H Harald Blåtumme skrev:
Inga moderna elstängsel är farliga för människor eller djur. Det är väldigt noga reglerat med pulsvidd och pulsfrekvens, typiskt en puls per sekund. Det är obehagligt att få en sådan puls men inte på något vis skadligt eller dödligt ens för smådjur eller barn.
Jo, faktist.
Ett elstängsel kan orsaka dödsfall, både på djur och under vissa omständigheter även på människor.
Jag har själv tagit bort får som fastnat och dött i elstängsel.
Det finns även ett fåtal fall där människor har dött av elstängsel efter att ha ramlat o fastnat eller på något sätt fått tråden mot nacke/huvud o därmed avlidit.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jo, faktist.
Ett elstängsel kan orsaka dödsfall, både på djur och under vissa omständigheter även på människor.
Jag har själv tagit bort får som fastnat och dött i elstängsel.
Det finns även ett fåtal fall där människor har dött av elstängsel efter att ha ramlat o fastnat eller på något sätt fått tråden mot nacke/huvud o därmed avlidit.
Tror även det beror på hur nära källan man är, har för mig att brorsan berättade han tog precis vid aggregatet av misstag och var spak i armen i flera dar.
Minns vi hade nåt tal på en tenta med resistans i mark, kor och människor, en blixt som slog ned i marken och man skulle räkna ut spänningen över kons fram och bakben. :) Minns inte hur man räknar eller slutsatsen dock. ;)
 
K knipo skrev:
Jo, faktist.
Ett elstängsel kan orsaka dödsfall, både på djur och under vissa omständigheter även på människor.
Jag har själv tagit bort får som fastnat och dött i elstängsel.
Det finns även ett fåtal fall där människor har dött av elstängsel efter att ha ramlat o fastnat eller på något sätt fått tråden mot nacke/huvud o därmed avlidit.
Ja om man fastnar i ett elstängsel så kan det bli problem. Normalt gör man inte det med typiska elstängselinstallationer. Självklart ska man tex aldrig kombinera med taggtråd som man kan fastna i.

Det jag vill förmedla är att elstängsel, korrekt installerade, är mycket säkra installationer med extremt låg risk för olycksfall. Stötarna avges i pulser, man fastnar inte utan pulsen gör att man bara ryggar tillbaka från tråden. Gäller människor, djur, små som stora. En liten huskatt som skulle råka bekanta sig med ett vildsvinsstaket på 8 Joule kommer att klara sig alldeles utmärkt men ja, det är väldigt obehagligt.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Kan väl tillägga att vi bara kör på halva effekten ett tag på nyinstallerade vildsvins-staketet. Vill att huskatten och fasaner på tomten ska lära sig utan onödig smärta, typ 3 Joule är tillräckligt för det med råge.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
När vi var små så adopterade vi en vildkatt. Den var egensinnig och tämligen vild i själ och hjärta. När den var fullvuxen terroriserade katten området så mycket att grannarna klagade till farsan. Det gick något år och inget vi gjorde hjälpte. Till slut lät farsan skjuta katten utan att vi barn fick reda på något. Till oss sade han att den sprungit bort.
Det var först i vuxen ålder som vi fick reda på sanningen.
Så det kan gå.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tycker låter heeeelt idiotiskt att ni föreslår att TS ska bygga om så katterna inte kommer upp eller köpa in diverse prylar för att hålla katterna borta.


Det är väl ägarens förbannade ansvar att hålla koll på sina djur, kan dom inte göra det bör dom inte äga djur.

Hade jag ägt katterna hade jag skämts som satan om dom drev omkring och förstörde omgivningen
Har du ägt en katt?
 
Nissens
K knipo skrev:
Jo, faktist.
Ett elstängsel kan orsaka dödsfall, både på djur och under vissa omständigheter även på människor.
Jag har själv tagit bort får som fastnat och dött i elstängsel.
Det finns även ett fåtal fall där människor har dött av elstängsel efter att ha ramlat o fastnat eller på något sätt fått tråden mot nacke/huvud o därmed avlidit.
Var har du hittat den informationen? Det låter minst sagt märkligt...
 
Känsligt det här med katter; de som har dem älskar dem, och de som inte, tja vill typ skjuta dem?
Hur som, du får avhysa katten från din tomt, med tex en vattendusch, men glöm inte att om du skadar den kan du åka dit för djurplågeri osv.
 
