Man får rättshjälp vid förlikning kan jag meddela vi förlikning. I mitt fall så vann vi striden då motparten plötsligt ändrade sig och lämnade allt! Precis det som var avtalat från början att de skulle eller riva. Nu blev det långbänk och kostnader för samma resultat! Suck!!
 
H Haagbard skrev:
Jag har kanske ett liknande problem att vänta.
Maken till min mormors syster drev ett lantbruk på en fastighet som donerats av tillen släkting till en slags välgörenhetsfond på första halvan av 1900-talet.

Några då levande släktingar skulle få bo där och bruka marken till deras död.
Den siste av dessa var mormors syster gift med och han dog på 70-talet.
Byggnader som han själv byggt ansågs ägas på ofri grund, han byggde en lada och en sjöbod.
Jag växte upp i den byn och använde sjöboden på 80-talet till att ha fiskegrejer i.
När mormors syster skulle flytta till lägenhet så hade ladan rasat ihop, denna fick en granne till ved. Jag fick sjöboden.

I samma veva var min far till Lantmäteriet och kollade kartor och då uppdagas att det som ansetts som gräns i alla år var jättefel, typ 0,5 ha fel. Ett grönsaksland och sjöboden låg på en grannes mark.
Alla skrattade mest och tyckte att det var tur att alla från den tidigare generationen hade dött.
Jag hade och har bra relation med markägaren.
Jag brädfodrade och bytte tak på sjöboden i min ungdom, sedan har jag knappt inte använt den, mina föräldrar bor kvar och har nyckeln, de har använt den till åror och några kastspön.

Markägaren är nu 80 år och jag känner att detta kan komma att bli ett problem.
Men å andra sidan är sjöboden möjlig att komma åt med maskiner. Blir det för jävligt så flyttar jag väl hem den som hönshus eller gäststuga
Kan skriva en uppdatering angående detta.
(Jag är alltså inte trådstartaren)

Den åldrande markägaren ville inte skriva något papper, troligtvis för att han trodde att det skulle kunna irritera någon av brorsbarnen som han trodde skulle överta gården.

I våras dog mannen plötsligt, han hade t.o.m ringt mig dagen innan ang några barkborregranar han ville ha bort.

Inget brorsbarn kände sig manad att lösa ut övriga från fastigheten, den skulle säljas. Jag lyfte sjöbodsfrågan och självklart skulle det lösas.
.....för att straxt ändras till att jag själv skulle få lösa det med nästa ägare efter försäljning och att en nybildad arrendetomt skulle se konstigt ut vid försäljning.

Jag tänkte tvärt om, och mäklaren var turligt nog mer av min åsikt, att en sjöbod på ofri grund med oklara papper skulle vara negativt vid en försäljning.
En jurist hos mäklaren ritade ihop ett avtal på 250 kvadrat arrendetomt på 50 år för 100 kr.
Sedan (vid 49,5 år) kunde ägaren välja att antingen säga upp arrendet eller att inte göra något, och då förlängs arrendet fem år i taget, priset blir då 20 kr/år.
Detta skrev jag under i helgen och det var nog det bästa alternativet.

Hade jag bott i samma by så hade jag kunnat få något slags servitut, nu bor jag några kilometer bort (i samma sjösystem), då behövde det bli ett arrende.

Ska bli skönt att röja lite sly och snygga upp, nu har det de senaste åren känts som det "hängt i luften" med osäker framtid.
 
  • Gilla
ansgar46 och 9 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Utanför detaljplan brukar endast en rivningsanmälan behövas. Annars kan man söka bygglov för ”nybyggnad av sjöbod som ersättning för befintlig”. Om sjöboden håller sig inom friggebodsreglerna behövs varken anmälan eller bygglov. Men att söka strandskyddsdispens kommer man inte undan, men det är lättare att få dispensen om det redan finns en byggnad på platsen. Rivs den och man väntar nåt år med att söka dispensen kan det vara svårt att få.
Man kan inte få bygglov för en komplementbyggnad om det inte redan finns en byggnad på fastigheten. Och en sjöbod kan inte räknas som huvudbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.