190 221 läst · 2 431 svar
190k läst
2,4k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Jag brukar nog känna i hals och näsa när jag umgåtts med motorsågen. Det känner jag av när jag gått med röjsåg och gräsklippare också. Jag är allergiker så det kan ju påverka också. Jag kör också på 98 oktangalento skrev:
Ah 180in..den är känd för att sota igen ljudväggen.. när detta sker så får avgaserna lite extra styrka..N Niq skrev:
029an har samma typ av dämpare..
hur vet jag detta? jag har en av varje..
håll ett papper framför dämparen, om det sugs in lika mycket som det skjuts iväg så har du bra förbränning och andning i motorn..
Om det ej sker.. Så bör du öppna dämparen.. Då kommer du må betydligt bättre efter detta.. Och prova E85 så mår du som en annan människa efteråt...
Har funderat på e85 men är rädd att jag blir tvungen att plocka isär allt o göra rent. Iaf 029 gammal såg med mycket gammal smuts som kan släppa.
Kräver det bara justering av förgasaren eller någon mera ombyggnad?
På 180an kan man ju inte justera förgasaren så hur gör man där?
Kräver det bara justering av förgasaren eller någon mera ombyggnad?
På 180an kan man ju inte justera förgasaren så hur gör man där?
Du har en luftbränsle skruv på denna..N Niq skrev:
Det finns ombyggda förgasare att köpa så man kan ställa korrekt och få lite mer flås i sågen..
Men i övrigt så behöver man inte göra annat än att justera förgasaren lite..
öka på ca 1/2 varv på skruvarna.
Allt som är i motorn bränner den rent med etanolen..
Jag tankar och startar på E85 sedan medans sågen går så ställer jag förgasaren..
Då märker jag när den svarar bra..
min 029a kräver ca 15 ryck vid kallt väder.. ca 6 när det är varmare.. Så där skall dämparen byggas om..
Hur funkar 5-serien med E85? Jag kör 550XPG men bara alkylat, tycker de funkar bra men är de ännu bättre med E85 och de funkar så varför inte..
Nja jag fick testa en 545a..V Vedhuggarrn skrev:
den gick väldigt fint på högre varv..
Men ville inte gå på tomgång..
fattades ca 300 rpm för att den skulle orka.
Men det går absolut att modifiera till..
något som styr gas vajern så är det löst..
Då får jag nog fortsätta med alkylaten, funkar ju bra..
Etanol är lite hårt åt vissa slangar och gummi. Vet inte hur mycket höjd man tagit för det i motorsågar, men det kan bli problem att de åldras och börjar läcka. Beror helt på vad tillverkaren valt för material i bränslesystemet, det kanske är ett icke problem. Men man ska vara medveten om det.
Tror etanol bryts ner i tanken snabbare än akrylat. Kör man motorsågen sällan kan det vara bra att lämna tanken med akrylat. Kör man ofta är det nog inga som helst problem. Kan bli lite svårstartat.
Vi hade problem med bensin som bröts ner i tanken på jordfräsen, för att vi körde den för sällan (bara på våren), de problem upphörde helt när jag gick över till akrylat. Innan så var det trögstartat, och rök en massa innan den blev varm.
Tror etanol bryts ner i tanken snabbare än akrylat. Kör man motorsågen sällan kan det vara bra att lämna tanken med akrylat. Kör man ofta är det nog inga som helst problem. Kan bli lite svårstartat.
Vi hade problem med bensin som bröts ner i tanken på jordfräsen, för att vi körde den för sällan (bara på våren), de problem upphörde helt när jag gick över till akrylat. Innan så var det trögstartat, och rök en massa innan den blev varm.
Det är inte etanolen som orsakat detta.B BSOD skrev:Etanol är lite hårt åt vissa slangar och gummi. Vet inte hur mycket höjd man tagit för det i motorsågar, men det kan bli problem att de åldras och börjar läcka. Beror helt på vad tillverkaren valt för material i bränslesystemet, det kanske är ett icke problem. Men man ska vara medveten om det.
Tror etanol bryts ner i tanken snabbare än akrylat. Kör man motorsågen sällan kan det vara bra att lämna tanken med akrylat. Kör man ofta är det nog inga som helst problem. Kan bli lite svårstartat.
Vi hade problem med bensin som bröts ner i tanken på jordfräsen, för att vi körde den för sällan (bara på våren), de problem upphörde helt när jag gick över till akrylat. Innan så var det trögstartat, och rök en massa innan den blev varm.
ej heller är etanol skadligt för slangarna.
Däremot så torkar slangar ut fortare med etanol men är det olja iblandat så är det inget som sker.
myter om etanol kom i början... Och sedan har många verkstäder hakat på... För att få sälja Alkylat..
viktigaste är vilken olja man använder..