Så om boden stått på TS mark sen 40-talet utan skriftligt servitut, kan TS då begära rimligt arrende för 80 års nyttjande? :thinking:
 
T turbohead skrev:
För några år sedan renoverade jag en större sjöbod/båthus tillhörande den fastighet jag äger i Stockholms norra skärgård. Allt som allt en ganska omfattande operation för ganska stora pengar.
Inom en vecka efter att bygget stod klart började ett antal båtägare från kringliggande fastigheter använda bryggorna runt och på byggnaden för att förtöja och låsa sina båtar, naturligtvis utan att först fråga eller säga någonting. Döm om min förvåning när samtliga försökte hävda att de hade rätt att göra så, med stöd i gamla bilder och nedskrivna uttalanden från diverse av deras äldre släktingar. Jag drev saken i tingsrätten, men förlorade i samtliga fall, då såväl foton som utsagor bedömdes trovärdiga. Processerna tog några år och kostade mig nästan lika mycket som renoveringsjobbet.

Bara så du vet vad du kan komma att drabbas av i värsta fall.
Jag bara undrar om man inte kan upphäva denna rätt på något sätt? Eller var rätten för evigt?
 
M -MH- skrev:
Att de har haft nyckel och tillgång till boden kan ju tyda på att de äger den också. Vad står det i avstyckningshandlingen?
Nej! Att du har en nyckel till ett hus är inget som tyder på du äger fastigheten eller fastighetens tillbehör. Jag har tillgång till flera bebyggda fastigheter. Jag äger (tyvärr) inte alla av dem eller de byggnader som uppförts.

Att du har nyckel till en fastighet/byggnad innebär att du har tillträde till den samma. Du har tillgång till huset som står på fastigheten.
Om du sedan snott, hittat eller fått låna nyckeln har inget med ägandet att göra

Att äga en fastighet och de fastighetstillbehör (typ hus) som ingår i f. förutsätter ett skriftligt avtal som dessutom ska vara registrerat hos lantmäteriet (det sista gäller fast egendom).

Är det fråga om till exempel arrende (hyra) av annans fastighet kan man också här vara torsk. För att arrendatorn ska ha så kallad besittningsrätt och i övrigt skyddas av paragraferna i Jordabalken krävs ett skriftligt avtal.
OBS jag är inte jurist. Snarare juridiskt intresserad lekman. Men jag rekommenderar just därför att man inte ska tycka o tro så mycket i juridiska spörsmål utan att först göra något så enkelt som att googla.

Juridiken är mer än knepig och den första och kanske viktigaste lärdomen är att den inte har med rättvisa att göra. I en domstolsprövning är frågan inte vad som är sant eller falskt. Avgörandet står och faller med vad som kan bevisas och inte.
Om nu parten x de facto äger fast egendom så äger x med stor sannolikt äldre byggnader på marken ifråga.
Om y vill ta strid om det är det nog bra om vederbörande kan visa upp ett giltigt arrendeavtal. Om inte är y enligt mig tämligen torsk (på sjöboden).
Att hota med "advokat " och eller att "stämma" någon är vanligt för att skrämma folk till underkastelse.
Jst när det gäller så genomreglerat grunks som fast egendom ska man sitta still i båten. Läsa på och kontakta en jurist för att korrekt bestrida motpartens krav
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Nej! Att du har en nyckel till ett hus är inget som tyder på du äger fastigheten eller fastighetens tillbehör. Jag har tillgång till flera bebyggda fastigheter. Jag äger (tyvärr) inte alla av dem eller de byggnader som uppförts.

Att du har nyckel till en fastighet/byggnad innebär att du har tillträde till den samma. Du har tillgång till huset som står på fastigheten.
Om du sedan snott, hittat eller fått låna nyckeln har inget med ägandet att göra

Att äga en fastighet och de fastighetstillbehör (typ hus) som ingår i f. förutsätter ett skriftligt avtal som dessutom ska vara registrerat hos lantmäteriet (det sista gäller fast egendom).

