M Mia Holmgren skrev:
Ja men även där är jag lost - ska jag som byggherre bekosta eller ska företaget ansvara för detta?
Man ska som arbetare ha tillgång till toa och fikarum. Ni borde ha diskuterat om de har tillgång till ”dina” utrymme eller om de skulle fixa något eget. Det blir på din bekostnad oavsett. Kanske billigare att köpa toapapper än att hyra en manskapsbod???
 
Claes Sörmland
P Plåtis22 skrev:
Man ska som arbetare ha tillgång till toa och fikarum. Ni borde ha diskuterat om de har tillgång till ”dina” utrymme eller om de skulle fixa något eget. Det blir på din bekostnad oavsett. Kanske billigare att köpa toapapper än att hyra en manskapsbod???
Det får man som anställd arbetare diskutera med närmsta chef på sitt företag. Inte med företagets kund.
 
  • Gilla
göran claesson och 5 till
  • Laddar…
För mig är det självklart att se till att byggarna har det bra när de jobbar hemma hos mig. Har nyligen gjort en större ombyggnation här hemma och vårt kök var deras rastrum. Jag ställde varje dag fram hembakat fikabröd innan jag åkte hemifrån på morgonen. Jag är så tacksam för det jobb som utförts och alla bra tips och råd vi fått på vägen. Har inte ens tänkt på att det säkert gick åt mer toapapper.
 
  • Gilla
Auson och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hej,

Vad har ni för avtal? Ni måste väl ha pratat om arbetsplats toa, fikarum mm.
Arbetare behöver ha rast o vila.
Normalt ligger kaffe, toapapper, förbrukningsartiklar och sådant i Tim pengen
men vet ju inte vad ni har avtalat?

Mvh Janne
Tror ni att Peab betalar kaffe för sina tusentals snickare i landet?
 
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Tror ni att Peab betalar kaffe för sina tusentals snickare i landet?
Jobbade på BPA Ventillation i många år och vi hade gratis kaffe/socker.

Var vi ute på jobb så fick lagbasen vara den som fixade kaffet till byggboden. Kaffet tog han ut ex. på Ahlsell eller annat företag där vi hade konto. Kaffebröd/frallor fixade vi själva då och då.

Så fungerar det nog på en hel del företag runt om i landet. Visst finns det "snåla" arbetsgivare men de flesta arbetsgivare har i dagens läge insett att det är en fördel att hålla "gubbarna" med gratis kaffe. De som inte gör det får massiv kritik och missnöjda jobbare vilket oftast visar sig vara dåligt i längden.
 
  • Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
R
T Tosel skrev:
Tror ni att Peab betalar kaffe för sina tusentals snickare i landet?
Jag vet inte Just Peab men alla bolag där jag har varit både som anställd och inhyrd inklusive NCC gör det, så ja det är ganska vedertaget att de flesta arbetsgivare inom denna bransch gör det…
 
  • Gilla
torplover_3000 och 3 till
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Ja det kanske dom ska eller vänta lite vad är fackmannamässigt…
Man kan tycka att det är löjligt men så funkar det i de flesta fall…
Nej, de tar det för givet, det blir inget bättre jobb. Man anses som dumsnäll. Har provat båda delarna. Visst man kan bjuda på kaffe någon gång men inte mer än så. Det uppskattas på ett rätt sätt.
 
R
D droopy skrev:
Jobbade på BPA Ventillation i många år och vi hade gratis kaffe/socker.

Var vi ute på jobb så fick lagbasen vara den som fixade kaffet till byggboden. Kaffet tog han ut ex. på Ahlsell eller annat företag där vi hade konto. Kaffebröd/frallor fixade vi själva då och då.

