1750:- kubiken. :surprised: Och med röd skylt... Jag tror jag ska bli björkodlare...

Priset på björkved, 69.90 per säck, på en orange bakgrund med svarta siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nät säckar fyllda med ved på en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
1750:- kubiken. :surprised: Och med röd skylt... Jag tror jag ska bli björkodlare...

[bild]

[bild]
Glöm inte att du måste döpa din business till någonting shabby-chic:igt typ "Gammelgårdens ved" eller annat gammelsvensklydande.
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Glöm inte att du måste döpa din business till någonting shabby-chic:igt typ "Gammelgårdens ved" eller annat gammelsvensklydande.
Alfredos ved & porr -hos oss får du stock
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Alfredos ved & porr -hos oss får du stock
betalar man lite extra kan man få en ta dig i brasan :crysmile:;)
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Idag hugger vi lite torrgran! Värmer fint i vintern
Jag har en sån jag borde hämta hem också, egentligen gillar jag inte att elda gran men de är bättre när de är torra. Men den kan nog stå ett år till, jag har inte plats i vedboden ju nu...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Jag har en sån jag borde hämta hem också, egentligen gillar jag inte att elda gran men de är bättre när de är torra. Men den kan nog stå ett år till, jag har inte plats i vedboden ju nu...
Skynda dig innan skydda skogen ser den
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Man kan även se det positivt. Grannen och jag hade diskuterat under ett antal bastubad och år om biotopskydd, där han ondgjorde sig över länsstyrelsen upprepade kontakter. Till slut så blev det ett möte och genomgång av vilket område de var intresserade. Vid ett bastubad så säger han, "jag har sålt x ha till biotopskydd och får inte göra något i området. Men det var ju mitt jäkla skitområde med mosse/myr och jag får ju jaga fortsättningsvis i området." Han såg riktigt glad ut, så att som i hans fall bli av med x ha av hans nästan 300 ha tyckte han blev en vinst.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Jag har en sån jag borde hämta hem också, egentligen gillar jag inte att elda gran men de är bättre när de är torra. Men den kan nog stå ett år till, jag har inte plats i vedboden ju nu...
Ta dem innan barken faller, sen tycker aktivisterna att de ska vara kvar för evigt.
 
Äsch, den som bor tillräckligt långt från en större stad behöver inte bekymra sig för aktivister.
Men en ska inte lämna för många baggaträd ändå, det får en inte för Skogsstyrelsen (och de har till skillnad från aktivister en hel del att säga till om). Baggaträd är fin ved, eller går bra att såga virke av.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Äsch, den som bor tillräckligt långt från en större stad behöver inte bekymra sig för aktivister.
Men en ska inte lämna för många baggaträd ändå, det får en inte för Skogsstyrelsen (och de har till skillnad från aktivister en hel del att säga till om). Baggaträd är fin ved, eller går bra att såga virke av.
3 mil till Linköping och trädkramare har bekymrat sig om mina torrgranar
 
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
3 mil till Linköping och trädkramare har bekymrat sig om mina torrgranar
sin egen ved får de sköta om själv...
din ska de ge fan i.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Maskintok skrev:
sin egen ved får de sköta om själv...
din ska de ge fan i.
Min skog ska de ge fan i, veden får de gärna köpa om de betalar bäst
Det är odugligt att bo granne med ett naturreservat, det var bättre innan reservatet då folk kom för att plocka svamp och stjäla (eller köpa) julgranar.
Hur många fåglar, barkborrar och annat oknytt jag råkat skrämma ur skogen ska varken tjänstemän eller annat löst folk bry sej om.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man kan även se det positivt. Grannen och jag hade diskuterat under ett antal bastubad och år om biotopskydd, där han ondgjorde sig över länsstyrelsen upprepade kontakter. Till slut så blev det ett möte och genomgång av vilket område de var intresserade. Vid ett bastubad så säger han, "jag har sålt x ha till biotopskydd och får inte göra något i området. Men det var ju mitt jäkla skitområde med mosse/myr och jag får ju jaga fortsättningsvis i området." Han såg riktigt glad ut, så att som i hans fall bli av med x ha av hans nästan 300 ha tyckte han blev en vinst.
Och om det varit mark han ville ha och bruka, hade han varit lika glad då?

Jag minns från för länge sedan en historia om två systrar som bråkade om den sista apelsinen. Efter lite föräldramedling visade det sig att den ena ville baka med skalet och den andra äta den. Sensmoralen var alltså att båda parter kanske kan få som de vill, och att en god förhandling inte får missa att intressena inte alltid är konkurrerande.

Ditt exempel pekar på samma sak, en situation där man bara skenbart strider om samma sak. Men oftast är det ju inte så, utan i en kamp om knappa resurser kommer oftast någon stå som vinnare och någon som förlorare.
 
Bara ett exempel på att det finns olika förutsättningar och möjligheter. Precis som du noterar ibland nöjd och ibland missnöjd.;)
 
Brinner asp med "sämre" låga än björk? Tycker att när man eldar med björk så lyser kakelugnen upp mer i rummet än när man eldar med asp. Är det så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.