Anna_H Anna_H skrev:
Poängen var att det INTE stavas serbhus, utan T. Och då blir plötsligt ordet begripligt, Stärben=dö på tyska.
Nein, sterben ist "dö" in Deutsch.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
För några år sedan renoverade jag en större sjöbod/båthus tillhörande den fastighet jag äger i Stockholms norra skärgård. Allt som allt en ganska omfattande operation för ganska stora pengar.
Inom en vecka efter att bygget stod klart började ett antal båtägare från kringliggande fastigheter använda bryggorna runt och på byggnaden för att förtöja och låsa sina båtar, naturligtvis utan att först fråga eller säga någonting. Döm om min förvåning när samtliga försökte hävda att de hade rätt att göra så, med stöd i gamla bilder och nedskrivna uttalanden från diverse av deras äldre släktingar. Jag drev saken i tingsrätten, men förlorade i samtliga fall, då såväl foton som utsagor bedömdes trovärdiga. Processerna tog några år och kostade mig nästan lika mycket som renoveringsjobbet.

Bara så du vet vad du kan komma att drabbas av i värsta fall.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sådana där mindre komplementbyggnader är ofta inte upptagna i taxering.
Om jag har förstått det rätt är det här en i övrigt obebyggd fastighet som klassas som Tomtmark och då ingår undersökning av bl a typ av bebyggelse och närhet till strand. Kanske finns det omnämnt då att det ligger en bod på fastigheten vid vattnet. Kan vara värt att kolla. Om inte annat skulle det vara en enkel lösning. Eller rent av anmäla det till Skatteverket
 
  • Gilla
lottalotand och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl troligen det som gjorts, vid gränsbestämningen som nyligen gjorts.
Beror på det, om det bara är själva gränserna som bestämts så utreder man inte servitut.
 
P Prästfrun skrev:
Om jag har förstått det rätt är det här en i övrigt obebyggd fastighet som klassas som Tomtmark och då ingår undersökning av bl a typ av bebyggelse och närhet till strand. Kanske finns det omnämnt då att det ligger en bod på fastigheten vid vattnet. Kan vara värt att kolla. Om inte annat skulle det vara en enkel lösning. Eller rent av anmäla det till Skatteverket
Råkade citera fel.. var detta inlägg jag menade att citera:
T turbohead skrev:
För några år sedan renoverade jag en större sjöbod/båthus tillhörande den fastighet jag äger i Stockholms norra skärgård. Allt som allt en ganska omfattande operation för ganska stora pengar.
Inom en vecka efter att bygget stod klart började ett antal båtägare från kringliggande fastigheter använda bryggorna runt och på byggnaden för att förtöja och låsa sina båtar, naturligtvis utan att först fråga eller säga någonting. Döm om min förvåning när samtliga försökte hävda att de hade rätt att göra så, med stöd i gamla bilder och nedskrivna uttalanden från diverse av deras äldre släktingar. Jag drev saken i tingsrätten, men förlorade i samtliga fall, då såväl foton som utsagor bedömdes trovärdiga. Processerna tog några år och kostade mig nästan lika mycket som renoveringsjobbet.

Bara så du vet vad du kan komma att drabbas av i värsta fall.
Men nu är ju inte frågan om grannen får nyttja sjöboden, de vill riva den..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag har kanske ett liknande problem att vänta.
Maken till min mormors syster drev ett lantbruk på en fastighet som donerats av tillen släkting till en slags välgörenhetsfond på första halvan av 1900-talet.

Några då levande släktingar skulle få bo där och bruka marken till deras död.
Den siste av dessa var mormors syster gift med och han dog på 70-talet.
Byggnader som han själv byggt ansågs ägas på ofri grund, han byggde en lada och en sjöbod.
Jag växte upp i den byn och använde sjöboden på 80-talet till att ha fiskegrejer i.
När mormors syster skulle flytta till lägenhet så hade ladan rasat ihop, denna fick en granne till ved. Jag fick sjöboden.

I samma veva var min far till Lantmäteriet och kollade kartor och då uppdagas att det som ansetts som gräns i alla år var jättefel, typ 0,5 ha fel. Ett grönsaksland och sjöboden låg på en grannes mark.
Alla skrattade mest och tyckte att det var tur att alla från den tidigare generationen hade dött.
Jag hade och har bra relation med markägaren.
Jag brädfodrade och bytte tak på sjöboden i min ungdom, sedan har jag knappt inte använt den, mina föräldrar bor kvar och har nyckeln, de har använt den till åror och några kastspön.