Så fungerar det nog på en hel del företag runt om i landet. Visst finns det "snåla" arbetsgivare men de flesta arbetsgivare har i dagens läge insett att det är en fördel att hålla "gubbarna" med gratis kaffe. De som inte gör det får massiv kritik och missnöjda jobbare vilket oftast visar sig vara dåligt i längden.
Man kan till o med på en hel kartong med kaffe paket ifrån den stora virkesbilen ifrån Beijer, Derome mm. Det är avdragsgillt för arbetsgivaren o därpå kakorna det är numera delicato som gäller…🤣
 
R
H HEM2121 skrev:
Nej, de tar det för givet, det blir inget bättre jobb. Man anses som dumsnäll. Har provat båda delarna. Visst man kan bjuda på kaffe någon gång men inte mer än så. Det uppskattas på ett rätt sätt.
Roligt detta att du tror att ta det för givet har med att det o göra…
Det finns inga för snälla kunder enligt hantverkarna, de e som att likställa att tomten är dumsnäll då han delar ut julklappar…🤣
 
  • Gilla
Stigfrid
  • Laddar…
H
D droopy skrev:
Jobbade på BPA Ventillation i många år och vi hade gratis kaffe/socker.

Var vi ute på jobb så fick lagbasen vara den som fixade kaffet till byggboden. Kaffet tog han ut ex. på Ahlsell eller annat företag där vi hade konto. Kaffebröd/frallor fixade vi själva då och då.

Så fungerar det nog på en hel del företag runt om i landet. Visst finns det "snåla" arbetsgivare men de flesta arbetsgivare har i dagens läge insett att det är en fördel att hålla "gubbarna" med gratis kaffe. De som inte gör det får massiv kritik och missnöjda jobbare vilket oftast visar sig vara dåligt i längden.
Det blir en skillnad om det är arbetsgivaren som bjuder på kaffe. Här har kunden anlitat företaget, kunden ska inte stå för kaffet det får hantverkarens arbetsgivare stå för I så fall. Sen finns det ju hantverkare som driver egen firma. Enligt mig, att bjuda på kaffe och kaka ibland är en uppskattning, att hela tiden bjuda på kaffe, kaka, smörgås, mat, det tas för givet och uppskattas inte utan det utnyttjas. Som sagt, jag har provat båda.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det får man som anställd arbetare diskutera med närmsta chef på sitt företag. Inte med företagets kund.
Helt rätt… chefen och kunden SKA ha löst detta innan arbetet påbörjas
 
Claes Sörmland
P Plåtis22 skrev:
Helt rätt… chefen och kunden SKA ha löst detta innan arbetet påbörjas
Nåja, företaget SKA ha löst det innan arbetet påbörjas. Det är helt inom företaget. Konsument har inget ansvar här.
 
  • Gilla
Heidina och 5 till
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Roligt detta att du tror att ta det för givet har med att det o göra…
Det finns inga för snälla kunder enligt hantverkarna, de e som att likställa att tomten är dumsnäll då han delar ut julklappar…🤣
Inget som jag tror. Sen kan du själv ha en tanke utifrån hur du upplever det själv när du blir bjuden. Men! Som sagt, vi har testat båda delarna. Skriver om mina och bekantas erfarenheter.
 
R
H HEM2121 skrev:
Inget som jag tror. Sen kan du själv ha en tanke utifrån hur du upplever det själv när du blir bjuden. Men! Som sagt, vi har testat båda delarna. Skriver om mina och bekantas erfarenheter.
Ja jag tvivlar inte på dina upplevelser. Men om du och jag är med om en händelse och berättar om det efteråt så kan det lätt uppfattas olika beroende på hur man formulerar sig eller hur..😂
 
M Mia Holmgren skrev:
Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
Normalt sett brukar det vara så att byggherre bekostar omklädningsrum med dusch och toa samt möjlighet till uppvärmnning av mat. Oavsett om detta är i en byggbod eller i ett tillgängligt utrymme.
Förbrukningsartiklar typ toapapper, städning osv bekostas av byggherren.
Kaffe, kaffefilter, kaffebryggare osv ingår i timpenning i normalfallet.

Är det ett fastprisjobb ingår allt ovanför i priset om inte annat angivits i anbud och i förlängningen i kontraktet.
Det kallas AK eller GK (arbetsplatskostander eller gemensamma kostnader)
På löpande räkning så brukar förutsättningarna stå tydligt i anbud. Sen beror det på hur en gör sin förfrågan. Man får svar som man frågar. Däremot bör ju en entreprenör vara tydlig med vad denne förväntar sig att kunden står för. Dels för att slippa diskussion om merkostander men också för att vara tydlig med vilka förutsättningar de går in i affären med.
Men där funkar alla olika och ser lite olika på hur transparens fungerar.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.