Tack för alla svar och framförallt beskrivande erfarenheter!!! mycket hjälpsamt i valet av inköp, lutar mot en PW klipp + transporör helt klart. Får se om man skall laxa upp pengar nu när veden nästan är klar i år då det finns ett paketpris på klipp och transpotör.

>Andreas_Hansson
På vilket sätt ser vedmaskinen "hemmapulad" ut? klent konstruerad?

Vänl,,,
Tobbe
 
Daytrader skrev:
>Andreas_Hansson
På vilket sätt ser vedmaskinen "hemmapulad" ut? klent konstruerad?

Vänl,,,
Tobbe
Nja det är nog en personlig uppfattning kanske men jag tycker underedet ser lite meckigt ut.
Men jag har ju inte sett maskinen live så jag vet ju inget.
Ett tips är väl att provköra maskinen innan du bestämmer dig. Det är stor skillnad på klyv hastighet på kombimaskinerna. Jag tror man får vad man betalar för.

Jag har själv en sådan här.
http://www.lovangersmaskin.se/produ...d/681?osCsid=b965917c7775cb4662c33fc2a02d9942
 
Man får absolut vad man betalar för, har provat lågpris, mellanpris och högprismodell och det är stor skillnad på både funktion och hållbarhet. Dom billigare varianterna ska man akta sig för. Altt går sönder, bordet böjer sig, och det läcker olja.

Går det att hyra där du bor är det absolut bäst. Man blir klar med veden i tid och det blir billigt.
 
:)daytrader pw klippen är kanonbra ska köpa en transpotör till nästa vår ett tips är att ha en traktor med gafflar att lyfta stockarna till samma höjd som bordet sen är det bara att rulla av stocken på bordet sparar ryggen på 3tim fixade jag 7kubik inte så dåligt
 
klorena skrev:
:)daytrader pw klippen är kanonbra ska köpa en transpotör till nästa vår ett tips är att ha en traktor med gafflar att lyfta stockarna till samma höjd som bordet sen är det bara att rulla av stocken på bordet sparar ryggen på 3tim fixade jag 7kubik inte så dåligt
Menar du 7kubik fastmått (fub) eller 7kubik travatmått?
Det verkar vara bra kapacitet på den klippen i vilket fall.
 
aprilia-tobbe skrev:
[länk]
Bra jobbat enligt denna test ska den ge ca en m3 per timme.

Med PW-vedmaskin klarar du årsbehovet för en normalvilla på ett par dagart. Enligt Statens
Maskinprovningars tester är maskinens kapacitet 17-18 m3 staplad ved på 8 timmar.

http://www.perwikstrand.se/vedmaskiner.asp?nav=16080000
 
Möjligt att emecos maskin är långsammare än PW .
Troligen är jag också lite slö för jag tror inte att jag hittils har lyckats trycka igenom mer än 10-12m på ca 8 timmar med min PW.
Men jag ska mäta lite bättre när jag ska köra om en vecka.!!

PS Andreas_Hansson vart hittar man testen från SP.
 
aprilia-tobbe skrev:
PS Andreas_Hansson vart hittar man testen från SP.
Jag vet inte.Det är nog smp som gör sånt men jag hittar inget på deras hemsida.
http://www.smp.nu/
 
PST skrev:
Dyra investeringar med "riktiga vedklippar". kanske något om man säljer ved. Men för husbehov lär det vara mer ekonomisk t med kedjesåg + hydaulklyv.. En smart sågbock/bänk:

[länk]

underlättar nog en hel del...
Förstår inte riktigt vitsen med en sågbock :confused:
Varför ödsla tid och kraft på att flytta veden till sågbocken innan den kapas ?
Min motorsåg fungerar utmärkt direkt i vältan :p
 
:)hej kricken det var 7 kubik stock blandat smala och tjocka
 
klorena skrev:
:)hej kricken det var 7 kubik stock blandat smala och tjocka
Åh fan då är det ju en väldig kapacitet på en sån där vedklipp.
Tror att jag måste investera i en sådan för om det går sådär fort att göra upp 7kubik så skulle jag fixa min årsved på under en dag.
Jag förbrukar ca 11-12 fast kubik (en lastbilstrave)på ett år så om jag köper en såndär så snabbar jag upp hanteringen kapa,klyva avsevärt.
 
Jaha go vänner, PW klippen beställt + transportör, skall bli mycket intressant att prova nästa vecka. Har 10m3 kvar att klyva upp.

Återkommer med mina nybörjarutprovningar :)

Vänl,,,
 
Jaha PW maskin plus Transportör kom hem i onsdags eftermiddag.
Monteringsarbetet av transportören krävde en hel del timmar så lördagseftermiddagen blev första provdagen med ca: 2 kubik klippt. Monteringsanvisningen var väl inte den bättre och fel ihophäftad så monteringsstegen var huller om buller.

Första intryck:
Rejäl maskin. Klippen ger ett rejält intryck och vid första klippet av ca: 20cm stock så fattar man vilka krafter som är i görningen :)
Halvskaplig maskin. Transportören kändes rejäl men tyckte att själva bandet kräver att transportören står riktigt rakt för att medbringarna inte skall ta i stödbenen (får ha lite slappt band så fungerar det skapligt).


Glad i hågen så började utprovningen av vad jag och sambon såg som vår frälsare :)
Dock så är jag idagsläget och i utprovarläget klart konfunderad om det är:
- jag som haft för stora förväntningar
- jag som har höga krav på vad som anses som kluven ved och inte
- jag som har för höga krav på hur kluven ved skall se ut.


Som det är nu så faller ungefär 1 av fyra klippta bitar isär, resten åker upp på högen som runda halvspruckna 50cm kubbar. Dessa går att bryta isär med lite handkraft. Här är momentet jag inte trodde skulle finnas i så stor utsträckning men har nu alltså stått och dragit isär varje kubb till 2-4 vedträn.


Mina funderinga går till om "färskt" virke är segare och blir svårare att få till vedträn? och att man då bör ha stock ligga en sässong och torka, dels lättare att lyfta på rullbordet och lättare att få det spricka isär?


Skall köra i eftermiddag och försöka komma på vad som är fel, mig eller mina förväntningar :)


Ni med Klipp, blir det verkligen så illa som här hos oss, eller är det så det blir och det fungerar som så även för er erfanra klippare?


Vänl,,,
Tobbe (som funderar på vad han köpt förnågot egenligen :) )
 
min hembyggda klipp har en klyvkil på varje sida om huvudskäret(bilan) som är ca 8-10 cm brett- så den klyver väldigt bra, kanske din klyvkil är tunnare? det sitter ihop för mej ibland åxå, men oftast så delar dom sej när träna faller av bandet..
sen gör det inte så mycket om dom sitter ihop-dom torkar ju iaf, bara lite mer svårhanterliga när man ska lägga in i pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.