Marike Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
Köpa djurskrämmare och sensor med vattensprutning ....
 
P pmd skrev:
En gång tittade jag en stund på den genom ett fönster och funderade lite på vart den skulle ta vägen. Den smög omkring på gräsmattan och plötsligt tog den en mus.
Detta fick mig att tänka på en låt med Torsson, ”Fjärde bästa bandet i Lund”.
I denna tråden måste givetvis denna låten presenteras.:cool:
 
  • Älska
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Rent lagmässigt har man lite att hämta mot kattägaren i form av påtvingade skadestånd och juridiska möjligheter till att få rätt till skadestånd osv

Dock skulle jag stega över och fråga grannen hur vi löser problemet att deras katt förstört nåt som är mitt och hur vi gör för att det inte ska hända igen. Dom flesta djurägare vill lösa såna här problem på ett vettigt sätt för alla parter. Så får man se vad djurägaren säger och anser som lämplig lösning. och fortsatt agerande från min sida skulle bygga på vilken respons man får.

Kommer grannen dragande med att "det är en katt den gör som den vill" snacket så blir svaret bra då vet jag och då gör jag som jag vill också... Så visar det sig om djurägaren tar förnuftet till fånga eller vill ta reda på vad det betyder i praktiken..
Nästan 100% av alla kattägare skiter i vad deras djur gör mot omgivningen, det finns en grupp som har katter i koppel inne eller på sin tomt ,dom är vettiga kattägare.
En god granne har koll på sitt djur om det nu är en katt hund eller något annat, och har man inte koll vad sitt djur gör så skiter man i sinna grannar, man är också en väldigt dålig djurägare då man ej bryr sig om faror för sitt djur.
 
  • Gilla
Daniel Törnblom och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nästan 100% av alla kattägare skiter i vad deras djur gör mot omgivningen, det finns en grupp som har katter i koppel inne eller på sin tomt ,dom är vettiga kattägare.
En god granne har koll på sitt djur om det nu är en katt hund eller något annat, och har man inte koll vad sitt djur gör så skiter man i sinna grannar, man är också en väldigt dålig djurägare då man ej bryr sig om faror för sitt djur.
En person som har katt i koppel är INGEN vettig djurägare, tvärtom.
Katter är djur som inte mår bra av att hållas kopplade eller instängda, till skillnad från hund.
Katter är solitära djur som behöver ytor att röra sig på för att må bra.
Hundar är flockdjur som mår bra av att ha en alfa, en ledare.
 
  • Gilla
  • Haha
Gun L och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K knipo skrev:
Katter är djur som inte mår bra av att hållas kopplade eller instängda, till skillnad från hund.
Katter är solitära djur som behöver ytor att röra sig på för att må bra.
Märkligt att det finns innekatter då...
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel Törnblom och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Märkligt att det finns innekatter då...
Öppna dörren o se om den stannar inne...
 
  • Gilla
  • Älska
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
Finns en Youtube kanal om att bygga en vattenkanon som håller katter borta från ett fågelbo. Mycket underhållande

 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K knipo skrev:
Öppna dörren o se om den stannar inne...
Jag får väl uttrycka mig supertydligt:
Märkligt att veterinärer och myndigheter säger att det inte är djurplågeri att ha innekatter om det du säger hade stämt.

De flesta djur utöver katter sticker väl ut om man låter dem. Hundar, undulater, ormar, möss. Inte sjutton får de vara fria och terrorisera omgivningen för det...
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Jag får väl uttrycka mig supertydligt:
Märkligt att veterinärer och myndigheter säger att det inte är djurplågeri att ha innekatter om det du säger hade stämt.

De flesta djur utöver katter sticker väl ut om man låter dem. Hundar, undulater, ormar, möss. Inte sjutton får de vara fria och terrorisera omgivningen för det...
Har en katt varit innekatt hela sitt liv och endast varit ute i koppel så vet den inget annat så jag ser inte hur detta skulle kunna vara djurplågeri på något sätt.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
K
K knipo skrev:
Öppna dörren o se om den stannar inne...
Riktigt dåligt argument. I stort sätt alla djur går ut om du öppnar dörren
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel Törnblom och 3 till
  • Laddar…
M
Folk verkar inte fatta att de köper ett rovdjur som de släpper ut och som fuckar fågellivet mm. Titta bara på Australien vilka problem de har...
 
  • Gilla
Daniel Törnblom och 3 till
  • Laddar…
Nissens
K Krille_90_ skrev:
Har en katt varit innekatt hela sitt liv och endast varit ute i koppel så vet den inget annat så jag ser inte hur detta skulle kunna vara djurplågeri på något sätt.
Håller med om att det inte är djurplågeri, men @knipo tycker tydligen något annat.
 
Staffans2000
M Mackeeeee skrev:
Folk verkar inte fatta att de köper ett rovdjur som de släpper ut och som fuckar fågellivet mm. Titta bara på Australien vilka problem de har...
Australien hade en fauna utan marklevande predatorer tills du och jag dök upp, vilket gjorde livet surt för många försvarslösa djur. Därför är din jämförelse irrelevant och missledande.

Staffans
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
M Mackeeeee skrev:
Folk verkar inte fatta att de köper ett rovdjur som de släpper ut och som fuckar fågellivet mm. Titta bara på Australien vilka problem de har...
Du kan inte dra in problemen i Australien i samma diskussion som de problem en villaägare i Sverige har med grannens katter.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens
M Mackeeeee skrev:
Folk verkar inte fatta att de köper ett rovdjur som de släpper ut och som fuckar fågellivet mm. Titta bara på Australien vilka problem de har...
Du behöver inte åka till Australien för att se det problemet. Enligt uppgift dödar tamkatterna ca 13 miljoner småfåglar i Sverige. Varje år.

Det intressanta är att frågar du Sveriges kattägare så tar just deras katt inte fåglar.. vilket de naturligtvis inte har en aning om. :crysmile::crysmile:

Kolla länken här så ser du:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/miljoner-smafaglar-dodas-av-katter-varje-ar
 
  • Gilla
Daniel Törnblom och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.