A
D Daniel 109 skrev:
Så bra att du fick tillfälle att klappa dig själv på ryggen.
nåjo någon ska väl göra det också..
När du ska försöka så är du så hårdhänt... ;)

Du låter hellre folk frysa än att hjälpa?
Vad ska jag ha för ära, jag bar inget, jag gjorde inget, jag lät henne ta den veden som fanns, vad är skillnaden emot att skicka en faktura emot att vänta tills folk kan betala?

oavsett vad du tycker om mig, så behöver du inte ha en nedsättande syn på tråden eller den som köper ved av mig..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så bra att du fick tillfälle att klappa dig själv på ryggen.
Det var bra han gjorde det så du fick nåt å klaga på
 
  • Gilla
  • Haha
jsoderholm47 och 1 till
  • Laddar…
A
vedsäckar 60L med blandved kapad på 40 cm längder.
25 säckar.
50 kr per st.
Det är väl inget man behöver vara så girig över... förlorade ju ungefär samma summa på en bedragare tidigare.. Så värmer detta någon så va då?
Förstår inte kommentaren om att jag skulle behöva dunka min egen rygg...
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Digital termometer visar utomhustemperatur på -22,5 grader och inomhustemperatur på 16,7 grader mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite kyligt...fint att elda med frusen björk idag
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
[bild]

Lite kyligt...fint att elda med frusen björk idag
Jajemän
En fin botten brasa, sen på med frusen Björk.
brinner nå djävulskt (y)
 
Denna helg blev vi kvar i lgh’n. Då får jag inte elda något, märks att man vänjer sig snabbt att får elda. Saknar det redan, nästa helg ska jag både såga, klyva och elda i massor:cool:
Får kompensera rejält för en helg utan alla mina leksaker, förstår faktiskt barnen när dom skriker efter sina leksaker, vem gör inte det liksom ;)
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Men får se det positivt, snart bara 6 dagar kvar av väntan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
bra ved. (y)
Men måste få ligga till sig.
Det som är dött brinner bra i år(y)
En fråga angående almen och ligga till sig.
Jag hämtade ett lass hos Dublin tidigare i höst och ha delat de största delarna i 4 mindre ungefär. Fortfarande alldeles för stort för att elda, men nu är de mer hanterbara och enkla att slänga upp på klyven. De ligger ute, på pall, under tak nu.
Hur länge menar du de bör ligga?
Jag har ved så jag klarar mig i vinter och ek som ligger för att eldas om 2-3 år, samt lite björk, tall, lönn, ask, asp etc till nästa vinter. Är almen redo att eldas nästa vinter om jag klyver ner den i vår och lägger i ett luftigt vedskjul?
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
En fråga angående almen och ligga till sig.
Jag hämtade ett lass hos Dublin tidigare i höst och ha delat de största delarna i 4 mindre ungefär. Fortfarande alldeles för stort för att elda, men nu är de mer hanterbara och enkla att slänga upp på klyven. De ligger ute, på pall, under tak nu.
Hur länge menar du de bör ligga?
Jag har ved så jag klarar mig i vinter och ek som ligger för att eldas om 2-3 år, samt lite björk, tall, lönn, ask, asp etc till nästa vinter. Är almen redo att eldas nästa vinter om jag klyver ner den i vår och lägger i ett luftigt vedskjul?
Jo om den är klent klyvd.. jag hade hellre sett 2-3 år liggande..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
Jo om den är klent klyvd.. jag hade hellre sett 2-3 år liggande..
Jag brukar nog klyva lite tunnare än de flesta. Många vedklabbar som folk är nöjda med, delar jag en gång till så torkar det fortare. Jag brukar också kontrollera fukthalten och det gör jag inte på en utsida, som oftast är torr, utan när jag tror att veden är torr så tar jag en större bit, klyver den på mitten och tar sen och kontrollerar fukthalten i det nya "snittet".

Ek vet jag ska ligga lite längre för att bli av med garvsyra och helst kanske blandas ut med annan ved. Gäller detsamma ved från alm eller något annat trädslag, eller är det just ek som är undantaget?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag brukar nog klyva lite tunnare än de flesta. Många vedklabbar som folk är nöjda med, delar jag en gång till så torkar det fortare. Jag brukar också kontrollera fukthalten och det gör jag inte på en utsida, som oftast är torr, utan när jag tror att veden är torr så tar jag en större bit, klyver den på mitten och tar sen och kontrollerar fukthalten i det nya "snittet".

Ek vet jag ska ligga lite längre för att bli av med garvsyra och helst kanske blandas ut med annan ved. Gäller detsamma ved från alm eller något annat trädslag, eller är det just ek som är undantaget?
främst ek.
Men al blir bättre av att ligga till sig.
tall som är gammal med..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Blanda bara lite, jag tar vad som finns och eldar. ;)
Gran är den jag klyver minst, de riskerar annars att börja kola och brinna dåligt.
Nu är det nog en blandning av sälg, björk och ek.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Blanda bara lite, jag tar vad som finns och eldar. ;)
Gran är den jag klyver minst, de riskerar annars att börja kola och brinna dåligt.
Nu är det nog en blandning av sälg, björk och ek.
har jag inte märkt..
färsk gran?
 
Maskintok skrev:
har jag inte märkt..
färsk gran?
Var lite lat för några år sedan och klöv den lite grövre, blev inte bra. Eldar inget färskare än nyligen nedtagna torrträd.;)
Tycker björk fungerar bäst i grova vedträn.
Men eldar bara i kaminer. Diom 25 kW för halvmeter försvann ut för 20 år sedan när bergvp knackade på och blev insläppt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Var lite lat för några år sedan och klöv den lite grövre, blev inte bra. Eldar inget färskare än nyligen nedtagna torrträd.;)
Tycker björk fungerar bäst i grova vedträn.
Men eldar bara i kaminer. Diom 25 kW för halvmeter försvann ut för 20 år sedan när bergvp knackade på och blev insläppt.
Ah.
Jag eldar allt men ganska lite Björk..
älskar al asp gran... sälg..
Björk är mest näver för mig...
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.