oki, men vad tror du om att använda stockar som legat till sig över en sässong och torkat lite? Dels blir de lättare att hantera men kan de bli mer lättspruckna = effektivare klippning/klyvning ?

vänl,,,
 
Daytrader skrev:
Jaha PW maskin plus Transportör kom hem i onsdags eftermiddag.
Monteringsarbetet av transportören krävde en hel del timmar så lördagseftermiddagen blev första provdagen med ca: 2 kubik klippt. Monteringsanvisningen var väl inte den bättre och fel ihophäftad så monteringsstegen var huller om buller.

Första intryck:
Rejäl maskin. Klippen ger ett rejält intryck och vid första klippet av ca: 20cm stock så fattar man vilka krafter som är i görningen :)
Halvskaplig maskin. Transportören kändes rejäl men tyckte att själva bandet kräver att transportören står riktigt rakt för att medbringarna inte skall ta i stödbenen (får ha lite slappt band så fungerar det skapligt).


Glad i hågen så började utprovningen av vad jag och sambon såg som vår frälsare :)
Dock så är jag idagsläget och i utprovarläget klart konfunderad om det är:
- jag som haft för stora förväntningar
- jag som har höga krav på vad som anses som kluven ved och inte
- jag som har för höga krav på hur kluven ved skall se ut.


Som det är nu så faller ungefär 1 av fyra klippta bitar isär, resten åker upp på högen som runda halvspruckna 50cm kubbar. Dessa går att bryta isär med lite handkraft. Här är momentet jag inte trodde skulle finnas i så stor utsträckning men har nu alltså stått och dragit isär varje kubb till 2-4 vedträn.


Mina funderinga går till om "färskt" virke är segare och blir svårare att få till vedträn? och att man då bör ha stock ligga en sässong och torka, dels lättare att lyfta på rullbordet och lättare att få det spricka isär?


Skall köra i eftermiddag och försöka komma på vad som är fel, mig eller mina förväntningar :)


Ni med Klipp, blir det verkligen så illa som här hos oss, eller är det så det blir och det fungerar som så även för er erfanra klippare?


Vänl,,,
Tobbe (som funderar på vad han köpt förnågot egenligen :) )
Vad är det för ved du har klyvt? Björk och al skall bara smälla i sär utan problem, gran och sälg skall inte vara några problem, lönn och lärk är trådigt och är en seg utmaning men skall inte vara några problem i storlek 20 cm etc. De långtrådiga kan åka upp på transporten i klump, när de har torkat så är det i regel ingra problem att riva isär, det är när de är färska som trådiga träslag kan vara lite sega.
 
>Slip, min guru ;-)

Jag har kört allt nu förutom ek, bok, al osv :)
Gran, Björk, Tall, Vide, Ask mest. Det jag märkt efter eftermiddagens klippning var att om jag först spräcker isär stocken sedan vrider den ett kvarts varv och spräcker den igen ( = 4 potentiella vedträn) sedan trycker fram den mot annhållet och klipper så får jag oftast 3-4 bitar klara, men då blir det inte lika effektivt som att bara spräcka, vrída 1/4 och fram mot anhållet och klipp, vrida 1/4 klipp osv.

Jag kör nu oftast spräck, 1/4 spräck, fram och klipp.
Sedan om igen beroende på hur långt spräckningen gått i stocken, spricker den 1 och strax över 1 meter.


Så ser min gång ut nu och jag känner mig inte riktigt nöjd med "klyvningen" som förr blev fina vedträn, nu ibland vedträn och ibland spräckta "kottar" som åker iväg in i vedboden.


Så frågan är, gör jag ett katastrofalt fel, eller är jag jävligt petig med hur eldningsved skall se ut?
>Slipp har du några fina bilder på vedhögen så jag kan se hur det ser ut hos dig? :)
(inte bara din fina hemsida utan mer närbilder :) )


vänl,,,
 
Redigerat:
hur långt spräcker den en björk på 20cm diameter?
min spräcker den upp till 1,5 meter så det funkar bra att först spräcka, sen vrida 1/4 varv samt mata in och klippa, vrida 1/4 varv mata in och klippa osv. ibland så spricker ju inte björken som man vill....
 
