H
M Mia Holmgren skrev:
Jag har tänkt att bjuda dom på en massa gott, fika, bubbel - you name it!

Det här handlar om dagliga utgifter under ett halvår - då man kanske inte är sugen att bekosta toapapper och kaffe dagligen- om man inte enligt praxis ska behöva bekosta.

det är nog inte en moralisk fråga utan mer vad som är min skyldighet som byggherre?
Visst kan du bjuda på kaffe och kaka någon gång var fjortonde dag om du vill, inget måste men inte mer. Annars upplever dig FÖR snäll och du kan utnyttjas.
 
  • Gilla
coolm och 1 till
  • Laddar…
R
H HEM2121 skrev:
När det är ett stort projekt har jag för mig att de måste ha tillgång fikautrymme och toalett. Fikarummet kan vara ett café inom rimligt avstånd. Toalett är ju bra om de kan låna hos er.
Men fika behöver du inte stå för. Vad säger kontraktet? Har ni skrivit något om det.
En del kräver en arbetsbod, dock bör det stå i kontraktet.
Vid större renoveringar som detta verkar vara så fungerar inte ett café som fikarum du får inte ha egen mat med dig generellt.
Hantverkare äter frukost och lunch på jobbet och behöver plats för att värma mat och äta.
 
  • Gilla
Utter6300
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Vid större renoveringar som detta verkar vara så fungerar inte ett café som fikarum du får inte ha egen mat med dig generellt.
Hantverkare äter frukost och lunch på jobbet och behöver plats för att värma mat och äta.
Det har du rätt i. Frågan är vad lagen säger om det inte är avtalat vem som ska ombesörja och betala för utrymme för fika och micro om de skall värma sin mat.
 
  • Gilla
Jepppi
  • Laddar…
R
H HEM2121 skrev:
Det har du rätt i. Frågan är vad lagen säger om det inte är avtalat vem som ska ombesörja och betala för utrymme för fika och micro om de skall värma sin mat.
Det lägger jag mig inte i då jag har frågat TS och inte fått svar på vilket avtal dom har så alla kan spekulera vilt som vanligt🤣
 
  • Haha
  • Wow
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Det lägger jag mig inte i då jag har frågat TS och inte fått svar på vilket avtal dom har så alla kan spekulera vilt som vanligt🤣
Då får vi om TS svarar.
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Visst kan du bjuda på kaffe och kaka någon gång var fjortonde dag om du vill, inget måste men inte mer. Annars upplever dig FÖR snäll och du kan utnyttjas.
Tack, ja precis ser det mer som visa uppskattning mellan varven men inte att jag ska stå och brygga kaffe dagligen ☺️ Därav min förvåning när det efterfrågades!
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vid större renoveringar som detta verkar vara så fungerar inte ett café som fikarum du får inte ha egen mat med dig generellt.
Hantverkare äter frukost och lunch på jobbet och behöver plats för att värma mat och äta.
Precis och min fråga är är det mitt ansvar som byggherre att lösa/betala eller byggledaren/företaget?
 
  • Gilla
Dundramit och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det har du rätt i. Frågan är vad lagen säger om det inte är avtalat vem som ska ombesörja och betala för utrymme för fika och micro om de skall värma sin mat.
Brukar det vara avtalat? Jag utgick från att det var byggfirmans uppgift/ansvar men har insett nu att den frågan är väldigt viktig.

Det är därför jag vänder mig till detta kubbiga forum, behöver veta mer om vad som gäller 🙏🏼
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Byggbod bekostas av byggherren om det inte står annat i entreprenadavtalet. T.o.m. när jag förra året via FB fick nytt badrum tog FB samtliga kostnader UTOM byggbod.

Eftersom TS tydligen har utrymme och toa tillgängligt blir det betydligt billigare. Sätt dit ett par säckar toarullar och fyll på med kaffe/kaffefilter och låt gubbarna sköta sig själva. Extragott till fikat på fredagarna är en lönsam gest. Det är heller inte fel att ibland slå på stort och bjuda dem på lunchmackor av godare/matigare slag.
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 9 till
  • Laddar…
R
M Mia Holmgren skrev:
Precis och min fråga är är det mitt ansvar som byggherre att lösa/betala eller byggledaren/företaget?
Jag undrar fortfarande hur erat avtal ser ut för det är den som ligger till grund om vad och vem som ska bekosta detta?
 
  • Gilla
hallingguza och 3 till
  • Laddar…
H
yonna yonna skrev:
Byggbod bekostas av byggherren om det inte står annat i entreprenadavtalet. T.o.m. när jag förra året via FB fick nytt badrum tog FB samtliga kostnader UTOM byggbod.

Eftersom TS tydligen har utrymme och toa tillgängligt blir det betydligt billigare. Sätt dit ett par säckar toarullar och fyll på med kaffe/kaffefilter och låt gubbarna sköta sig själva. Extragott till fikat på fredagarna är en lönsam gest. Det är heller inte fel att ibland slå på stort och bjuda dem på lunchmackor av godare/matigare sl
De har väl betalt per timma. Skulle de börja begära kaffe osv. skulle jag säga till att kaffe inte ingår. Att sätta dit ett par säckar toapapper kan försvinna väldigt fort, att bjuda på matmackor kan uppfattas att man är för snäll, räcker man lillfingret så begärs snart hela handen. De tar maten för given. Det blir inget bättre jobb utfört för att man är för snäll, tvärt om.
 
  • Gilla
leffeisala och 6 till
  • Laddar…
H
M Mia Holmgren skrev:
Brukar det vara avtalat? Jag utgick från att det var byggfirmans uppgift/ansvar men har insett nu att den frågan är väldigt viktig.

Det är därför jag vänder mig till detta kubbiga forum, behöver veta mer om vad som gäller 🙏🏼
Min erfarenhet är att det står angivet i kontraktet vem som står med byggbom. Jag skulle ta kontakt med Hallo Konsument och Byggnads och fråga om det inte är angivet i kontraktet.
Då får du ett korrekt svar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
H HEM2121 skrev:
Min erfarenhet är att det står angivet i kontraktet vem som står med byggbom. Jag skulle ta kontakt med Hallo Konsument och Byggnads och fråga om det inte är angivet i kontraktet.
Då får du ett korrekt svar.
Byggnads… ett fackförbund är det så smart i detta läget att ta kontakt med?
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Byggnads… ett fackförbund är det så smart i detta läget att ta kontakt med?
Man kan ju fråga vad som gäller generellt, absolut inte ange vilket projekt, namn eller ort det gäller, efter det samtalet kan man ringa Hallo Konsument, Villaägarnas juridiska avdelning kan säkert också ge svar, gratis för medlemmar, billigt att bli medlem och väl investerade pengar, speciellt när det gäller ett sånt här stort projekt, kan kan ju även dyka upp Byggtekninska frågor som TS vill ha svar på. Står det inget om byggbod i kontraktet så tror jag inte man kan begära att en privatperson ska veta vad som gäller angående en byggbod. Då blir det byggföretaget som får stå för Byggboden.
 
R
H HEM2121 skrev:
Man kan ju fråga vad som gäller generellt, absolut inte ange vilket projekt, namn eller ort det gäller, efter det samtalet kan man ringa Hallo Konsument, Villaägarnas juridiska avdelning kan säkert också ge svar, gratis för medlemmar, billigt att bli medlem och väl investerade pengar, speciellt när det gäller ett sånt här stort projekt, kan kan ju även dyka upp Byggtekninska frågor som TS vill ha svar på. Står det inget om byggbod i kontraktet så tror jag inte man kan begära att en privatperson ska veta vad som gäller angående en byggbod. Då blir det byggföretaget som får stå för Byggboden.
Tro nog att det är bra o hoppa över byggnads… men det andra är jag med dig😉
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.