Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
DonClemente och 10 till
  • Laddar…
R
M Mia Holmgren skrev:
Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
Hej,

Vad har ni för avtal? Ni måste väl ha pratat om arbetsplats toa, fikarum mm.
Arbetare behöver ha rast o vila.
Normalt ligger kaffe, toapapper, förbrukningsartiklar och sådant i Tim pengen
men vet ju inte vad ni har avtalat?

Mvh Janne
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
De kan väl hyra en manskapsbod med toalett och kök.
 
  • Gilla
bajen100 och 8 till
  • Laddar…
Ska och ska... Du behöver inte bjuda byggarna på vare sig kaffe eller toapapper om du inte vill. Men jag vill nog påstå att det nästan alltid lönar sig i längden att bjuda på såna småsaker.

Karma liksom.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Hellwiz och 63 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hej,

Vad har ni för avtal? Ni måste väl ha pratat om arbetsplats toa, fikarum mm.
Arbetare behöver ha rast o vila.
Normalt ligger kaffe, toapapper, förbrukningsartiklar och sådant i Tim pengen
men vet ju inte vad ni har avtalat?

Mvh Janne
Tyvärr inte avtalat, det här var nog oförutsedda detaljer som jag nog utgick från att vi inte skulle behöva ordna. Som kaffe och toapapper, vad tror du gäller i vems ansvar det är att bekosta?

Personalrum har vi tänkt att fixa!
 
  • Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Ska och ska... Du behöver inte bjuda byggarna på vare sig kaffe eller toapapper om du inte vill. Men jag vill nog påstå att det nästan alltid lönar sig i längden att bjuda på såna småsaker.

Karma liksom.
Jag har tänkt att bjuda dom på en massa gott, fika, bubbel - you name it!

Det här handlar om dagliga utgifter under ett halvår - då man kanske inte är sugen att bekosta toapapper och kaffe dagligen- om man inte enligt praxis ska behöva bekosta.

det är nog inte en moralisk fråga utan mer vad som är min skyldighet som byggherre?
 
  • Gilla
Newgolds och 9 till
  • Laddar…
Rickard.
I slutändan är det alltid kunden som betalar för allt... tyvärr

Att ordna en temporär toalett är en stor kostnad och ett bök som dom säkert gärna slipper men det går säkert att avtala fram något du känner dig nöjd med.
Fikavagn är i regel enkelare och vissa företag kör alltid på vagn så arbetarna kan ta en riktig paus från projekt och kund.
 
  • Gilla
Arne Borg och 3 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
De kan väl hyra en manskapsbod med toalett och kök.
Ja men även där är jag lost - ska jag som byggherre bekosta eller ska företaget ansvara för detta?
 
  • Gilla
Svenno 55 och 4 till
  • Laddar…
R
M Mia Holmgren skrev:
Jag har tänkt att bjuda dom på en massa gott, fika, bubbel - you name it!

Det här handlar om dagliga utgifter under ett halvår - då man kanske inte är sugen att bekosta toapapper och kaffe dagligen- om man inte enligt praxis ska behöva bekosta.

det är nog inte en moralisk fråga utan mer vad som är min skyldighet som byggherre?
Det dagliga ska ingå i byggarens pris.
Byggbod är alltid att föredra om dom är så många.
 
  • Gilla
StefanCalmar och 4 till
  • Laddar…
M Mia Holmgren skrev:
Ja men även där är jag lost - ska jag som byggherre bekosta eller ska företaget ansvara för detta?
Du sparar pengar om du slipper betala hyra av en bod/vagn. Om byggarna får kaffe och bulle på fredagar går allt smidigare och alla vinner :)
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 14 till
  • Laddar…
R
M Mia Holmgren skrev:
Ja men även där är jag lost - ska jag som byggherre bekosta eller ska företaget ansvara för detta?
M Mia Holmgren skrev:
Ja men även där är jag lost - ska jag som byggherre bekosta eller ska företaget ansvara för detta?
Byggare brukar ha 2-3 raster om dagen så det blir väldigt stökigt i erat hem om renoveringen är större.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mia Holmgren skrev:
Ja men även där är jag lost - ska jag som byggherre bekosta eller ska företaget ansvara för detta?
Ja i slutänden är det ju alltid du som kund som får betala kostnaden för tex en bod men om det ingår i priset du fått eller att du tar den räkningen direkt beror ju på vad ni avtalat.

M Mia Holmgren skrev:
Det här handlar om dagliga utgifter under ett halvår - då man kanske inte är sugen att bekosta toapapper och kaffe dagligen- om man inte enligt praxis ska behöva bekosta.
Nånstans behöver ju byggarna gå på dass men det blir garanterat billigare om det fungerar att de går på en bef toalett än att man hyr en bod/toavagn.

Detsamma gäller ju fikarum, som nån skrev blir det mycket stök ett halvår (?) men slipper man bodhyran...


Tillägg: Kaffe är inget du behöver bjuda på, men en kopp ibland är ju gott...
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
H
M Mia Holmgren skrev:
Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
När det är ett stort projekt har jag för mig att de måste ha tillgång fikautrymme och toalett. Fikarummet kan vara ett café inom rimligt avstånd. Toalett är ju bra om de kan låna hos er.
Men fika behöver du inte stå för. Vad säger kontraktet? Har ni skrivit något om det.
En del kräver en arbetsbod, dock bör det stå i kontraktet.
 
  • Gilla
Stina-46 och 1 till
  • Laddar…
H
M Mia Holmgren skrev:
Ja men även där är jag lost - ska jag som byggherre bekosta eller ska företaget ansvara för detta?
Står det inte i kontraktet så får de bekosta det själva.
 
  • Gilla
  • Haha
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
M Mia Holmgren skrev:
Jag har tänkt att bjuda dom på en massa gott, fika, bubbel - you name it!

Det här handlar om dagliga utgifter under ett halvår - då man kanske inte är sugen att bekosta toapapper och kaffe dagligen- om man inte enligt praxis ska behöva bekosta.

det är nog inte en moralisk fråga utan mer vad som är min skyldighet som byggherre?
Toapapper kan du köpa för runt 2,5 kr/rulle. En rulle per arbetsdag under ett halvår innebär en totalkostnad på ca 350 kr. Mindre än en timmes arbetskostnad. Värt att bråka om?

Orkar inte kolla upp kaffe, men om det blir för dyrt kan du ju bara säga att det är slut eller att ni har slutat med kaffe eller nåt.
 
  • Gilla
big mike och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.