För att bli av med grannarnas katter använder jag varmvatten, har hittills fungerat bra! Ett par rejäla duschar gör att de håller sig undan numer.
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Tycker definitivt du ska sätta upp en kamera eller liknande för att ha som backup om grannen börjar tjafsa.
Du har rätt att freda din tomt eller egendom, som det nämns i lagen kan katter som uppfattas förvildade dödas saklöst..
Skämt åsido, nu är det ju inte fråga om det, men att sätta upp hinder, eller spreja tex citronsyra kan man ju testa.
Jag hade litet av ett liknade problem då flera av grannskapets katter var inne och sket under vår altan, men löste det med kompostgaller. Var sugen på att ta fram morfars gamla björnsax men det hade blivit lite dålig stämning tror jag. :)

C chrille-gäddan skrev:
Tyvärr för dig har inte kattägare strikt ansvar för katten (om det varit en hund hade du kunnat kräva mer). Detta eftersom kattens natur är att vara mer "fri".

[länk]

Så... du får se om grannen vill vara med att betala för den goda grannsämjan, alternativt ta det ur din egen ficka eller kolla om din drulleförsäkring kan ta kostnaden...
 
  • Haha
Lazzeman och 2 till
  • Laddar…
Vet inte vart du bor men i Helsingborg finns en kapellfirma som gör riktigt fina paviljongtak. Ett nytt tak kan man även belägga med en meshliknande duk på utsidag och den får katterna jobba för att ta sönder.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Skaffa ett elstängselaggregat. Lägg några trådar som de måste trampa på. Anslut och troligen får du inte det problemet på ett bra tag.
 
J
Vasseman Vasseman skrev:
Skaffa ett elstängselaggregat. Lägg några trådar som de måste trampa på. Anslut och troligen får du inte det problemet på ett bra tag.
Kan man inte skydda sig mot mördarsniglar med liknande man köper på Granngården? Billigare med. Ställ en känslig blomma på balkongen så är det väl helt kosher?
 
  • Haha
Qwerty987654
  • Laddar…
G
Marike Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
När det gäller katter som dess ägare inte har koll på varpå katten förstör antingen via avföring eller genom att riva sönder saker och ting så begär du ett betalningsföreläggande till kattägarna.
https://lagen.nu/1990:746
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
Satt det uppe i vintras? Vi hade uppe vårat vi bor mitt i skogen ( inga katter) och det tålde inte snön . Fick köpa nytt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens
Karlia Karlia skrev:
Oj, hårda ord i ett första inlägg! Är det ett övergrepp även när mössen gnager hål, igelkotten bajsar, rådjuret äter upp dina plantor?

Du får inte jaga dem heller (jo mössen får du ha ihjäl på ett humant sätt) utan du får sätta upp galler, försöka odla växter rådjuret inte gillar, staket som håller ute igelkottar.
Nu blandar du ihop saker, vilda djur har ingen ägare, och ingen ansvarar för dem.

Tamkatter är INTE djur som räknas som en del av landets fauna. Blir de förvildade brukar kommunen ordna avskjutning.
 
  • Gilla
Baronen2 och 1 till
  • Laddar…
M
Skaffa ett luftgevär
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Baronen2 och 2 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Att ta dem ur daga finns inte på kartan. Hur de kommer upp på taket? Troligen från grannens plank till mitt garagetak och sedan upp på hustaket, eller via ett päronträd som ligger inom hopphåll. Sätta ett högt galler på garaget, tror det fodras bygglov för det och det skulle se för djävligt ut. Såga ner päronträdet, stort nej. Jag har sett katt klättra som en apa över ett 2 meters staket av galler.
Prata med grannen gör jag då o då, mycket sympatisk tills det blir på riktigt, meningslöst.
Klippa klorna? Han har minst 6 katter, gissar att fler är på g, gissar att de får sin mat där och inget mer. Säkert har de något krypin men tror de är mer utekatter än gosedjur, men vet inte.
De river ner mossa från pannorna så det är ok att det far runt där uppe nu när vi vet vad det är som låter om kvällarna, de håller ju även bort möss, det är positivt. Önskar bara att de kunde ta samma väg tillbaka.
Svaret att katter räknas som vilda djur och att fodervärden inte har något ansvar får väl anses som relevantast.
Sam att det åligger den drabbade att själv åtgärda problemet, men hur?
Plåt eller plasttak på paviljongen är ju en lösning när de rivit sönder tak 2.
Sammanfattningsvis så verkar du har mer nytta av dem än att de gör skada. De tar möss och river av mossa från teglet utan att riva ner eller rubba pannorna ur läge. Självklart ska du inte ta ihjäl dom för detta och katter tar sig som du säger överallt dit de vill. En vit pressenning som är vattentät över det där som du klämmer fast ? Det ser för jävligt ut men jag skulle inte sätta dit ett nytt tak och få det också förstört.
 
Nissens
K Kingfreddie skrev:
De räknas inte som vilda djur om någon matar dom. Det personen menade är att katter har enl rättspraxis ansetts ha en fri natur som inte ägare har något strikt ansvar för. Det är upp till husägaren som inte vill ha katter på sin tomt att humant hindra dom att komma in.
Katter räknas aldrig som vilda djur. Och blir de herrelösa riskerar de att kommunen skjuter av dem.
 
