B
Så kan det absolut vara med oljan som skydd, jag har bara erfarenhet av konverterade 4 taktsmaskiner.

Säkert onödigt med akrylat egentligen, jag brukar ligga på mellan 5 och 10 liter förbrukning om året så det är inte så stor skillnad för ekonomin för min del. Blir naturligtvis en enorm skillnad om man jobbar med detta till vardags.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B BSOD skrev:
Så kan det absolut vara med oljan som skydd, jag har bara erfarenhet av konverterade 4 taktsmaskiner.

Säkert onödigt med akrylat egentligen, jag brukar ligga på mellan 5 och 10 liter förbrukning om året så det är inte så stor skillnad för ekonomin för min del. Blir naturligtvis en enorm skillnad om man jobbar med detta till vardags.
Jo jag slukade runt 1 m3 per år med Alkylat när jag hade gubbar som röjde.
Nu går det ca 1.5- 2 år på samma mängd..
Men jag gick över till E85 helt för ca 2 år sedan..
 
Ska det vara samma mängd olja i etanolen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Ska det vara samma mängd olja i etanolen?
Jajemän.
Och helsyntetiska-oljor.. annars blandar det sig inte..
 
N Niq skrev:
Ska det vara samma mängd olja i etanolen?
Jag kör med 3% Biltema syntet och den gamla Husqvarnan varvar och tuggar trä som aldrig förr
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Jag kör med 3% Biltema syntet och den gamla Husqvarnan varvar och tuggar trä som aldrig förr
Japp 3% körde jag med i början.
Sedan ville jag se hur lågt jag kunde ta det.. ca 2% är snålt nog..
 
Tror nog jag kör på den lata delen fortsättningsvis oxå även om de egentligen inte är min grej.. Färdigblandad alkylat har ju funkat bra hittills så fortsätter med de. Är ju bara lite drygt hobbynivå, hugger väl bara 40-50 m3 om året
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
V Vedhuggarrn skrev:
Tror nog jag kör på den lata delen fortsättningsvis oxå även om de egentligen inte är min grej.. Färdigblandad alkylat har ju funkat bra hittills så fortsätter med de. Är ju bara lite drygt hobbynivå, hugger väl bara 40-50 m3 om året
Man ska köra på det som fungerar.
Anledningen till att jag kör på E85..
Är framförallt att det är förnybart..
Sedan billigare.
sen ett mer oktan högt bränsle.. Vilket ger mer effekt, dock med lite högre förbrukning som följd..
Men det är det värt..
tidigare här så fick jag 50 l färdig E85 för samma pris som 25 l aspen på dunk...
 
Ja och hugger man mycket kan de lätt va värt de! Sen är de ju som du sa, man ska köra på de som funkar för en!
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
Man ska köra på det som fungerar.
Anledningen till att jag kör på E85..
Är framförallt att det är förnybart..
Sedan billigare.
sen ett mer oktan högt bränsle.. Vilket ger mer effekt, dock med lite högre förbrukning som följd..
Men det är det värt..
tidigare här så fick jag 50 l färdig E85 för samma pris som 25 l aspen på dunk...
Jag gillar E85 också, så jag är nyfiken. Vad behöver jag göra på motorsågen för att det ska fungera väl?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gillar E85 också, så jag är nyfiken. Vad behöver jag göra på motorsågen för att det ska fungera väl?
inte mycket egentligen.
skölj ur tanken.
Sedan blandar du E85 med helsyntetisk olja 2T.
2% kör jag på.
Har provat 3 och 4% procent men tyckte att 2 blev bäst klöss..

sedan startar du sågen.. när den vill lägga av så höjer du tomgången och skruvar ut L skruven så att motorn går jämnt.

efter detta så provar du H..
ställer ut den tills motorn svarar och varvar fint..

Det är fullt tillräckligt för de flesta sågar.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gillar E85 också, så jag är nyfiken. Vad behöver jag göra på motorsågen för att det ska fungera väl?
Jag kapade med min stihl 029a igår..
13 grader kallt.
Inga problem.. visst jag kan få choka någon extra gång eller låta sågen stå en stund och värma sig.. Men det gör jag ju alltid ändå innan jag sågar...
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Fairlane
Låter inte så komplicerat. Jag ska testa när jag kört slut Alkylaten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Grannen hade ju skänkt oss en del virke, det som inte en granne längre bort ville ha (han tar bara 3m-längder), som vi burit in under tak. Idag störde jag lugnet med elsågen och kapade upp det mesta. Klyvning får vänta tills vi ordnat mer plats att lagra på - den platsen är där de längre bitarna dumpats "så länge". Om man inte har tillräckligt mycket att göra så skaffar man sig arbete...

Såhär såg det ut innan:
En hög med kapade vedklampar i olika längder staplade under tak, några med snö på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och såhär blev det efter:
Staplad ved och avkapade träklövar under tak efter kapning, med spån och såg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stapel ved under tak varav två rader har sågats upp, resten väntar på klyvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: det är bara de två raderna med klompar som jag sågat idag :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
Har klubbat ner några träd till kaminen. Är ju ganska bekväm av mig så funderar på om veden skulle hinna torka till vintern om man bara lämnar den där den är i högarna?

Vedhögar i en skogsglänta med snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.