Hojte Hojte skrev:
Brinner asp med "sämre" låga än björk? Tycker att när man eldar med björk så lyser kakelugnen upp mer i rummet än när man eldar med asp. Är det så?
Olika träslag har olika energiinnehåll... Prova att väga två likadana vedbitar från olika träd så ser du skillnaden...
 
...eftersom energiinnehållet per kilo ved är rätt lika oavsett trädslag om fukthalten är lika. Däremot är densiteten olika mellan trädslagen, en kubikmeter ek väger mer än en kubikmeter gran.

(Det blir dock bäst förbränning i en kakelugn om den eldas med stängda luckor.)
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Olika träslag har olika energiinnehåll... Prova att väga två likadana vedbitar från olika träd så ser du skillnaden...
Jo men det har ju inget med lågan att göra tycker jag, tex rönn brinner med sämre låga också än björk tycker jag iaf den är mer blå låga när man kör med rönn
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...eftersom energiinnehållet per kilo ved är rätt lika oavsett trädslag om fukthalten är lika. Däremot är densiteten olika mellan trädslagen, en kubikmeter ek väger mer än en kubikmeter gran.

(Det blir dock bäst förbränning i en kakelugn om den eldas med stängda luckor.)
Har fördelen att ha en modern kakelugn med glasruta (y) Modern kakelugn med brinnande eld synlig genom en glasruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Asp brinner bra och med ren låga, men har rätt lågt energiinnehåll per volym. Det är glödande kol som ger lågan ljus. Så ren förbränning ger inte lika ljus låga.
 
Stämmer verkligen den tabellen. Min känsla är att asp är klart lägre än al.
 
D Daniel 109 skrev:
Stämmer verkligen den tabellen. Min känsla är att asp är klart lägre än al.
Den stämmer nog... vetenskaplig studie med EU-stöd kan väl inte ha fel
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Stämmer verkligen den tabellen. Min känsla är att asp är klart lägre än al.
Jag håller med, alen brukar vara betydligt bättre, men det beror nog på var de växt också. Barrträd är kända för att bli frodvuxna och lösa i veden av att växa för fort men det samma gäller även många av lövträden. Jag upplever ganska stora skillnader på tex. al, sälg och björk beroende på var de växt. Och jämför man en dålig al med en bra asp kanske aspen vinner.
 
Om jag ska bedöma densiteten de träslagen baserat på min ved så ligger björk och sälj högt och ganska lika. Alen något lägre och sälj klart lägst. Då har det torkat några år.
 
D Daniel 109 skrev:
Om jag ska bedöma densiteten de träslagen baserat på min ved så ligger björk och sälj högt och ganska lika. Alen något lägre och sälj klart lägst. Då har det torkat några år.
Om du menar att aspen kommer klart lägst så håller jag med dig, sälgen är nästan lika bra som björk
 
Ja, det var så jag menade.
 
A
en mamma här i byn ringde nyss..
Jag har sålt ved dit förr..
hon hade fått covid och är hemma..
svårt med allt..
Men ville ha ved.. jag har ju självbetjäning uppe vid riksvägen.. det är både säckar och lös kubik..

hon visste inte om hon kunde köpa det hon skulle behöva nu när hon har dålig ersättning..

Du, sa jag... ta de säckarna som finns där.
Bör vara ca 25 st.. Så löser det där med pengar sig framöver..
Jag ska fylla på i veckan... skicka ett sms när du vet hur mycket du behöver för att klara dig till februari... Så ska vi lösa detta..

Fick ett sms nyss..
3 vändor hade hon och hennes äldsta son åkt.. Men nu har de iallafall ved ett tag..
Ska nog åka dit med traktorn när den är lagad... Och lite större säckar.. ;)

Jag ligger nog ute med mer pengar på veden än jag får in på den... Men när det är småbarn och snart jul... Då blir man lite mindre grinch.. Och mer en tomte:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Älska
  • Gilla
Karl Olssvan och 19 till
  • Laddar…
Så bra att du fick tillfälle att klappa dig själv på ryggen.
 
  • Arg
skoge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.