190 221 läst · 2 431 svar
190k läst
2,4k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Så kan det absolut vara med oljan som skydd, jag har bara erfarenhet av konverterade 4 taktsmaskiner.
Säkert onödigt med akrylat egentligen, jag brukar ligga på mellan 5 och 10 liter förbrukning om året så det är inte så stor skillnad för ekonomin för min del. Blir naturligtvis en enorm skillnad om man jobbar med detta till vardags.
Säkert onödigt med akrylat egentligen, jag brukar ligga på mellan 5 och 10 liter förbrukning om året så det är inte så stor skillnad för ekonomin för min del. Blir naturligtvis en enorm skillnad om man jobbar med detta till vardags.
Jo jag slukade runt 1 m3 per år med Alkylat när jag hade gubbar som röjde.B BSOD skrev:Så kan det absolut vara med oljan som skydd, jag har bara erfarenhet av konverterade 4 taktsmaskiner.
Säkert onödigt med akrylat egentligen, jag brukar ligga på mellan 5 och 10 liter förbrukning om året så det är inte så stor skillnad för ekonomin för min del. Blir naturligtvis en enorm skillnad om man jobbar med detta till vardags.
Nu går det ca 1.5- 2 år på samma mängd..
Men jag gick över till E85 helt för ca 2 år sedan..
Tror nog jag kör på den lata delen fortsättningsvis oxå även om de egentligen inte är min grej.. Färdigblandad alkylat har ju funkat bra hittills så fortsätter med de. Är ju bara lite drygt hobbynivå, hugger väl bara 40-50 m3 om året
Man ska köra på det som fungerar.V Vedhuggarrn skrev:
Anledningen till att jag kör på E85..
Är framförallt att det är förnybart..
Sedan billigare.
sen ett mer oktan högt bränsle.. Vilket ger mer effekt, dock med lite högre förbrukning som följd..
Men det är det värt..
tidigare här så fick jag 50 l färdig E85 för samma pris som 25 l aspen på dunk...
Ja och hugger man mycket kan de lätt va värt de! Sen är de ju som du sa, man ska köra på de som funkar för en!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Jag gillar E85 också, så jag är nyfiken. Vad behöver jag göra på motorsågen för att det ska fungera väl?Maskintok skrev:Man ska köra på det som fungerar.
Anledningen till att jag kör på E85..
Är framförallt att det är förnybart..
Sedan billigare.
sen ett mer oktan högt bränsle.. Vilket ger mer effekt, dock med lite högre förbrukning som följd..
Men det är det värt..
tidigare här så fick jag 50 l färdig E85 för samma pris som 25 l aspen på dunk...
inte mycket egentligen.Fairlane skrev:
skölj ur tanken.
Sedan blandar du E85 med helsyntetisk olja 2T.
2% kör jag på.
Har provat 3 och 4% procent men tyckte att 2 blev bäst klöss..
sedan startar du sågen.. när den vill lägga av så höjer du tomgången och skruvar ut L skruven så att motorn går jämnt.
efter detta så provar du H..
ställer ut den tills motorn svarar och varvar fint..
Det är fullt tillräckligt för de flesta sågar.
Jag kapade med min stihl 029a igår..Fairlane skrev:
13 grader kallt.
Inga problem.. visst jag kan få choka någon extra gång eller låta sågen stå en stund och värma sig.. Men det gör jag ju alltid ändå innan jag sågar...
Grannen hade ju skänkt oss en del virke, det som inte en granne längre bort ville ha (han tar bara 3m-längder), som vi burit in under tak. Idag störde jag lugnet med elsågen och kapade upp det mesta. Klyvning får vänta tills vi ordnat mer plats att lagra på - den platsen är där de längre bitarna dumpats "så länge". Om man inte har tillräckligt mycket att göra så skaffar man sig arbete...
Såhär såg det ut innan:
och såhär blev det efter:
Edit: det är bara de två raderna med klompar som jag sågat idag
Såhär såg det ut innan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och såhär blev det efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: det är bara de två raderna med klompar som jag sågat idag
Redigerat: