inte smöra, men att visa uppskattning och skapa bra förutsättningar.
PS Jag bjuder budbäraren på kaffe, glass eller läsk vid tillfälle.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.