>Pellefant

En sådan stock så spräcker min också ca: 1,5 meter oftast, men om jag förspräcker den, vänder ett 1/4 och kör fram mot anhållet och klipper så spräcks inte kotten då till fyr delar, i ALLRA bästa fall 2 delar som sedan är lite halvspräckta på mitten. Oftast så åker hela jäkla kotten ut med 4 spräckspår i som går att bända isär.

Så min fråga och fudering är om ni märkt att nyhugget är svårare att få spräckt ordentlgit (det verklgien blri vedpinnar) än sådant som legat ett år och halvtorkat till sig lite?


Jag är klart konfunderad.
Körde som sagt igår, spräckning, vände 1/4, spräckte igen och sedan matade fram till anhållet, förde ner klippen så klippen hamnar i spräckningen för att fortsätta spräcknings"vägen". Då fungerade det halvskapligt men det försämrar ju prestandan nå kopiöst?



vänl,,,
 
Daytrader skrev:
>Slip, min guru ;-)

Så frågan är, gör jag ett katastrofalt fel, eller är jag jävligt petig med hur eldningsved skall se ut?
>Slipp har du några fina bilder på vedhögen så jag kan se hur det ser ut hos dig? :)
(inte bara din fina hemsida utan mer närbilder :) )


vänl,,,
Antingen är du överpetig ;) eller så kanske du tog stocken sent så det var lite blötare, men jag tror inte det. När jag stod och mosade björk för några veckor sedan så pressade man fram rätt så bra med vatten ur stocken när klippen belastade stocken.

Tog ett par kort på ett par bitar där det inte delat sig helt utan bitarna hänger i varandra lite grann. Är det så här det ser ut för dig? Veden kommer att torka alldeles utmärkt och när den gjort så faller dem i sär ganska bra själva eller med lite bändhjälp. Jag tror du inte behöver förspräcka åt två håll. Jag har alltid bara förspräckt ändan av stocken åt ett håll innan jag klipper.

Kom just att tänka på att en daytrader är väl en typisk klippare, eller?
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt att du inte är nöjd Daytrader.
Du hade säkert jätte förväntningar på din maskin.Och det som för mig inte känns som ett problem med att en del bitar inte klyvs är det tydligen för dig.Det jag har märkt är att en del stockar inte klyvs på en ända bit medan nästa stock blir alla kubbar perfekta.
Jag tror att det beror på dels trädets fukthalt eller är det bara vresigt växt.
Ska du ha veden till en panna gör det inget. Men visst jag har också fått någon spydig kommentar från besökare som velat se maskinen. För det är nog mest av akademisk betydelse då veden kommer att torka bra.
Jag för klyver bara den först biten.Ibland för klyver jag inte alls. Lite beroende på tjocklek på biten.
 
Redigerat:
>Slip och Aprilia

Tror jag fått till det faktiskt. Klippte en rejäl fin hög igår och det blev skapligt bra. Förstår nu att vissa stockar kommer ge "sämre" vedträn tack vare de är vresiga och tjuriga :) och andra kommer bli perfekt klyvna vedträn.

Vad jag nu förstår är att på de som är vresiga så skall man försöka åtminstonde få isär stocken på mitten och de två halvorna är bra om de är spräckta = torkar bättre och fungerar bra i pannan i varje fall.

Märkte också att det som fått ligga en dag i högen gick tämligen lätt att dra isär med handkraft och jag antar att det är så man får ta en del bitar när man staplar, dvs. dra isär för hand.
- Fattar jag rätt här?


Sedan kan det bli vissa enstaka hela vedkottar inte bara spruckit men sitter rejält ihop. dessa tar man med yxa och drämmer till någon gång -> 2-3 vedträn.


Så som jag misstänkte så var kraven höga och är man van vid "snygg" ved som klyvs direkt i klyven (här kan det ju bli efter fallet från transportören) så blir missnöjet temporärt innan man fattar.
Som Aprilia skrev så har även grannarna varit här och tittat och små-flinat över hur "dåliga" bitar det blir, tänkte ta in dem i vedboden sedan när allt är staplat nästa vecka och visa att det ligger minsann fina vedträn där och till 1/3 av tiden....



Fundering
Vad tror ni om min ide om att försöka ha stockar ligga och torka så mycket det går över sommaren, hösten och sedan börja ta dem i februari? Vikten är det rejäl skillnad på = betydligt enklare hantering när man som jag lägger på stockarna själv.