Markägaren är nu 80 år och jag känner att detta kan komma att bli ett problem.
Men å andra sidan är sjöboden möjlig att komma åt med maskiner. Blir det för jävligt så flyttar jag väl hem den som hönshus eller gäststuga
 
Violina Violina skrev:
Men nu är ju inte frågan om grannen får nyttja sjöboden, de vill riva den..
Nej, frågan är vem som äger den.
 
P Prästfrun skrev:
Nej, frågan är vem som äger den.
Råkade citera fel :)

Och grannen ämnar riva sjöboden..
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle tro att det inte är ok att stängsla in sjöboden då allemansrätten sannolikt gäller kring den, men en ordentlig uppmärkning av fastighetsgränsen och ett tydligt ”ge fan i saker på vår mark”-meddelande till grannen kan vara på sin plats (det sista verkar förvisso redan skett, bra!).

Grannen kan väl stämma på bäst de vill. Är det enda bevis de har på ägande ett foto där någon suttit framför boden och fikat kan de glömma att de har en chans att vinna en äganderättstvist om boden.
Vaddå Allemansrätten gäller kring den.? Alemannsrätten ger ingen rätt att stövla in på någons tomt. Man får stängsla hur man vill på sin tomt. Gärna med kraftigt elstängsel.
 
Det finns ingen tomt såvitt jag kan bedöma. En fastighet med en ensam sjöbod får man inte bosätta sig på, varför det inte kan skapas någon hemfridszon, eller tomt om du vill. Allemansrätten råder således ända in på knuten.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
Ja, ligger inte Boden i närheten av något annat hus så är det korrekt. Men huvudregeln är att visa respekt och hänsyn vilket tydligen verkar vara värdeord som idag saknar mening för den breda massan.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Om de vill riva sjöboden och den står på din mark är ju det enda rimliga att de ger upp sina anspråk och så är boden din.

Varför tvista för att skaffa sig äganderätt till en byggnad på ofri grund för att riva den. Låter mer än idiotiskt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
S Sommarvittring skrev:
Hej!
Fastigheten där sjöboden står på har varit i vår släkts ägo sedan 1800 talet. Den fastigheten är avstyckad från den fastighet som boningshuset stod på som låg ca 1 km bort.Det finns inget servitut som vi känner till då vi äger fastigheten, grannarna som påstår att sjöboden är deras har inte visat på att något servitut finns.
Som ni känner till, efter att ha varit i kontakt med t.ex. lantmäteriet?

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/Hitta-granser/
 
Om vi nu tänker oss att grannen faktiskt skulle få rätt, och river den. Då borde väl fastighetsägaren (TS) kunna få bygglov för att genast bygga upp en liknande bod på samma plats. Strandskyddsdispens borde gå att få med hänvisning till att där redan står en byggnad. Och det bygglovet borde man kunna söka redan innan byggnaden rivs.

Syftet med det bygget skulle då mest vara att upprätthålla byggrätt på fastigheten. Om man egenligen inte har något behov av boden annat än för framtida byggrätt, så kan det ju bli en väldigt enkel bod Ungefär vad som helst som inte blåser bort i en höststorm.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi nu tänker oss att grannen faktiskt skulle få rätt, och river den. Då borde väl fastighetsägaren (TS) kunna få bygglov för att genast bygga upp en liknande bod på samma plats. Strandskyddsdispens borde gå att få med hänvisning till att där redan står en byggnad. Och det bygglovet borde man kunna söka redan innan byggnaden rivs.

Syftet med det bygget skulle då mest vara att upprätthålla byggrätt på fastigheten. Om man egenligen inte har något behov av boden annat än för framtida byggrätt, så kan det ju bli en väldigt enkel bod Ungefär vad som helst som inte blåser bort i en höststorm.
Det tror jag är osannolikt. Strandskydd utanför planlagt område är starkt och att ersätta boden med en ny måste nog antingen göras i delar, som underhåll, eller att rivningslovet blir en del av en bygglovsansökan. Om den inte fyller ett genuint behov annat än som fikaveranda någon gång per år även för fastighetsägaren tror jag att den hänger löst. Bäst att försöka bevara.
Tomtplatsavgränsning eller hemfridszon gäller bara runt boningshus. Tomtplatsavgränsningen bestäms av kommunen medan hemfridszonen utgörs av ianspråktagen mark; klippt gräsmatta, utemöbler, fri sikt etc.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.