  • Gilla
Gornor Ulragh
  • Laddar…
P
Silly Bear Silly Bear skrev:
Det är väl ägarens förbannade ansvar att hålla koll på sina djur, kan dom inte göra det bör dom inte äga djur.
Det må kanske vara ägarens förbannade ansvar att hålla koll på sina katter, men det är inte ägarens juridiska ansvar.

Tyvärr. Jag tycker också att det är konstigt att lagen medger att katter får härja fritt på villatomter i tättbebyggt område.

Här på landet är det en annan sak. Grannen, som är bonde, har förstås katt av nyttoskäl och det drar vi lite nytta av också. Vi har tre hundar men katten vågar sig in till oss ibland ändå när hundarna inte är ute.

En gång tittade jag en stund på den genom ett fönster och funderade lite på vart den skulle ta vägen. Den smög omkring på gräsmattan och plötsligt tog den en mus.
 
  • Gilla
Gun L och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Den som skjuter i villaområden skulle jag direkt polisanmäla.
I ett villaområde måsta man använda tazer. Det utjämnar oddsen en del till kattens fördel. :cool:
 
P
K kattlucka skrev:
Alternativt om du ljuger ihop något om en örn till ditt försäkringsbolag.
Det är alltid tråkigt när någon uppmanar till försäkringsbedrägeri.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Tillräckligt många träskor, bollar, pinnar och vattenslangssprut schasande och sist men inte minst att skrämma skiten ur katterna gör att dom slutar gå in på tomten. Då väljer dom hellre att gå en annan väg, dom må vara "fria" men inte dumma. Inte svar på din fråga om vem som betala, men tips för framtiden.
 
P
Det på påminner lite om att sätta upp dekaler om larm på husväggar och grindar. Då väljer tjuvarna att bryta sig in hos någon av grannarna som inte annonserar att de har larm.
 
Marike Marike skrev:
Jag har en sån där skrämma, till min dotters förskräckelse, hon hör ljudet fast den är för möss och insekter, katterna kommer gärna och hälsar på ändå.
Men det är kanske fel frekvens, kvittar för min dotter kommer att säga upp bekantskapen om jag köper ytterligare ett ljudmonster.
Ultraljud är i princip ett bedrägeri. Det finns mängder med tester som visar att det är helt verkningslöst. Själv gick jag på bedrägeriet och köpte två olika stycken varav ingen fungerade.

Katterna tittade upp när den startade men någon avskräckande effekt finns inte.

Vattenfällor fungerar några timmar eller dagar i bästa fall.
 
  • Gilla
Brieffe
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Att ta dem ur daga finns inte på kartan. Hur de kommer upp på taket? Troligen från grannens plank till mitt garagetak och sedan upp på hustaket, eller via ett päronträd som ligger inom hopphåll. Sätta ett högt galler på garaget, tror det fodras bygglov för det och det skulle se för djävligt ut. Såga ner päronträdet, stort nej. Jag har sett katt klättra som en apa över ett 2 meters staket av galler.
Prata med grannen gör jag då o då, mycket sympatisk tills det blir på riktigt, meningslöst.
Klippa klorna? Han har minst 6 katter, gissar att fler är på g, gissar att de får sin mat där och inget mer. Säkert har de något krypin men tror de är mer utekatter än gosedjur, men vet inte.
De river ner mossa från pannorna så det är ok att det far runt där uppe nu när vi vet vad det är som låter om kvällarna, de håller ju även bort möss, det är positivt. Önskar bara att de kunde ta samma väg tillbaka.
Svaret att katter räknas som vilda djur och att fodervärden inte har något ansvar får väl anses som relevantast.
Sam att det åligger den drabbade att själv åtgärda problemet, men hur?
Plåt eller plasttak på paviljongen är ju en lösning när de rivit sönder tak 2.
Håll koll på förökningen av katterna, jag bodde bredvid en kattkoloni i ett halvövergivet hus. I början var det rätt lugnt men sedan var det en hona som fick tre kattungar på min snickarbodsvind (kan eventuellt vara så att en av ungarna har vuxit upp och bor hos oss nu) Året efter var det tre nya ungar uppe på vinden, denna gången lyckades vi adoptera bort två och behöll en.
I huset däremot så var det två honor till som fick typ tre ungar var. Då gjorde vi en anonym anmälan till länsstyrelsen och kort därefter var det tomt på katter, förutom våra tre kastrerade och vaccinerade katter.
Vill bara säga att när det ökar så ökar det fort med kattungeproduktionen och då kanske grannen tappar kontrollen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.