Hela lördagen och fram till 14-tiden på söndagen
 
Jeg har tenkt kjøpe en sånn vedklipp. Siden jeg ikke har trefaset strøm hjemme, er en PTO utgave, altså med egen hydraulpumpe for kraftuttaket på traktoren som er interessant. PW - klippen kan leveres med dette til en "anstendig" pris.
Behovet er ca 20-25m3 pr år for fyring hjemme. Satser også på å lage 10-15-15 paller ved for salg til naboer, venner og bekjente.
Blir spennende..
 
Hyrde en PW-klipp i helgen och den var helt orkeslös klarade absolut inte min 25cm diameter björk. Finns det något reglage som hyrfirman kan ha ställt ner? Eller är de verkligen så här dåliga?
 
bara_hence skrev:
Hyrde en PW-klipp i helgen och den var helt orkeslös klarade absolut inte min 25cm diameter björk. Finns det något reglage som hyrfirman kan ha ställt ner? Eller är de verkligen så här dåliga?
min klipper allt som går in i hålet. trycket måste vart nerställt på dinr
 
bara_hence skrev:
Hyrde en PW-klipp i helgen och den var helt orkeslös klarade absolut inte min 25cm diameter björk. Finns det något reglage som hyrfirman kan ha ställt ner? Eller är de verkligen så här dåliga?
Kollade du så att motorn gick åt rätt håll? Om faserna är felkopplade kan den ha gått åt fel håll. Då blir vedklippen väldigt svag.
 
Tog väl i när jag sa helt orkeslös.. Var lite besviken att man fick ta om väldigt många gånger för att komma igenom en 25cm diameter stock ibland sa det tvärt stopp efter halva stocken och man fick ta om en tio gånger för att komma igenom.. Medans 20cm stockar gick väldigt bra..

Men alla tre faser var på plats och motorn gick åt rätt håll (iallafall efter pilen).. Mängden olja ok.

Vågade inte röra insexskruven på ventilen som justerar huvudtrycket? Då jag inte ville förstöra maskin eller mig själv..

Är lite orolig om en klipp ska räcka till mig då min ved brukar vara rätt så grov..
 
bara_hence skrev:
Tog väl i när jag sa helt orkeslös.. Var lite besviken att man fick ta om väldigt många gånger för att komma igenom en 25cm diameter stock ibland sa det tvärt stopp efter halva stocken och man fick ta om en tio gånger för att komma igenom.. Medans 20cm stockar gick väldigt bra..

Men alla tre faser var på plats och motorn gick åt rätt håll (iallafall efter pilen).. Mängden olja ok.

Vågade inte röra insexskruven på ventilen som justerar huvudtrycket? Då jag inte ville förstöra maskin eller mig själv..

Är lite orolig om en klipp ska räcka till mig då min ved brukar vara rätt så grov..
Jisses, lever denna gamla tråden fortfarande, kul!

Denna plötsliga "orkeslöshet" som du beskrev beror sannolikt på att det saknas tillräckligt utrymme för veden att expandera i sidled när klyvkilen går ner. För vissa mjukare vedarter så går det att pressa på rätt bra, veden komprimeras tillräckligt, men för andra sorter blir det som sagt bom-stop när vedstycket inte kan expandera mer i sidled

1. Hålet i PW-klippen är 29 cm
2. Klyvkilen är ca 5 cm på bredaste stället om jag minns rätt
3. Om man tar hänsyn till mätfel och att stocken kanske hamnar lite offset (händer ju att den glider åt sidan när man för ned klippverktyget) när man klipper den så är det lätt hänt att det blir för mycket ved mellan klyvkil och hålets begränsningar.

Jag kör alltid "tunna ändan framåt" när jag klipper lite grövre grejor. I och med att veden oftast spricker rätt bra så går det att processa diametrar som är större än hålet utan att behöva ta till separat klyvning av stocken. Typiskt är ju att sista halvmetern närmast roten oftast växer till ordentligt i diameter, men det går som sagt att hantera.
 
Eftersom flera har avrått från kellfri-klippen, tänkte jag få säga emot.
Jag köpte en begagnad kellfri på blocket som fungerar jättebra. Har mest gran och björk i medeldimension, 10-20cm, men även grövre och tunnare. Den klipper allt som ryms i öppningen utan att gnälla. Har även använt den till att bara klyva redan färdigkapad ved. Det går också bra och snabbare än den renodlade klyven jag brukade låna förut.
Det enda som inte är bra är mothållet som man styr fram stockarna mot. Det är så vekt att man bara kan använda det att syfta mot. Ska svetsa på nåt stadigare vid tillfälle.
 
Trevlig tråd och i helhet verkar alla ganska nöjda. Jag tänkte bolla en idé så hoppas jag på att få lite tips och synpunkter...

Jag går i tankarna på att bygga ett eget stativ för en klipp som jag monterar på min kompaktlastare ( bobcat t190 ) och jag har tänkt att köra all hydrualik via maskinens uttag som styrs via knappar/ rullar på joystickarna.
Principen jag tänkt är att ha som gafflar framför bordet så jag kan lirka upp en stock ur traven och sen tilta bak så stocken rullar in mot maskinen och ner i ett lätt v format rullbord med hydraulisk matning. Då kan jag sedan mata fram önskad längd in i klippen och tex åka bort och klippa rakt ner i storsäck. Men jag är fundersam på hur det blir utan att man roterar stocken, kommer den klyvas endå?

Vore jättetacksam för synpunkter eller om ni tycker jag är helt ute och cyklar! Såg att man kan köpa ett paket på Hammars med kolv samt själva klipp kniven och även hydrual motor att använda för matningen.
 
Problemet blir väl som du säger att rotera stocken så du kan klyva mer än 2 delar.
 
Klurar på om det skulle gå och lösa med en snedställd rulle längst fram som får stocken rotera vid inmatning. Ska köpa ett begagnat stativ idag och ha som stomme i bygget...hoppassats att man får lite tid att bygga så det inte blir ännu ett halvfärdigt projekt...har en vedpanna som väntar på att kopplas ihop med kulvert till huset oxå men man får väl försöka ta en sak i taget.
 
N Niklas Olsson skrev:
Klurar på om det skulle gå och lösa med en snedställd rulle längst fram som får stocken rotera vid inmatning. Ska köpa ett begagnat stativ idag och ha som stomme i bygget...hoppassats att man får lite tid att bygga så det inte blir ännu ett halvfärdigt projekt...har en vedpanna som väntar på att kopplas ihop med kulvert till huset oxå men man får väl försöka ta en sak i taget.
Nu har du haft typ tre år på dig! Hur gick bygget?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.