Vänl,,,
 
jag tror inte det är så bra att låta dom ligga oklyvna över sommaren, i värmen så börjar dom brytas ned, det börjar mögla. möjligen om man randbarkar och det är klenare dimensioner, upp till kanske 10cm diameter?
jag syrfällde en vår (lämna alla kvistarna kvar så löven får spricka ut och suga ut vattnet ur björken), sen fick det ligga fram till hösten, när veden var gjord så såg den inte ut lika bra som "vanlig" ved...
 
Hm, ok.

Fler som har ideer eller vetskap om detta? Försvinner i så fall mycket av energin om stockarna ligger 10-12 mån?
Hanteringen vid att lägga upp stockarna på klippen blir oerhört mycket enklare då många kilo vatten redan torkat bort.

Mina erfarenheter är att det är mest barken som tar stryk ex. på ASP, virket verkade inget större fel på. Gran likaså.
Är nybörjare så detta är högst egna funderingar :)

Vänl,,,
Tobbe
 
Utan någon som helst vetenskaplighet och bara med ett par säsonger vedarbete bakom mig: Björk är som färskmjölk i rötmånad, men i övrigt har jag inte märkt att andra träd vars öde jag beseglat tappar på att ligga och dröna i stockformat ett år eller så. Det är möjligt att det går att mäta sig till att energiinnehållet degraderas, men det är inget jag medelst observation kunnat notera.
 
Hej!
Är också en novis på området men börjar lära mig ett och annat av egna och andras erfarenheter.
Vad jag har lärt mig den "hårda vägen" är att björk som ligger okapad och obarkad blir rutten på något år... :( När den sedan väl kommer att torka så kommer den så klart att brinna men med sådan fart att den mest fungerar som tändved...
Har också haft bok legat lite och det ruttnade också men inte alls på samma sätt. Något som verkar klara lagring bra är ask. Mina stockar fällde Gudrun och jag har nu börjat såga och klyva det så smått. Det går "bra" att klyva tycker jag. Nackdelen är att är det hårt som färskt blir det hårt som bara f-n när det torkat! :eek: Inte lättsågat om man säger som så. Farsan fick sin motorsåg att skära när han klöv en grov askstam för att göra en stabil ljugarbänk. Och det är inget ljug! :p
Jag undrar hur en vedklipp skulle klara av att klippa av gammal torkad ask? Någon som vet?
Sågade och klöv en gammal rutten sälg igår. OJOJOJ vad den var blöt och eftersom det är ett mjukt träslag sa det bara "tjock" när klyvyxan sjönk ned ca 5 cm i vedklabben och fastnade utan att klabben gjorde en antydan till att vilja spricka - de första 5 - 10 huggen men trägen vinner!
Är det dålig ved är det bara att elda upp! :D
 
Har tittat på de flesta olika alternativ och tänkte bara höra om någon provat eller har en Brännhultsklippen / Bonnetklippen med 5,5hk motor som ligger bra till i pris (drygt 20 000 kr). Man kan ju inte tro att den är lika snabb som en med 7,5hk motor men det är ju tystare och snabbare än att jag som idag kapar småbitar med motorsågen och sedan klyva dem (på en alldeles förliten klen klyv). 20000 är mycket pengar men 29000 för PW och 40000 för Emeco är mycket mer pengar.......

Jag har för ett antal år sedan lånat och kört en Emeco-klipp och den var ju underbar förutom att de kostar nära 40 000kr. Kelfri var det någon som hade dåliga erfarenheter av i denna tråden eller hur var det?

http://www.bonnet.se/webshop/files/vedklipp.pdf

http://www.perwikstrand.se/vedmaskiner.asp?nav=16080000

http://user.tninet.se/~onv570l/emeco_vedklipp.htm

mvh Torgny från vedbacken :)
 
så här ser mina vedvagnar ut:
DSCN2837-large;brt:60.JPG
å här är stockuppläggningsbordet:
DSCN2839-large;brt:65.JPG
å till sist vedklippen:
DSCN2841-large;brt:70.JPG
 
Redigerat:
å så här ser min stora vedvagn ut:
DSCN2899-large;brt:79;effect:sharpen,26.JPG
å här en mindre med ca 2m3 ved:
DSCN2902-large;brt:75.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.