  • Gilla
Daniel Törnblom
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
Det finns elstaket speciellt anpassade för hundar mfl smådjur kostar typ 700. Ser säkert riktigt roligt ut dom första gångerna
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Staffans2000
M Mackeeeee skrev:
Skaffa ett luftgevär
Det funkar bra, ända tills luftgevärsnollan träffar "fel" granne som ger honom en endoskopi med gevärspipan.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Tycker låter heeeelt idiotiskt att ni föreslår att TS ska bygga om så katterna inte kommer upp eller köpa in diverse prylar för att hålla katterna borta.


Det är väl ägarens förbannade ansvar att hålla koll på sina djur, kan dom inte göra det bör dom inte äga djur.

Hade jag ägt katterna hade jag skämts som satan om dom drev omkring och förstörde omgivningen
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
K Kingfreddie skrev:
Är du helt jävla dum i huvudet som ger sådana råd??? Till att börja kan ja säga att om någon granne hade skjutit min katt hade jag stuckit ut deras ögon. 8 år för synnerligen grov misshandel, ute efter 5år o 8 mån.. inga problem! O jag tror inte jag e den enda som känner så. Så inte så jävla smart att ge råd som är felaktigt enl lag till att börja med o kan leda till personen hamnar i svåra problem.

Nr.1 Det är bara kommunens jägare som får avliva.

Nr.2 om du har jaktvapen o skjuter grannens katter så blir du av me licensen o hamnar i rätten för skadegörelse (vid omedelbar död) alt djurplågeri (om inte katten dog omedelbart) snabbare än du hinner ladda om.

Nr.3 är du helt jävla dum i huvudet?

Nu till RIKTIGA råd:

Som påpekas innan så har kattägare inte strikt ansvar. Därför är det tomtägare som måste se hindra att katterna tar sig in på ett humant sätt. Om man gör det på ett icke humant sätt så kan du hamna i rätten för djurplågeri.

Det finns dosor som ger ifrån sig en luft eller vattenstråle när katter kommer för nära. Du kan även sätta upp når så katterna inte kan ta sig upp dit. Eller så eftersom du endå ska byta tak så sätter du dit ett bättre som tåler katter. Vårt är av plast o tåler katterna utan problem.

Att sätta dit nån kamera är meningslöst eftersom grannen inte är ansvarig endå. Att börja käfta me grannen om de kan bara leda till dålig grannsamverkan. Att börja ta upp saker där lagen inte är på ens sida är bara korkat.
Jag visste att förslaget att skjuta/avliva katt skulle väcka känslor, det var därför jag skrev att det, om det ens är aktuellt, är sista utvägen.
O egentligen hade jag inte tänkt bemöta det.
Till att börja med kan jag säga att jag är ingen katthatare, tvärtom.
Just nu har vi tre katter, två som är väldigt trevliga. Katter är trevliga husdjur o framförallt till nytta för att hålla undan skadedjur.
Att jag föreslog avlivning var för att ibland finns det kanske ingen annan möjlighet.
Eller jo, att bara skita i det o låta allt bero. Låta katterna pissa o håra ned dynor, klösa sönder dörrkarmen, pissa på ytterdörren tre gånger om dagen så det alltid stinker kattpiss inne, klösmärken på bilen efter att katten jagat en fågel, osv osv.
Är det på det viset o ägaren vägrar att ens bry sig så undrar jag hur många som hade låtit det fortsätta.
Nu var det iofs ”bara” ett tygtak, men ändå.
Det är självklart att man inte bara smyger upp o har ihjäl katten, men allt beror på många olika omständigheter. Är det en person som har en drös med katter som springer vind för våg är min erfarenhet risken stor att det inte är en ”seriös” kattägare. Halvvilda katter som äter ute o inte blir rätt omhändertagna är ganska sannolikt.
I det läget hade jag kunnat löst det praktiskt, givetvis efter att ha talat med kattägaren, inga barn som har dem som husdjur, alla andra försök till lösning uttömda etc.

För övrigt Kingfreddie har du fel i en del saker du skriver.
Det är inte bara kommunjägare som har rätt att avliva katter. Markägare har all rätt att skjuta katter, men absolut inte urskillningslöst. Men rätt har de, o på sin mark mer än någon kommunjägare.
Sedan finns det många fler faktorer att ta hänsyn till, men det förutsätter jag att man både vet o gör om man går så långt om man bestämt sig gör att avliva en katt.

Att en jägare skulle bli av med sina vapenlicenser för att katten inte dog på första skottet finns inte. Det skall mycket mer till än så.

Om din granne skulle skjuta din katt är jag helt övertygad om att han gjort det utan att du ens visste om att det hänt, i synnerhet efter att ha läst vad du skriver.

PS.
För övrigt vill jag fördöma de/den som skriver att man skall skadeskjuta katten med ett luftgevär.
DET är definitivt åt helvete!
Men kanske det inlägget bara skrevs för att elda på en redan ömmande tå.
 
  • Gilla
Lazzeman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.