A
G GVR4 skrev:
Har klubbat ner några träd till kaminen. Är ju ganska bekväm av mig så funderar på om veden skulle hinna torka till vintern om man bara lämnar den där den är i högarna?

[bild]
Jodå.. det gör den.. Men det närmaste backen kan det bli sämre med.
 
Maskintok skrev:
Jodå.. det gör den.. Men det närmaste backen kan det bli sämre med.
Men det är inte värre än att man kan lägga undan det i botten till året efter eller?
 
A
G GVR4 skrev:
Men det är inte värre än att man kan lägga undan det i botten till året efter eller?
Det är sällan värre än att man kan när det är kallt elda det när man fått upp hettan i brasan.. (y) släng det på sidan när du tar veden bara.. Så blandar du ut den torra veden med detta så brinner alltihopa (y)
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är sällan värre än att man kan när det är kallt elda det när man fått upp hettan i brasan.. (y) släng det på sidan när du tar veden bara.. Så blandar du ut den torra veden med detta så brinner alltihopa (y)
Finemang. :D
 
A
G GVR4 skrev:
Finemang. :D
Skulle du vilja vara säker på att allt blir torrt..
trava upp det under granarna där på bilden..
med skapligt med luft.. granarna kommer hålla regnet borta.. (y)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Smög ut i garaget idag på lunchen och skruvade lite såg. Byte av startfjäder och lite "felsökning" på varför den gör av med så otroligt lite sågkedjeolja :thinking: Gammelmorfar som var den tidigare ägaren hade tydligen justerat ner oljedoseringen till läge 1 visade det sig när jag tog bort kopplingen och kikade på justerskruven. Justerar upp till 3 nu som boken rekommenderar för 15" svärd och hoppas på lite bättre livslängd på kedja och svärd framöver.

Fila till en kedja och sen en finjustering av förgasaren på tur här näst (y)

Motorsåg demonterad på arbetsbänk för reparation och justering av oljedosering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Fredrik K Fredrik K skrev:
Smög ut i garaget idag på lunchen och skruvade lite såg. Byte av startfjäder och lite "felsökning" på varför den gör av med så otroligt lite sågkedjeolja :thinking: Gammelmorfar som var den tidigare ägaren hade tydligen justerat ner oljedoseringen till läge 1 visade det sig när jag tog bort kopplingen och kikade på justerskruven. Justerar upp till 3 nu som boken rekommenderar för 15" svärd och hoppas på lite bättre livslängd på kedja och svärd framöver.

Fila till en kedja och sen en finjustering av förgasaren på tur här näst (y)

[bild]
:thinking:
Hva 61?
 
Maskintok skrev:
:thinking:
Hva 61?
Märkskylten är borta men kåpan säger 162SE. Okänd årsmodell.
 
A
Fredrik K Fredrik K skrev:
Märkskylten är borta men kåpan säger 162SE. Okänd årsmodell.
Ah brorsan till 61an.
tyckte mig se likheter..
162E ersattes av 166.
sedan kom 262an och 266,268an..
bra sågar (y)
 
Maskintok skrev:
Ah brorsan till 61an.
tyckte mig se likheter..
162E ersattes av 166.
sedan kom 262an och 266,268an..
bra sågar (y)
Absolut! En riktigt robust såg verkar det som. Tyvärr börjar det bli knepigt att få tag i delar, mycket är restat eller har utgått. Mina lokala återförsäljare verkar tyvärr inte ens ha kedjor hemma som passar längre (3/8 - 1.5mm) så allt måste tyvärr köpas på nätet, alternativt att jag beställer av handlaren och lyssnar på hans gnällande över hur dålig min såg är och att jag borde köpa en ny istället :thinking:
 
  • Wow
1
  • Laddar…
A
Fredrik K Fredrik K skrev:
Absolut! En riktigt robust såg verkar det som. Tyvärr börjar det bli knepigt att få tag i delar, mycket är restat eller har utgått. Mina lokala återförsäljare verkar tyvärr inte ens ha kedjor hemma som passar längre (3/8 - 1.5mm) så allt måste tyvärr köpas på nätet, alternativt att jag beställer av handlaren och lyssnar på hans gnällande över hur dålig min såg är och att jag borde köpa en ny istället :thinking:
Va är det för anledning?
3/8 1.5 mm är en av världens mest vanligaste delning.. finns på metervara
Och mycket billigare på nätet än hos Hva återförsäljare..
Kolla efter helmejsel tand..

Jag kan ha liggande om du vill att jag ska glo..
 
A
Fredrik K Fredrik K skrev:
Absolut! En riktigt robust såg verkar det som. Tyvärr börjar det bli knepigt att få tag i delar, mycket är restat eller har utgått. Mina lokala återförsäljare verkar tyvärr inte ens ha kedjor hemma som passar längre (3/8 - 1.5mm) så allt måste tyvärr köpas på nätet, alternativt att jag beställer av handlaren och lyssnar på hans gnällande över hur dålig min såg är och att jag borde köpa en ny istället :thinking:
skogsverktyg.se har till både 162 och 162SG.
samt att jag har för mig att 261,262,266 har delar som passar..
 
Maskintok skrev:
Va är det för anledning?
3/8 1.5 mm är en av världens mest vanligaste delning.. finns på metervara
Och mycket billigare på nätet än hos Hva återförsäljare..
Kolla efter helmejsel tand..

Jag kan ha liggande om du vill att jag ska glo..
Skogsverktyg har ju även kedjor & svärd
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Skogsverktyg har ju även kedjor & svärd
Jajemän och de är prisvärda.. (y)
även biltema har bra kedjor och svärd.. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.