Är det fråga om till exempel arrende (hyra) av annans fastighet kan man också här vara torsk. För att arrendatorn ska ha så kallad besittningsrätt och i övrigt skyddas av paragraferna i Jordabalken krävs ett skriftligt avtal.
OBS jag är inte jurist. Snarare juridiskt intresserad lekman. Men jag rekommenderar just därför att man inte ska tycka o tro så mycket i juridiska spörsmål utan att först göra något så enkelt som att googla.

Juridiken är mer än knepig och den första och kanske viktigaste lärdomen är att den inte har med rättvisa att göra. I en domstolsprövning är frågan inte vad som är sant eller falskt. Avgörandet står och faller med vad som kan bevisas och inte.
Om nu parten x de facto äger fast egendom så äger x med stor sannolikt äldre byggnader på marken ifråga.
Om y vill ta strid om det är det nog bra om vederbörande kan visa upp ett giltigt arrendeavtal. Om inte är y enligt mig tämligen torsk (på sjöboden).
Att hota med "advokat " och eller att "stämma" någon är vanligt för att skrämma folk till underkastelse.
Jst när det gäller så genomreglerat grunks som fast egendom ska man sitta still i båten. Läsa på och kontakta en jurist för att korrekt bestrida motpartens krav

Jag tycker historiken är oklar.

Har jag missat när TS kan visa att TS äger boden?

/ATW
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tvärfarligt råd. Rivs boden kommer inget annat få byggas då det med all säkerhet är strandskyddsområde.
Riv inte boden! Som ovan säger, den är guld värd i en fråga om strandskyddsdispens. OM boden nu skulle tillhöra grannen och han river den för att ”den ser skräpig ut” innan han säljer sin fastighet, gör han eventuell köpare en otjänst. Det verkar inte som om grannen är medveten om detta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Skumpe
S Sommarvittring skrev:
Hej!
Nyckeln har ägarna till grannfastigheten haft, de som säger att sjöboden är deras. Eftersom de nästan aldrig varit där har min försikta mor inte velat "bråka" med dem om nycken, hon har tänkt att " en dag får jag veta säkert att sjöboden är min när en fastighetsbestämning görs". Nu är en fastighetsbestämning gjord och hela sjöboden står på vår fastighet. Lantmätaren har varit där och satt ut tydliga gränspinnar. Vi vet inte om min mormor eller om min mors farfar haft nyckeln dit, de är båda döda. Min mors farfar var ju fiskare och dog 1974. Han kanske Hade en nyckel eller så var sjöboden inte låst på den tiden? Det är grannarna som nyttjat boden ca 2 ggr per sommar då de suttit på sjöbodens altandäck och druckit kaffe och badat i vår vik efter att de klippt gräsmattan till boningshuset. Bara för att de haft nyckel och nyttjat sjöboden betyder det att det per automatik är deras bod ?
Har de underhållit boden?
 
H hempularen skrev:
Om vi nu tänker oss att grannen faktiskt skulle få rätt, och river den. Då borde väl fastighetsägaren (TS) kunna få bygglov för att genast bygga upp en liknande bod på samma plats. Strandskyddsdispens borde gå att få med hänvisning till att där redan står en byggnad. Och det bygglovet borde man kunna söka redan innan byggnaden rivs.

Syftet med det bygget skulle då mest vara att upprätthålla byggrätt på fastigheten. Om man egenligen inte har något behov av boden annat än för framtida byggrätt, så kan det ju bli en väldigt enkel bod Ungefär vad som helst som inte blåser bort i en höststorm.
Så enkelt är det inte. Rivs boden skulle jag säga att det är i stort sett kört vad gäller strandskyddsdispens. Bygglov kanske går att få, eftersom det handläggs enligt PBL och inte enligt Miljöbalken som strandskyddet gör. Men vad ska man med ett beviljat bygglov till om strandskyddsdispensen avslås..?
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Hoppas vi får läsa delar av stämningsansökan, spänningen är olidlig nu!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S Sommarvittring skrev:
Hej,
Jodå, vi har fått en stämning som de har för avsikt att skicka in. Jag är därför angelägen att hör efter vilken erfarenhet som finns "ute" om liknande ärenden.
Oj missade info. Det här börjar bli underhållande (för mig - jag förstår att det är jobbigt med grannar som inte har eller använder nyss nämnda egenska).

1. Man ansöker om stämning till tingsrätten.
2. Ansökan (inte gratis) ska innehålla skälen för ansökan, gärna en bakgrund och syftet. Typ vi vill jättegärna att tingsrätten bestämmer att grannens sjöbod, ett ställe vi fick låna av deras äldre nu avlidna släktingar mellan nittonhundrakallt och tjugohundracovid, ska bli vår sjöbod för grannarna har aldrig brytt sig om den.

Vår granne hävdar att sjöboden inte tillhör oss och pratar konstigt om lagfart med mera. Konstigt, eftersom det är en sjöbod. Borde det vara sjöfart, ngt med fisk, nät osv.
Dessutom kan vi bevisa att den borde vara vår för vi har ett kort på mig och moster Estrid och kusin Arne när vi badade där 1967 eller möjligen 1958...

Jag stannar där. Detta är närmast lyteskomik.
En fullständigt gissning är att tingsrätten avvisar stämningen.
Har man till äventyrs något av substans att komma med och det så småningom skulle bli förhandlig kan de se fram emot att få betala svarandens kostnader för advokat mm, mm.
VSB pratet om stämning är just pladder. Något man pratat om i kretsen kring dödsbodelägarna efter ett par snapsar eller sju. Arvingarna tuggar fradga för att arvet inte blev vad man trott efter gammpojkarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Så enkelt är det inte. Rivs boden skulle jag säga att det är i stort sett kört vad gäller strandskyddsdispens. Bygglov kanske går att få, eftersom det handläggs enligt PBL och inte enligt Miljöbalken som strandskyddet gör. Men vad ska man med ett beviljat bygglov till om strandskyddsdispensen avslås..?
Men om man kombinerar grannens rivningsloiv (det lär väl behöva sökas), med en egen bygglovsansökan, ansöker om strandskyddsdispens med motiveringen att det redan är bebyggt, Det här bör ju gå att göra innan rivningslovet ens är behandlat.

Jag tänker det mest som en plan B, ifall grannen skulle visa sig kunna prestera mer övertygande bevisning om ägarskap.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
B biggles34 skrev:
Så om boden stått på TS mark sen 40-talet utan skriftligt servitut, kan TS då begära rimligt arrende för 80 års nyttjande? :thinking:
Han begära det men kommer inte att få det.
 
H hempularen skrev:
Men om man kombinerar grannens rivningsloiv (det lär väl behöva sökas), med en egen bygglovsansökan, ansöker om strandskyddsdispens med motiveringen att det redan är bebyggt, Det här bör ju gå att göra innan rivningslovet ens är behandlat.

Jag tänker det mest som en plan B, ifall grannen skulle visa sig kunna prestera mer övertygande bevisning om ägarskap.
Utanför detaljplan brukar endast en rivningsanmälan behövas. Annars kan man söka bygglov för ”nybyggnad av sjöbod som ersättning för befintlig”. Om sjöboden håller sig inom friggebodsreglerna behövs varken anmälan eller bygglov. Men att söka strandskyddsdispens kommer man inte undan, men det är lättare att få dispensen om det redan finns en byggnad på platsen. Rivs den och man väntar nåt år med att söka dispensen kan det vara svårt att få.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Det är olidligt, TS, säg nått! :)
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 2 till
  • Laddar…
Jag har många byggnader på min fastighet som inte är mina. Några med servitut, några inte. En del stod där när jag köpte fastigheten, en del inte.

Det är inte riktigt så enkelt att alla byggnader är mina, bara för att de står där de står.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Som ni känner till, efter att ha varit i kontakt med t.ex. lantmäteriet?

[länk]
Det står redan i första inlägget att en fastighetsbestämning är gjord.

"Nu har en sådan fastighetsbestämning gjorts och då visar det sig att hela sjöboden står på vår fastighet. "
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.