Hej,

Vi har ett träd som står i tomtgränsen men dock på vår tomt. Trädet mår inte bra då grannen har kapat av massa rötter när han byggt en pool på sin tomt. Samma granne hävdar nu att han tänker hugga ner trädet då han anser att det är hans träd eftersom rotsystemet till största delen finns på hans tomt.
Har vi rätt att få ersättning då trädet börjat må så dåligt efter poolbygget?
Har han rätt i att trädet är hans?

Tack på förhand
Agnetha
 
  • Gilla
Melisaneth 22
  • Laddar…
A
A Agnetha Marie skrev:
Hej,

Vi har ett träd som står i tomtgränsen men dock på vår tomt. Trädet mår inte bra då grannen har kapat av massa rötter när han byggt en pool på sin tomt. Samma granne hävdar nu att han tänker hugga ner trädet då han anser att det är hans träd eftersom rotsystemet till största delen finns på hans tomt.
Har vi rätt att få ersättning då trädet börjat må så dåligt efter poolbygget?
Har han rätt i att trädet är hans?

Tack på förhand
Agnetha
på vems sida står själva stammen?
rötterna har inget med själva ägandefrågan att göra.. Och att gräva av rötter så att ett träd man inte äger skadas är inte lagligt..
 
  • Gilla
Mazdarune och 14 till
  • Laddar…
A Agnetha Marie skrev:
Samma granne hävdar nu att han tänker hugga ner trädet då han anser att det är hans träd eftersom rotsystemet till största delen finns på hans tomt.
Haha, har han kollat det? Hur är det dokumenterat?
 
  • Gilla
  • Haha
johannes2k och 4 till
  • Laddar…
Stammen står på vår sida.
Frågan är då vad vi kan göra?
 
  • Gilla
Goab och 2 till
  • Laddar…
Det är ditt träd, han får inte röra det. Han har rätt att kapa allt på sin sida om tomtgränsen, grenar och rötter. Men han skall låta dig göra det om du vill innan han sätter igång
 
  • Gilla
Bichonen och 20 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Haha, har han kollat det? Hur är det dokumenterat?
Det finns en inspektionsgång runt polen och där ser man rötter som han menar att han försökt bevara
 
  • Gilla
  • Haha
pimpim2018 och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Han har rätt att kapa allt på sin sida om tomtgränsen, grenar och rötter.
Det är en sanning med modifikation. Ägaren ska först ges möjlighet att ta bort grenar eller rötter. Man kan inte kapa hur man vill och skada andras egendom.


2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
 
  • Gilla
matbir och 18 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är en sanning med modifikation. Ägaren ska först ges möjlighet att ta bort grenar eller rötter. Man kan inte kapa hur man vill och skada andras egendom.


2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
[länk]
Vad gäller då om trädet dör av att rötter tas bort?
 
  • Gilla
pimpim2018 och 1 till
  • Laddar…
Jo, men om jag gräver en pool och det finns rötter kapar man dem. Visst kan jag be grannen men det förändrar inget, mera än att följa viss juridik. Rötterna ska bort och det förändrar inget i praktiken vem som kapar av dem.
 
  • Gilla
ullis54 och 23 till
  • Laddar…
A Agnetha Marie skrev:
Vad gäller då om trädet dör av att rötter tas bort?
Tja, i princip inget mera än att den som har trädet får ta ned det. Se inlägget före.
 
  • Gilla
saltis99 och 6 till
  • Laddar…
Du kan aldrig hindra en granne ta bort bort rötter, om du inte vill göra det själv.
Sedan "passar" jag när det gäller ett träd som av en eller orsak är dokumenterat och skyddat, få är dessa i villaträdgårdar.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
A
A Agnetha Marie skrev:
Vad gäller då om trädet dör av att rötter tas bort?
grannen blir ersättningsskyldig.
Man får inte avlägsna rötter om det skadar trädet.
 
  • Gilla
  • Haha
Roadtrip och 9 till
  • Laddar…

Bästa svaret

R
A Agnetha Marie skrev:
Hej,

Vi har ett träd som står i tomtgränsen men dock på vår tomt. Trädet mår inte bra då grannen har kapat av massa rötter när han byggt en pool på sin tomt. Samma granne hävdar nu att han tänker hugga ner trädet då han anser att det är hans träd eftersom rotsystemet till största delen finns på hans tomt.
Har vi rätt att få ersättning då trädet börjat må så dåligt efter poolbygget?
Har han rätt i att trädet är hans?

Tack på förhand
Agnetha
Din granne hade all rätt att ta bort rötterna eftersom de var i vägen för poolen. Hen skulle dock gett dig möjlighet att göra det först. Det tycker jag inte spelar så stor roll om det ändå slutat med att ni fått ta bort lika mycket av dem.

Så, har grannen inte tagit bort mer än vad som var tvunget så ser jag inget underlag för någon ersättning.

Grannen har inte någon rätt att hugga ner det. Du kan i vissa fall däremot bli skadeståndsskyldig om du låter trädet bli i så dåligt skick att det faller över grannens egendom och du anses varit vårdslös.

Det bästa du kan göra i detta läget är nog att helt enkelt låta grannen ta ner det nu så slipper du det besväret senare. Jag antar att hen kommer stå för den kostnaden/arbetet?
 
  • Gilla
  • Arg
Incitament och 24 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
grannen blir ersättningsskyldig.
Man får inte avlägsna rötter om det skadar trädet.
Jodå, om de är till besvär och trädägaren vägrar att göra det själv så är det bara att kapa både rötter och grenar. Inte mer än nödvändigt dock.
 
  • Gilla
  • Arg
U i CAR och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R RoAd skrev:
Din granne hade all rätt att ta bort rötterna eftersom de var i vägen för poolen. Hen skulle dock gett dig möjlighet att göra det först. Det tycker jag inte spelar så stor roll om det ändå slutat med att ni fått ta bort lika mycket av dem.

Så, har grannen inte tagit bort mer än vad som var tvunget så ser jag inget underlag för någon ersättning.

Grannen har inte någon rätt att hugga ner det. Du kan i vissa fall däremot bli skadeståndsskyldig om du låter trädet bli i så dåligt skick att det faller över grannens egendom och du anses varit vårdslös.

Det bästa du kan göra i detta läget är nog att helt enkelt låta grannen ta ner det nu så slipper du det besväret senare. Jag antar att hen kommer stå för den kostnaden/arbetet?
Ett nyckelinlägg. Det är ditt träd och därmed också ditt ansvar att ta bort det om det dör, rötar och börjar bli instabilt efter grannens rotkapning. Så är du säker på att trädet kommer att gå den vägen så är det nog smart att låta grannen bekosta fällningen i och med att erbjudandet finns.
 
  • Gilla
Roadtrip och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.